ARTIKKELI 04.12.2015
Autoverotus on helppoa - 12 riviä kaavaa Excelissä riittää
Teksti: Topi Ranta
Katso ajantasaiset tiedot autoverosta ja ajoneuvoverosta kaikkiin myynnissä oleviin uusiin automalleihin sekä ajoneuvoverolaskuri>
Autoilun verotus muuttuu vuodenvaihteessa monella tavalla. Vuosittain maksettavat ajoneuvoverot nousevat, ja auton maahantuonnin yhteydessä maksettava autovero puolestaan laskee pienipäästöisemmillä autoilla.Tulli, joka on vastuussa autoverotuksesta, käyttää autoveron määrittämiseen sekä taulukkoa että kaavaa. Saimme käsiimme yhden Excel-kaavan, joka on tehty uutta, vuoden alusta laskettavaa ajoneuvoveroa varten. Kaava on kolmannen osapuolen käyttämä, eikä siten ole Tullin vahvistama, mutta on tekijänsä mukaan toiminut tähän mennessä moitteetta:
PYÖRISTÄ.DES.ALAS((PYÖRISTÄ(((PYÖRISTÄ.DES.ALAS((AUTOVEROTON OVH)-(JOS((AUTOVEROTON OVH)<=1720;(AUTOVEROTON OVH)*0,2;(AUTOVEROTON OVH)*0,055+250));0))+((LISÄVARUSTEET AUTOVEROTON)-(((LISÄVARUSTEET AUTOVEROTON)*0,055))))/(1-((PYÖRISTÄ(JOS($(CO2-päästö)<141;(PYÖRISTÄ(JOS($(CO2-päästö)<360;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152)))))/100;50%);3)-(PYÖRISTÄ(JOS($(CO2-päästö)<360;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152)))))/100;50%);3)-(52+(2-52)/(1+EKSPONENTTI(0,0285*($(CO2-päästö)-150))))/100)/4);JOS($(CO2-päästö)>360;50;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152))))))/100);3))*100)/100);2))*((PYÖRISTÄ(JOS($(CO2-päästö)<141;(PYÖRISTÄ(JOS($(CO2-päästö)<360;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152)))))/100;50%);3)-(PYÖRISTÄ(JOS($(CO2-päästö)<360;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152)))))/100;50%);3)-(52+(2-52)/(1+EKSPONENTTI(0,0285*($(CO2-päästö)-150))))/100)/4);JOS($(CO2-päästö)>360;50;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152))))))/100);3))*100)/100;2)
Käytännössä kaavassa on vain kolme muuttujaa, auton ja lisävarusteiden autoveroton hinta sekä hiilidioksidipäästöt. Koska autoveroprosentti on kuitenkin määritelty laissa taulukkomuodossa, ei sen muotoilu automaattisesti laskevaksi kaavaksi ole ihan niin yksinkertaista. Ajatus on kuitenkin se, että korkeampi hiilidioksidipäästöarvo johtaa korkeampaan autoveroprosenttiin siten, että veroprosentti on viiden ja viidenkymmenen välissä.
Autotien keittiöekonomistiryhmä ei osannut välittömästi arvioida lainvalmistelussa tai lain soveltamisessa syntyneitä työllisyysvaikutuksia.
Autoverolaki