TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Bentley:

ARTIKKELI 05.09.2017

Viikon autouutiset: Bentley Continental GT ja Tesla-rekka

Uusi Bentley Continental GT on tunnistettavissa Bentleyksi, ei Porscheksi. KUVA: Bentley Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:    // Bentleyn uusi Continental GT tavoittelee porschemaisuutta Uuden automallin lipuessa tuotantolinjan päästä hiljalleen kohti autokauppaa, käynnistyy myös valmistajan rummutus mallin ylivertaisuudesta edeltäjiinsä ja kilpailijoihinsa nähden. Bentleyn uusi Continental GT ei ole tässä suhteessa poikkeus. Yhtiön johtava insinööri Rolf Frech kuvaa mallia Autocarille mitä nöyrimmin “autoksi, joka määrittelee luksusajamisen jälleen kerran uudelleen”. Menestyksekkään Bentayga SUV:n jälkeen Bentley odottaa Continental GT:stä uutta rahasampoa, ja lähtee tavoittelemaan vanhan lisäksi täysin uutta asiakaskuntaa panostamalla erityisesti auton ajettavuuteen ja sporttisuuteen. Kolmannen sukupolven Continental GT seisookin tukevasti Porschen kehittämän MSB-alustan päällä, joka löytyy myös uusimmasta Porsche Panamerasta. Bentleylle tyypillisen luksuksen ja Porschen ajokokemuksen yhdistelmän toivotaan vetoavan erityisesti Porschelle (tähän saakka) uskollisiin autoihmisiin. Auton rakenteesta on Bentleyn mukaan saatu jäykempi, vaikka paino on hieman vanhaa mallia pienempi. Parantuneisiin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat myös muun muassa Bentaygalle kehitetty elektroninen kallistuksenhallintajärjestelmä, joka tekee autosta Bentleyn mukaan kevyemmän ja tarkemman ajaa. Ajomoodeja löytyy neljä: Sport, Comfort, Bentley ja Custom, joista Bentley on valmistajan näkemys ihanteellisesta ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmästä. Continental GT:ssä on myös uusi aktiivinen neliveto, joka säätelee etu- ja takarenkaille jakautuvan vedon suhdetta. Oletuksena auto on takavetoinen, mutta sen haisteltua ajo-olosuhteita ja kuljettajan toimintaa ratissa, se voi tarpeen tullen siirtää osan moottorin tuottamasta voimasta etuakselille saadakseen aikaan paremman pidon. Uutta on myös aliohjautumista vähentävä järjestelmä, joka on aiemmin löytynyt esimerkiksi Continental GT3-R -mallista. Ensimmäisenä ja pääasiallisena moottorivaihtoehtona Bentley tarjoaa kaksoisturbolla varustettua 6,0-litraista W12-bensakonetta, joka on yhteydessä 8-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Kyseisellä moottorilla Continental GT:n pitäisi suoriutua nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,7 sekunnissa, mikä on vajaan sekunnin nopeammin kuin edellinen malli. CO2-päästöt ovat 278 grammaa kilometrillä. Autocarin mukaan myöhemmin on tulossa vaihtoehdoiksi myös 4,0-litrainen V8-moottori, sekä Porsche Panamera 4 E-Hybridissä käytetty bensahybridikone. Hybridillä varusteltuna Continental GT:n pitäisi pystyä vajaan 50 kilometrin kantamaan pelkällä sähköllä. Tuotantoon uutta mallia kaavaillaan tämän vuoden lopulla, ja mikäli olet jo tilannut omasi, voit odotella sitä toimitettavaksi todennäköisesti kevään 2018 aikana. Uusiksi muotoillun perän ansiosta Continental GT:llä kelpaa ajaa vaikka... vaikka auringonlaskuun! KUVA: Bentley Elon Muskin uusi Tesla-rekka tavoittelee sekin porschemaisuutta, mielenkiintoista kyllä Syyskuun aikana esiteltävä Teslan sähkörekan prototyyppi tulee omaamaan luultavasti 200-300 mailin (n. 320-480 km) kantaman, ja vaikka se jää toistaiseksi kauas polttomoottorillisista kilpakumppaneistaan, pitää moni sähkömoottorillisia rekkoja tulevaisuudessa myös pitkiin rahtikuljetuksiin soveltuvina. Päivämatkoihin sopivasta Tesla-rekasta povataan alan muutoksen uranuurtajaa. TED-järjestölle antamassaan haastattelussa Teslan johtaja Elon Musk kehui sähkörekkaa itselleen tyypilliseen tapaan vuolain sanoin, ja mainitsi sen vetävän dieselmoottorilla varustetun vastineensa vetokilpailussa vaikka ylämäkeen. Itse asiassa Musk kertoi testanneensa rekkaa ja ajaneensa sitä urheiluauton tavoin parkkipaikalla (“this is crazy”). Urheiluautoon vertaamisen perusteella jäämme mielenkiinnolla odottamaan koeajovideoita, joissa rekkaa pyöritellään kuin mitäkin Porschea. Reutersin mukaan akkujen koko, paino ja hinta rajoittavat kumminkin toistaiseksi sähkörekkailun nopeaa laajenemista, vaikka mielenkiinnon ja hypen määrä sitä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Nykyaikaisen dieselrekan hinta pyörii Yhdysvalloissa noin 120 000 dollarin tietämillä, kun sähkörekkaan pelkät akut maksavat saman summan. Sähkörekkojen käyttökustannukset ovat kuitenkin todennäköisesti polttomoottorillisia rekkoja pienemmät, mikä tasoittaa hintaeroja jonkin verran. Akkuteknologian kehitys nostaa sähkörekkojen kantamaa hiljalleen, ja lisäksi ympäristövaatimusten tiukentuminen tulee ohjaamaan teillä tapahtuvia kuljetuksia hiljalleen sähkörekkailun suuntaan. Sähköllä toimivien rekkojen tulevaisuus näyttää siis melko valoisalta, ja tähän rakoon Tesla pyrkii nyt iskemään ensimmäisen kiilan.   Elon Musk on toivonut nyt esiteltävään prototyyppiin pohjaavaa tuotantomallia valmistukseen muutaman seuraavan vuoden aikana. Siihen mennessä tapahtuvaa tekniikan kehitystä on vaikea ennustaa, ja näkymät voivat kuljetusalallakin olla hyvin erinäköiset kuin nyt. Erityisesti automaation vaikutukset koko alaan voivat olla rajut. ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 03.12.2015

Bentleytä naamakertoimella

Teksti: Topi RantaKuvat: Kuvakaappauksia Bentley Inspirator -applikaatiostaAina silloin tällöin tulee mietittyä, millaisen Bentleyn juuri nyt ostaisi. Uutta autoa hankittaessa kun pitää valita niin monesta: väri, lisävarusteet, vanteet, sisusta... Mistä ihmeestä voi tietää, millainen on täydellinen kokonaisuus, harva kun tässä nyt on mikään varsinainen designer? Bentley on ratkaissut tämän ilmeisen yleisen ongelman mobiiliapplikaatiolla, joka näyttää katsojalle erilaisia lifestyle-kuvia ja mittaa näiden aikana katselijan kasvoja ja ilmeitä. Ensimmäinen kuva on sama, mutta sen jälkeen tulevat kuvat riippuvat katselijan reaktioista. Tuloksena on henkilökohtainen unelma-Bentley. Tai oikeastaan unelma-Bentayga, sillä applikaatiossa on tällä hetkellä vain yksi katumaasturimalli. Muita malleja on luvassa myöhemmin. Entä toimiiko applikaatio? Kokeiltaessa tulee heti ensimmäinen ongelma vastaan; se on nimittäin saatavilla vain Applen iOS-käyttöjärjestelmille. Kirjoittajalta ei löydy yhtään sellaista laitetta, joten testi vieritettiin toimitusjohtajallemme, jonka taskusta löytyy iPhone. Kun applikaatio on ladattu, se käyttää puhelimen etukameraa silmien liikkeen mittaamiseen. Tämä on melko tarkkaa touhua, sillä puhelimen tai tabletin sekä silmien välinen etäisyys ja asettelu pitää pysyä varsin tiukasti samana. Ohjelma huomauttaa herkästi, mikäli pää liikkuu tai pyörii liikaa. Tämän jälkeen alkaa itse testi. Miesjuontajan rauhallinen ääni saattelee katselijaa viiden eri vaiheen läpi. Mukana on sekä tavallisia kuvia että videota. Pomon mukaan tunnelma on tehty varsin miellyttäväksi: "Jutut ovat hyvin korkealentoisia: haluatko tuntea vapauden, laadun, riippumattomuuden tunteen. Maailma on kaunis ja mahdollisuuksia täynnä. Tiedät mitä haluat. Maailmankaikkeus on yhtä kanssasi. Paljon näytetään sappanjapulloa." Kun silmien liike on lopulta analysoitu, on tulosten vuoro.Esimerkiksi toimarille applikaatio ehdotti Bentaygan Finest Vintage -variaatiota. Tumman purppuraksi ulkoa maalattu auto on verhoiltu sisältä pehmeän punaiseksi. Renkaat ovat 20-tuumaiset ja vanteissa on kymmenen puolaa. Tarkkaa hommaa! Mutta millainen tunne jäi toimitusjohtajalle itselleen? "Kyllä tuli lopulta halu omistaa Bentley! Eli softa toimii! Mutta hiukan liian hankalaa ainakin iPhonella, ehkä pädillä parempi." Vielä ei ole tiedossa, onko toimitusjohtajan työsuhdeauto vaihtumassa. Bentley Inspirator iTunesissa

ARTIKKELI 17.08.2015

Pebble Beachin herkut

Teksti: Topi Ranta Californiassa järjestettävä Pebble Beach Concours d'Elegance –tapahtuma päättyi eilen sunnuntaina. 1950-luvulta alkaen järjestetyn tapahtuman nimi tarkoittaa kilpailua tyylikkyydestä ja sitä olikin tarjolla. Historian siipien havinan lisäksi esimerkiksi Lamborghinin Aventador Superveloce Roadster julkistettiin tapahtumassa.    Traffic jam D'Elegance. #PebbleBeach #TourDElegance pic.twitter.com/qbq0eOP46U — Steve Siler (@silerroad) August 14, 2015 #McLarenSpecialOperations to take one-off #McLaren570S to #PebbleBeach showcasing options for the Sports Series model pic.twitter.com/N57u4NBO2w — McLaren Automotive (@McLarenAuto) August 11, 2015 The engine on Sir Sterling Moss' 1955 "722" 300 SLR woke up all of #PebbleBeach this morning https://t.co/hI8FhGlaQf — Mercedes-Benz USA (@MBUSA) August 16, 2015 Age is just a number. #Ferrari #Classic #CasaFerrari #PebbleBeach pic.twitter.com/k9Bcpbgrej — Ferrari USA (@FerrariUSA) August 16, 2015 The pinnacle of opulence then and now: 1972 600 Pullman and Mercedes-Maybach S600. #PebbleBeach pic.twitter.com/Og0S51fplC — Mercedes-Benz USA (@MBUSA) August 15, 2015 #TBT Two classics meeting at #PebbleBeach 2014. #EType #FTYPE pic.twitter.com/Z1qWeEMBwr — Jaguar USA (@JaguarUSA) August 14, 2015 #PebbleBeach - the perfect backdrop to showcase our past, present & exciting future. Read more http://t.co/RLVA6P6n77 pic.twitter.com/YFEKytab51 — Bentley Motors (@BentleyMotors) August 10, 2015 The #Ferrari 250 Monza continues to make a statement. #CasaFerrari #PebbleBeach via @rj_devera on Instagram. pic.twitter.com/PJDjxIb29d — Ferrari USA (@FerrariUSA) August 16, 2015 .@BMW 3.0 CSL Hommage R is ready for racing at #PebbleBeach http://t.co/6uFec4lAw9 pic.twitter.com/diVQySqopB — Autoblog.com (@therealautoblog) August 14, 2015 The most expensive cars in the world were on auction this week at #PebbleBeach http://t.co/chIcwRxkAx pic.twitter.com/NsjhQTkEvr — Bloomberg Business (@business) August 15, 2015
nwdb