ARTIKKELI 21.07.2016
Kolumni: Elon Muskin uusi strategia on yhtä pähkähullu kuin edellinenkin, ja siksi se voi onnistua
Tesla on toimitusjohtajansa Elon Muskin mukaan saanut osapuilleen valmiiksi kymmenen vuotta sitten määritellyn strategian. Tuo strategia, yrityksen sanoin master plan, koostui neljästä osasta: luoda kalliin auton kautta keskihintainen ja sen jälkeen halpa sekä laajalle leviävä sähköauto. Ja panostaa sen jälkeen aurinkoenergiaan.
Create a low volume car, which would necessarily be expensive
Use that money to develop a medium volume car at a lower price
Use that money to create an affordable, high volume car And...
Provide solar power. No kidding, this has literally been on our website for 10 years.
Lähde: Teslan blogi (luettu 21.7.2016)
Kun kakku on nyt saatu taputeltua, on Musk julkistanut seuraavan osan suunnitelmasta. Kuten aikaisempi, myös uusi, keskiviikkona julkaistu suunnitelma on neliosainen. Se koostuu aurinkopaneelikatoista, kaikkien suurten autosegmenttien valloittamisesta Tesla-tuotteilla, superturvallisesta autojen itseajosta sekä omistajien mahdollisuudesta jakaa autoaan siitä saatavaa maksua vastaan.
Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
Expand the electric vehicle product line to address all major segments
Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
Enable your car to make money for you when you aren't using it
Lähde: Samainen Teslan blogi (luettu 21.7.2016)
Aivan pähkähullua. Ja se voi hyvinkin onnistua.
Maailmassa riittää kaikenlaisia sekopäitä, mutta Muskin ansioluettelo osoittaa, että hänellä on kykyä toteuttaa suunnitelmia, jotka meidän tavisten korvissa kuulostavat ihan hulluilta. Eikä ihme, sillä suurin osa tulevaisuutta ennustavista ja toteuttavista profeetoista kertovat tarinoitaan vain julkisuuden vuoksi. Sellaisessa kakofoniassa Musk on melkoinen poikkeus.
Katso Autotiellä myynnissä olevat Teslat täältä!
Vaikka listalla ei ole varsinaisesti täysin odottamattomia asioita, ovat ne haastavuudeltaan aivan edellisen listan tasoisia. Pyrkimys tuottaa aivan järjetön määrä dataa autonomista autoa varten on mielenkiintoinen ja toistaiseksi hyvin ainutlaatuinen lähestymistapa asiaan. Mikäli autonomisuus ja car-sharing vain suinkin onnistuvat toimimaan yhteen, on kyseessä äärimmäisen merkittävä tehostamistoimi autoilussa. Luultavasti yksi autoiluhistorian merkittävimmistä.
Autoilun tulevaisuus ei onneksi ole vain yhden miehen käsissä, mutta Muskilta on lupa odottaa paljon. Palvokaamme siis Musk-jumalaa, jotta tulevaisuudessa meillä on aurinkovoimalla kulkevia automaattisia autoja. Sen tulevaisuuden me haluamme.
Jälkikirjoitus: Sijoittajia Teslan suunnitelma ei vakuuttanut yhtä paljon kuin kolumnin kirjoittajaa. Uusi suunnitelma pudotti Teslan kurssia reilulla kolmella prosentilla. Kunnianhimoinen jatkosuunnitelma ei nimittäin varsinaisesti ota huomioon sitä, miten sähkömissiosta tehdään tuottava. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, saako Musk vakuuteltua sijoittajiaan suunnitelmaan tuottavuudesta.
TOPI RANTA