TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Chevrolet:

ARTIKKELI 21.06.2017

Testikuski-koeajo: Chevrolet Camaro 2013

On vaikea olla rakastamatta 580 hevosvoiman tuottamaa soundia. Chevrolet Camarosta voi toki autona olla montaa mieltä ja eikä esimerkiksi tässä koejamassamme  2013 vuoden versiossa sisätilat aiheuta mitään erityistä luksusfiilistä. Mutta Camaron kohdalla täytyykin muistaa, että kyse ei olekaan siitä. Eikä kyse ole siitä, montako litraa tavaratila vetää, tai paljonko auton yhdistetty kulutus normaaliajossa on. Jos mietit ensimmäisenä tämän kaltaisia seikkoja, Camaro ei vain yksinkertaisesti ole sinua varten. Kannattaa siinä tapauksessa mieluummin miettiä alle vaikka Bemarin uutta 5-sarjalaista, jota kävimme myös koeajamassa jokin aika sitten.  Jos koet sen sijaan suurta intohimoa voimaa, vääntöä ja alkukantaista sekä ennen kaikkea eläimellistä hulluutta kohtaan, sitten Camaro on juuri oikea auto sinulle. Sillä sitä tässä autossa saa. Kun tallan iskee pohjaan, 6.2 litraisesta ja remmiahdetusta koneesta lähtevä äänimaailma on sen verran hieno, että iho menee välittömästi kananlihalle ja sitä tuntee itsensä jälleen 5-vuotiaaksi.  Suuri kansa ja etenkin 5-vuotiaat tuntevat Camaron nykyään Transformers-leffoista tuttuna Bumblebeenä, ja kyllähän tämä auto erottuu paikassa kuin paikassa, etenkin keltaisena.  Vaikket siis autoista juuri mitään tietäisikään, tiedät luultavasti silti Camaron (ainakin ulkonäkönsä puolesta). Ja kuka voisi olla rakastamatta tämän auton ulkoista habitusta: se on samaan aikaan ultimaattisen äijämäinen, mutta myös sisäiseen lapseemme vetoava.  Camaro on monella tapaa kuin amerikkalaisella pajalla väsätty. Luksusfiilis ja saksalaisinsinöörimäinen viimeistely uupuvat, mutta täytyy muistaa, että tämä ei olekaan mikään luksusauto. Camaro on auto ihmiselle, joka ajattelee tunne edellä ja haluaa vain nauttia h*lvetin hyvästä menosta. TESTIKUSKI  

ARTIKKELI 22.12.2016

Autovuosi 2016 – vetyautot vastaan sähköautot

Kuluvan vuoden vedellessä viimeisiään, on aika ottaa katsaus vuoden merkittävimpiin tapahtumiin uutisrintamalla ja suunnata katse kohti autoiluvuotta 2017. Kaksiosaisessa artikkelissa leivomme vuoden 2016 tapahtumista tiiviin paketin, jossa kiteytyvät vuoden merkittävimmät edistysaskeleet autoteollisuuden parissa. Ensimmäisessä osassa tarkastelemme vety- ja sähköautojen orastavaa (kaksin)taistelua. Oli vuoden 2016 soinnista sitten masentunut tai kauhuissaan, automaailmassa uutiset olivat lähes poikkeuksetta positiivisia ja mielenkiintoisia. Vuoden loppua kohden autoissa ja autoilussa etenevä murros on ottanut vain lisää kierroksia, ja jos vielä alkuvuodesta näytti siltä ettei tuuli tahdo tarttua vetyteknologian purjeisiin, niin viimeisten kuukausien aikana toivonkipinä on jälleen saatu syttymään. Mikäli vetyauton ABC ei vielä suju kuin vetyä vaan, voi toimintaperiaatteen perusteet kerrata Autotien Hindenburg-asiantuntija Topi Rannan artikkelista kas täältä.  Vety ei universumista lopu Lokakuussa teknologialehti Wired kertoi Chevroletin työstävän polttokennoteknologialla toimivaa pick-upia Yhdysvaltain armeijalle. Polttokennon ominaisuudet mahdollistavat muun muassa hiljaisemman, viileämmän, sekä suorituskykyisemmän toiminnan suhteessa normaaliin polttomoottoriin, ja lisäksi polttoainetta voidaan eristää useista lähteistä, kuten muista polttoaineista tai vedestä. Auto on tulossa kenttätesteihin vuoden 2017 aikana, ja mikäli historia toistaa itseään teknologian leviäminen siviilikäyttöön saattaa hyvinkin vauhdittua armeijan päättäessä jatkaa vetyisellä tiellä. Autotien podcast keskusteli aiheesta jaksossa 27:   // Syksyn kuluessa kuultiin 550 kilometrin kantamalla varustetusta sähköbussista, mutta sitäkin mielenkiintoisempi uutinen saapui joulukuun alussa, kun erästä toista liikennealalla toimivaa yritystä nimeltään muistuttava Nikola-niminen startup julkisti visionsa vetyrekasta, sekä vetytankkausasemien levittämisestä kattamaan koko Yhdysvaltain alue. Nikolan ideana on vuokrata 1900 kilometrin kantamalla toimivaa vetyrekkaa kuljetusalan yrityksille, ja rakentaa samalla tankkausasemainfrastruktuuri, jota sen omat rekat voivat hyödyntää lisämaksutta. Kunnianhimoinen ajatus on lähes täysin sama kuin Teslan Supercharger-asemien viljelyllä toteuttama, ja realisoituessaan se lisäisi todennäköisesti myös polttokennoisten henkilöautojen kysyntää. Mihin Salt Lake Cityssä majaileva startup lopulta kykenee, on kumminkin toistaiseksi kaikkea muuta kuin selvää. Elon Musk on tosin jo todistanut villien visioiden – ja tarpeeksi suuren rahavuoren voiman ainakin omalla kohdallaan, ja tietenkin on muistettava, että Yhdysvaltain presidentiksi on nousemassa 70-vuotias miesvauva. Mikä vain voi siis lopulta olla mahdollista. Podcastissä vetyrekasta keskusteltiin uutisten yhteydessä jaksossa 36:   // Kun Yhdysvalloissa Nikola on lähdössä käytännössä yksin ratkomaan vetyasemien olemattomuuden ja vetyautojen vetämättömyyden muna vai kana -dilemmaa, Saksassa valtio suunnittelee Die Weltin mukaan tukevansa vetyautoteknologian kehitystä ja tarvittavaa infrastruktuuria yli 230 miljoonan euron summalla. Vaikka kyseessä ei olekaan mikään erityisen suuri tuki Saksan kokoisessa maassa, voi sillä olla merkittävä kannustava vaikutus tekniikan leviämiseen. Autotien podcastissä epäiltiin paikallisten yritysten saaneen lobbareidensa moottoriöljyiset näppit tuen taustalle, sillä Toyotaan kytköksissä olevan BMW:n tiedetään kehittelevän polttokennoteknologiaa, kuten myös Hondan, Audin ja General Motorsin konsortion. Japani tavoittelee jo 800 000 vetyauton saattamista liikenteeseen vuoteen 2030 mennessä, ja jos nykyiset suunnitelmat alkavat laajentua toisessa suuressa automaassa Saksassa, pelkkää divetyoksidia ympäristöönsä päästelevien autojen hukkumiskuolema saattaakin jäädä toteutumatta, oli patterimies Elon Musk asiasta mitä mieltä tahansa (“Hydrogen cars are incredibly dumb”). Saksan vetytuesta keskusteltiin podcastin jakson 37 uutisissa:   // Vetyilyn ja sähköautojen suhde vaikuttaa siis ainakin väliaikaisesti hieman tasapainottuneen, vaikka jonkin aikaa näytti jo siltä että vetyteknologian käyttö kulkuneuvoissa luistaa vääjäämättä HD DVD:n, LaserDiscin ja Sega Dreamcastin jo kokemaan kohtaloon. Lopulta voikin hyvin olla, että myös näistä kilpailevista teknologioista toinen osoittautuu aikaa myöten vahvemmaksi, jolloin häviäjä hiipuu hiljaa vain hipstereiden ja kulttinörttien tuotteeksi, josta kirjoitetaan kauniita muistelmia ja jolle järjestetään uskonnonomaisia kokoontumisia.  Tiesitkö muuten, mitä vuodesta 2015 valmistetun vetyauto Toyota Mirain nimi merkitsee? Tulevaisuuttapa tietenkin. (KUVA: Toyota) Älä vielä nuolaise, vetyfanaatikko Akkuteknologian kehitys voi tulevaisuudessakin kallistaa vaakakupin nykyisten kaltaisten sähköautojen puolelle, kuten Autocarin joulukuun alussa tullut uutinen superkondensaattoreista muistuttaa. Tulevaisuuden akun luonne saattaa muuttua merkittävästi nykyisistä hitaasti latautuvista myrkkymöhkäleistä, joiden tarvitsemat harvinaiset materiaalit ovat akkujen yleistyessä kasvava ongelma. Seuraavan sukupolven akku latautuu nopeasti ja on nykyisiä energiatehokkaampi, sekä vihreämpi. Etäisyys säilyy edelleen ongelmana, mutta superkondensaattoreiden teknologiaa kehittävän Supercapacitator Materialsin johtaja Jim Heathcote uskoo ihmisten olevan halukkaampia käyttämään mieluiten nopeasti latautuvaa akkua, jonka kantama on puolet hitaasti latautuvan akun kantamasta. Onko polttomoottorissa enää voimaa?  Kaikki eivät edelleenkään ole vakuuttuneita silkkaan sähköön tai polttokennoon panostamisesta. Japanilainen musta lammas Mazda vannoo edelleen perinteisen polttomoottoriteknologian nimeen, joskin tutkimusjohtaja Kiyoshi Fujiwara on vahvistanut myös Mazdan aikovan tuoda markkinoille pistokehybridin vuoden 2021 aikana tai sen jälkeen pelkästään alati tiukkenevien päästörajojen vuoksi. Perinteisissä polttomoottorissa on yhtiön mukaan kumminkin edelleen kehitettävää, eikä niiden tutkimusta olla ajamassa alas lähiaikoina. Myös auton materiaalien keveneminen tulee helpottamaan päästökuormaa, ja yhtiö toivookin saavuttavansa 50% lähipäästöleikkaukset näiden ja muiden hihoissaan olevien ässien avulla vuoteen 2020 mennessä.  ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 10.08.2016

Autotie keräilysarja: 70-luku

Tervetuloa seuraamaan Autotien keräilysarjaa! Esittelemme uuden keräilyauton Facebook-sivuillamme neljästä viiteen kertaan viikossa. Autojen vuosikymmenet vaihtuvat viikoittain ja vuosikymmenet alkavat 1960-luvulta. Huomaathan, että esiteltävät autot ovat Autotiellä myynnissä olevia autoja, joten poistelemme linkkejä ilmoituksiin sitä mukaa kuin ilmoituksien autot on myyty. Tekstit jäävät kuitenkin tänne arkistoon. #5 1979 Rolls-Royce Silver Shadow Autotien keräilysarja siirtyy 1970-luvulle tämän Rolls-Roycen myötä. Yli 100 vuotta autoja valmistanut Rolls-Royce on luultavasti luksusautojen ikonisin valmistaja. Tai ihan varmasti on. Jos mietit luksusautoa, mietit ensimmäisenä Rolls-Roycea. Nykyään saksalaisen Bemarin omistuksessa oleva RR asustelee edelleen Englannissa. Ja olipa Englannista sitten mitä mieltä tahansa, niin hienostuneisuus siellä osataan. Kohdeyksilössämme on vaatimaton 6,8 litran moottori, jolla huristelee maantiellä varsin mukavasti. Ulkonäkö kestää kriittisen tarkastelun, ja tällä kehtaa saapua hieman prameammallekin illalliselle. Ratti väärällä puolella koska Englanti, mutta hei, eihän omistajan ole tarkoitus etupenkillä istuakaan. Ja huomasitko jo nimen? Silver Shadow (suom. Hopeinen Varjo). Ei voisi muuten siistimpää nimeä olla. Suuntaa siis Seinäjoelle ja nappaa itsellesi keräilysarjan kohde #5! #6 1975 Chevrolet Corvette Autotien keräilysarja #6 on ehtaa jenkkitavaraa! Ja mikään ei edusta paremmin vapaiden maata ja urheiden kotia kuin Chevrolet Corvette. Corveten historia ulottuu automuotoilun kultavuosiin 1950-luvulla. Corvette on syntynyt silloin kun nykymuotoinen autoilu on syntynyt. Ja siitä lähtien Corvette-sukupolvet ovat edustaneet vuosikymmeniään osana autoilu- ja popkulttuuria. Siksi tämä vuoden 1975 Stingray-Corvette on luultavasti paras paikka koskaan kuunnella sellaisia artisteja kuin Elvis, Kiss tai Alice Cooper. Joten nyt vauhdilla Tervajoelle hakemaan yksilö #6! Tai jos et kerkeä, niin liike toimittaa auton myös suoraan kotiisi. 1970-luvun auto ja vuoden 2016 palvelu, parasta ikinä! #7 1975 Volvo 244 Mitä olisi autoaarteiden keräilysarja ilman Volvoa? Aivan. Ei yhtään mitään. Siksi Autotie keräilysarjan auto #7 on Volvo 244 vuodelta 1975. Volvoja menee Suomen teillä pilvin pimein, mutta tämä yksilö on melkein niin lähellä alkuperäistä 200-sarjalaista kuin olla ja voi. Pyöreälamppuinen komistus on valmistettu vain vuosi tuotannon aloittamisen jälkeen. Volvon ja ruotsalaisten äärimmäinen edistyksellisyys näkyy siinä, että jo päälle 40 ikävuoden autosta löytyy useita uusimpiinkin autoihin asennettuja varusteita: automaattivaihteet, penkit, kello sekä hanskalokero. Lisäksi tämä Volvo on oranssi. Tiedät mitä tehdä. Suuntaa Tuusulaan ja osta Volvo 244. Heti. #8 1970 Mercedes-Benz 115 Perjantain kunniaksi Autotien keräilysarjan kohde #8 on jälleen arvoauto, nimittäin Mercedes-Benz 115 vuodelta 1970. Sen lisäksi, että Mersu nyt vaan on aina Mersu, Stuttgartin tähti sekä Etelä-Saksan todellinen kuningas, on tällä 115-Mesellä automaailman intensiivisin tuijotus. Jos haluat aiheuttaa autolla muissa ihmisissä pelonsekaista kunnioitusta, et halua vuoden 2016 urheiluautojen "tiukkaa" muotoilua, vaan haluat tämän. Litroja moottorissa riittävät 2,2. Takapotku, museorekisterssä. Osoite on Työnjohtajankatu 1, Helsinki. Mars mars!   <<60-luku | 80-luku>>  
nwdb