ARTIKKELI 13.02.2016
Toyota Corolla – teiniautojen ikoni
Teksti: Topi RantaYksitoista sukupolvea arkisia, mutta luotettavia autoja. Toyota Corollan edelleen jatkuva historia ulottuu aina vuoteen 1966 asti. Näiden vuosien saatossa moni suomalainen autoilija on omistanut – moni toki omistaa edelleen – ja lähes kaikki istuneet Corollan penkillä. Ennen kaikkea Corolla on tehnyt itsensä tunnetuksi nuorten autona.
Toyota Corollan valmistus alkoi Japanissa Takaokan tehtaalla vuonna 1966. 60-luvun loppupuolella nähtiin ensimmäisen sukupolven Corollan suunnittelijan Tatsuo Hasegawan kolmiovinen farmari, sedan sekä fastback. Saman herran kynästä laatikkomainen ensimmäinen sukupolvi sai seuraajansa vuosikymmennen taitteessa, jolloin Corolla sai ensimmäiset coupénsa ja farmarimallistakin tuli viisiovinen versio. Japanin talouskasvu kiihdytti Corollan tuotantoa, ja miljoonas yksilö rullasi tehtaalta jo vuonna 1970. Alkuvuosien tahti on vain kiihtynyt, sillä heinäkuussa 2013 maailmalla oli myyty jo 40 miljoonaa Corollaa.
"Muistan vieläkin Wunderbaumin tuoksun ja Alpinen kasettimankan"
Aikakaudelleen tyypillisesti Corolla tuli takavetoisena, ja pysyi sellaisena kohtuullisen pitkään. Ensimmäinen etuvetoinen sukupolvi oli vuosina 1983 – 1985 valmistettu viides sukupolvi, josta oli kuitenkin siitäkin saatavilla vielä takavetoiset mallit.
Vaikka Corollaa pidetäänkin yleisesti luotettavana kulkupelinä, ja vaikka se on monelle ensiostajalle ollutkin budjetiltaan juuri sopiva vaihtoehto, on etenkin takavetoisuudella oma merkityksensä nuorien autoilijoiden valinnoissa. Kylän kovimmat kundit kun eivät perinteisesti tule etenkään talvella torille auton keula edellä.
90-luku. Ei lisättävää.
Takavedon ilot näkyvät myös paljon kertomuksissa, joita lukijamme meille lähettivät. Kevytperäinen Corolla on kouluttanut monen nuoren takavetoiset hallitsevaksi kuljettajaksi. Takavedosta oli huvin lisäksi myös hyvin yllättävää etua:
”Todella kevytperäinen ja kulki siksi aika kivasti ’kahva edellä’. Talvella ei ollut koskaan nastarenkaita ja kotipihalle taas piti kääntyä kapealta kujalta 90 astetta, mäessä. Monta kertaa pihalta pois ajaessa piti peruuttaa tielle, ja kun kokonaan ei mahtunut kääntymään, piti vaan laittaa ykkönen päälle ja tyhjäkäynnille jauhamaan tyhjää. Sitten vaan työntämään perästä auto tien suuntaiseksi.”
Takavetoisuuden iloilla on kuitenkin kääntöpuolensa etuvedon tuntuessa tylsältä. Eräs kirjoituksien yksilö nimittäin ”meni myyntiin ainoan vikansa, etuvetoisuuden, takia”.
Vuosi 1972 toi toiseen sukupolveen Corollan sporttitrimmatun version, Corolla Levinin. Levinissä oli Toyotan T-moottorin 2T-G -variantti. 1,6-litrainen pata tuotti 116 hevosvoimaa, ja se oli varustettu kahdella nokka-akselilla. Vastaava DOHC-moottori tuli viime viikolla ensiautoartikkelin aiheena olleeseen Ford Sierraan vuonna 1989.
Avensis on pyrkinyt parempina vuosina paikkaamaan lukemia, mutta uusien Toyotien rekisteröinnit ovat kuitenkin tippuneet Corollan tahdissa.
Toyota Corolla on syntymästään saakka uudistunut tasaiseen tahtiin. Uusi mallisukupolvi on ilmestynyt neljän tai viiden vuoden välein 90-luvun puoliväliin saakka, ja siitä eteenpäinkin viiden tai kuuden vuoden välein. Desiginin trendien mukana jokaiselle käyttäjäsukupolvelle on jäänyt mieleen juuri oman vuosikymmenen teini-Corolla. Kymmenistä miljoonista valmistetuista yksilöistä maahamme on vuosien saatossa tuotu satoja tuhansia kappaleita, joten varmaa on, että lähes jokaisessa suomalaisessa Corolla herättää mielikuvan. Usein juuri muutaman mallisukupolven vanhana ensiautona.
Kuten kaikki vanhat autot, myös ensi-Corollat ovat vaatineet oman aikansa ja vaivansa. Moni on joutunut tankkaamaan öljyä koneeseen lähes bensiinin vauhdilla, ja kukkivaa peltiä on hitsattu ja vaihdettu. Silti auto on ollut luotettava ja ennen kaikkea rakas. ”Aivan mieletön auto, motti kesti vaikka mitä, vaikka öljyä paloi. Varaosat olivat lähes ilmaisia, ja peltiä uusittiin korroosion takia. Siltikin aivan loistava auto, lämmin ja käyttövarma. Muistan vieläkin Wunderbaumin tuoksun ja Alpinen kasettimankan”, muistelee eräs omistaja. Toinen taasen toteaa, ettei vuoden 1992 Corolla tahtonut temppuilla kovassakaan käytössä. ”Kaiholla kuitenkin muistelen ensimmäistä Corollaa, harmi kun menin luopumaan.” Ensiautorakkaus taitaa olla usein ikuista.
"Varaosat olivat lähes ilmaisia, ja peltiä uusittiin korroosion takia. Siltikin aivan loistava auto"
Corollan paikka teiniautoilun yhtenä tunnetuimpana ikonina saattaa kuitenkin olla muuttumassa. Vaikka suomalainen autokanta uusiutuu melko hitaasti – uusia henkilöautoja on vuosien 2007 ja 2015 välillä rekisteröity keskimäärin noin 114 000 vuodessa – uudistuu se kuitenkin hiljalleen. Ja siitä kärrystä Corolla on tippumassa.
Onko uusimmasta Corolla-sukupolvesta tulevaksi teiniautoksi?
Vuoden 2014 pientä piikkiä lukuun ottamatta entisen kansansuosikin ensirekisteröinnit Suomeen ovat laskeneet tasaista tahtia, ja vauhti on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana huima. Vuonna 2007 rekisteröitiin 5207 Corollaa. Tiputus on tähän vuoteen mennessä lähes 90 prosenttia, sillä vuonna 2015 ensirekisteröintejä oli enää vaivaiset 725 kappaletta. Avensis on pyrkinyt parempina vuosina paikkaamaan lukemia, mutta uusien Toyotien rekisteröinnit ovat kuitenkin tippuneet Corollan tahdissa.
Voisiko teini-Avensis silti olla tulevaisuuden juttu Corollan korvaajana? Luemmeko vuonna 2036 tarinoita vuoden 2015 Avensiksesta, josta muistuvat mieleen vanha Bluetooth-mankka ja talvihurjasteluiden aikana laulava ESP?
Se jää nähtäväksi.
Lue lukijoiden kertomuksia Corollasta täältä.
Ensiautosarjassa aiemmin ilmestynyt:
Ensiautojen pronssisija: Ford Sierra