TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Corolla:

ARTIKKELI 29.07.2016

Autotie keräilysarja: Kerää talliisi vuosikymmenien aarteet!

Tervetuloa seuraamaan Autotien keräilysarjaa! Esittelemme uuden keräilyauton Facebook-sivuillamme neljästä viiteen kertaan viikossa. Autojen vuosikymmenet vaihtuvat viikoittain ja vuosikymmenet alkavat 1960-luvulta. Huomaathan, että esiteltävät autot ovat Autotiellä myynnissä olevia autoja, joten poistelemme linkkejä ilmoituksiin sitä mukaa kuin ilmoituksien autot on myyty. Tekstit jäävät kuitenkin tänne arkistoon. #1 1968 Ford Mustang Cabriolet V8 Onko kaikki Pokémonit jo kerätty? Tai onko virtuaaliotuksien kerääminen mielestäsi ihan turhaa? Ei hätää, sillä Autotiellä on tarjota uusi keräilyharrastus, nimittäin, rätätätääääää, autot! Esittelemme useita eri harvinaisuuksia ja valioyksilöitä, jotka voit käydä poimimassa kokoelmiisi vaikka heti. Aloitamme tällä viikolla 60-lukulaisista kulkupeleistä, ja avausvuoron saa vuoden 1968 Ford Mustang, joka on viimeksi havaittu Vaasan Korkeamäessä. Tämä peto on kesytetty museokilpiin. Vuoden 1968 mallina se lukeutuu jenkkiklassikon ensimmäiseen sukupolveen. Mustangin tuotanto oli aloitettu neljää vuotta aikasemmin vuonna 1964. And look at this beauty. Moottorin 4,7 litraa vapautta pitävät huolen siitä, että tällä vääntää ylös vähän jyrkemmänkin mäen. Virheettömän punainen väri, ja tehostevärinä valkoinen, joka näkyy niin rättikatossa, penkeissä kuin ovien sisäpinnoissakin. Pyöreät mittarit. Ai että. Ei muuta kuin Vaasaan nappaamaan aarre #1! Katso Ford Mustangit! #2 1969 Toyota Corolla 1100 Nostalgiatrippi jatkuu, kun Autotien keräilysarja siirtyy autoon #2 eli vuoden 1969 Toyota Corollaan. Vuonna 1969 otettiin todella paljon merkittäviä askelia historian kannalta, sillä vuosi muistetaan tämän Corollan lisäksi myös ensimmäisestä kuukävelystä. Ja Corollahan ei ole mikä tahansa auto, vaan teiniautojen ikoni ja yksi maailman myydyimmistä perheautoista. Sitä on valmistettu yli 40 miljoonaa kappaletta. Tämä yksilö on mallin historian alkuhavinoista, ja osuu vielä aivan ensimmäiseen sukupolveen. Se siis varsin perustellusti ansaitsee museokilpensä. Kaunotar on varustettu 1,1-litran ekokoneella, joten se sopii iästään huolimatta vuoteen 2016 äärimmäisen hyvin. Tämän Corollan hevoset välitetään täysin oikeaoppisesti vain ja ainoastaan taka-akselille. Keräilysuositus löytyy Pieksämäeltä, joten nokka kohti Savoa! #3 1968 MG Midget Roadster GAN4/2030 Autotien keräilysarja pysyy 60-luvulla, mutta tiivistää vielä pienempiin autoihin. Auto #3 on nimittäin MG Midget vuodelta 1968! Brittiläisen MG:n Midget-urheiluautoa valmistettiin Englannissa ja Australiassa 60- ja 70-lukujen ajan. Näistä Midgeteistä vielä 26 on Suomen rekisterissä, joten mistään maanteiden yleisimmästä kulkuneuvosta ei suinkaan ole kyse. Raisiosta löytyvä valioyksilö on alkuperäisessä asussaan virheetöntä maalipintaa myöten. Tehoa moottorista löytyy aivan riittävät 65 hevosvoimaa, ja arvovanhus on museorekisterissä. Tässä on kesän näppärin avoauto, no excuses! #4 1966 Ford Cortina Vielä ennen 1970-luvulle siirtymistä Autotien keräilysarja menee hieman syvemmälle 60-lukuun. Keräilysarjan kohde #4 on nimittäin vuoden 1966 Ford Cortina, viimeisiä aitoja Tähtiperiä, kuten ensimmäisiä Cortinoja on ollut tapana kutsua. Kuten eilinen automme, myös Cortina on valmistettu Isossa-Britanniassa, jossa se oli 1970-luvun parhaiten myyneitä autoja. Cortina eli viiden mallisukupolven ja kahden vuosikymmenen ajan, ja oli lopulta käytännössä identtinen Saksassa valmistetun Ford Taunuksen kanssa. Helsingissä sijaitseva keräilykohteemme ei ole mikä tahansa Cortina, vaan 1500 GT -malli. Lyhenteenä GT tarkoittaa yleensä Gran Turismoa tai Grand Touringia. Eli sitä, että se on nopea ja tehokas eikä mikään perusmalli. Tehoja riittääkin, ainakin melkein 80 hevosvoimaa. Mutta ei tällaisilla enää rallia ajeta. Käy siis hakemassa loppukesän sunnuntaiajoihin kulkupeli, jolla kehtaa ajaa keskustassakin. Talvella tämä onkin mitä erinomaisin puunattava autotalliin! 70-luku>>  

ARTIKKELI 13.02.2016

Näin lukijat kertovat Toyota Corollasta

Kuva: James BleekerLukijat lähettivät tarinoitaan ensimmäisesta Corollastaan. Näin he kertoivat: "Toyota 'Teini' Corolla -73. Sain kortin -87. Söi öljyä lähes yhtä paljon kuin bensaa. Hienoa oli silti." "Ensimmäinen tieliikenneauto oli vuoden -88 sedan-Corolla 1.3 12v, kaasaripeli. Kaikilla piti olla siihen aikaan Corolla. Ihan pappavarusteet jne. Sitä hupia ei kuitenkaan kauaa kestänyt, kun yksi kiertokangista tuli lohkosta läpi sekä kytkinlevystä oli jäljellä pelkkä booriosa. Auto oli yhden illan lainassa, ja tuommosena hain kylänraitilta kotiin. Opiskelijan budjetilla sen Corollan taival oli siinä." "Ensiautoni oli vuoden -91 Toyota Corolla Liftback 1.6 sxi. Ostin auton vuotta ennen ajokorttia, joten kerkesin korjata ruosteviat ja tietenkin asentaa kunnon poppivehkeet. Seuraavaksi sattui kohdalle purku-gti, josta tuli sisusta, spoilerit, ja ovet sähkölaseineen. Tämän jälkeen auto oli siis puoliksi harmaa ja puoliksi valkoinen, jolloin päätettiin maalata loppuautokin valkoiseksi. Loppupeleissä auto meni myyntiin ainoan vikansa, etuvetoisuuden, takia." "Ensimmäinen autoni oli vuosimallin 1969 Toyota Corolla 1100. Kermanvalkoinen. Takavetoinen tietenkin. Isä haki auton Kokkolasta veljeni kanssa kun itse olin armeijassa. Vuosi oli 1973, ja autolla oli ajettuna noin 60 tkm. Hyvä ja kestävä auto. Talvella sillä ei vaan meinannut päästä eteenpäin. Oli niin kevytperäinen. Oppipa ajamaan takavetoista autoa." "Juu, -71 Corollahan se oli. Todella kevytperäinen ja kulki siksi aika kivasti ’kahva edellä’. Talvella ei ollut koskaan nastarenkaita ja kotipihalle taas piti kääntyä kapealta kujalta 90 astetta, mäessä. Monta kertaa pihalta pois ajaessa piti peruuttaa tielle, ja kun kokonaan ei mahtunut kääntymään, piti vaan laittaa ykkönen päälle ja tyhjäkäynnille jauhamaan tyhjää. Sitten vaan työntämään perästä auto tien suuntaiseksi. Eihän se mihinkään karannut jäisellä tiellä..." "Corolla vuosimallia -92. Luotettava kuin mikä. Oli kovassa käytössä, eikä koskaan temppuillut oikeastaan mitenkään. Sen jälkeen hairahduin euromerkkiin, ja se oli kallista leikkiä. Nykyään ajan taas Toyotalla, ja hyvin tuntuu kestävän uudetkin Toyotat. Kaiholla kuitenkin muistelen ensimmäistä Corollaa, harmi kun menin luopumaan." "Neljä kappaletta vuosien 80-82 Toyota dx-Corollaa, ja kolme e90-Corollaa. Tälläkin hetkellä e100 94 & 97 -vuosimallien Corollat pihassa. Kyllä se on ainut oikea merkki." "Ensiautomme oli Toyota Corolla -69. Olihan hurjaa päästä omalla ajoneuvolla kylille, kun iskä kuoli neljä vuotta aikaisemmin ja hänellä oli perheen ainoa ajokortti, sekin kyllä vain traktorille. Ei tarvinnut istua nostovarsien päälle asetetulla lavalla kylmissään. Matkaa kylille 8 km. Äiskä oli vierellä ihan innoissaan, kun ei tarvinnut enää muita vaivata." "Ensimmäinen autoni oli Toyota corolla DX vm 1987. Paras auto, joka on ikinä ollut." "Ensimmäinen autoni oli isäni minulle ostama Toyota Corolla dx 1,3, vuosimallia 1981. Aivan mieletön auto, motti kesti vaikka mitä, vaikka öljyä paloi. Varaosat olivat lähes ilmaisia, ja peltiä uusittiin korroosion takia. Siltikin aivan loistava auto, lämmin ja käyttövarma. Muistan vieläkin Wunderbaumin tuoksun ja Alpinen kasettimankan."

ARTIKKELI 13.02.2016

Toyota Corolla – teiniautojen ikoni

Teksti: Topi RantaYksitoista sukupolvea arkisia, mutta luotettavia autoja. Toyota Corollan edelleen jatkuva historia ulottuu aina vuoteen 1966 asti. Näiden vuosien saatossa moni suomalainen autoilija on omistanut – moni toki omistaa edelleen – ja lähes kaikki istuneet Corollan penkillä. Ennen kaikkea Corolla on tehnyt itsensä tunnetuksi nuorten autona.  Toyota Corollan valmistus alkoi Japanissa Takaokan tehtaalla vuonna 1966. 60-luvun loppupuolella nähtiin ensimmäisen sukupolven Corollan suunnittelijan Tatsuo Hasegawan kolmiovinen farmari, sedan sekä fastback. Saman herran kynästä laatikkomainen ensimmäinen sukupolvi sai seuraajansa vuosikymmennen taitteessa, jolloin Corolla sai ensimmäiset coupénsa ja farmarimallistakin tuli viisiovinen versio. Japanin talouskasvu kiihdytti Corollan tuotantoa, ja miljoonas yksilö rullasi tehtaalta jo vuonna 1970. Alkuvuosien tahti on vain kiihtynyt, sillä heinäkuussa 2013 maailmalla oli myyty jo 40 miljoonaa Corollaa. "Muistan vieläkin Wunderbaumin tuoksun ja Alpinen kasettimankan" Aikakaudelleen tyypillisesti Corolla tuli takavetoisena, ja pysyi sellaisena kohtuullisen pitkään. Ensimmäinen etuvetoinen sukupolvi oli vuosina 1983 – 1985 valmistettu viides sukupolvi, josta oli kuitenkin siitäkin saatavilla vielä takavetoiset mallit. Vaikka Corollaa pidetäänkin yleisesti luotettavana kulkupelinä, ja vaikka se on monelle ensiostajalle ollutkin budjetiltaan juuri sopiva vaihtoehto, on etenkin takavetoisuudella oma merkityksensä nuorien autoilijoiden valinnoissa. Kylän kovimmat kundit kun eivät perinteisesti tule etenkään talvella torille auton keula edellä. 90-luku. Ei lisättävää. Takavedon ilot näkyvät myös paljon kertomuksissa, joita lukijamme meille lähettivät. Kevytperäinen Corolla on kouluttanut monen nuoren takavetoiset hallitsevaksi kuljettajaksi. Takavedosta oli huvin lisäksi myös hyvin yllättävää etua:  ”Todella kevytperäinen ja kulki siksi aika kivasti ’kahva edellä’. Talvella ei ollut koskaan nastarenkaita ja kotipihalle taas piti kääntyä kapealta kujalta 90 astetta, mäessä. Monta kertaa pihalta pois ajaessa piti peruuttaa tielle, ja kun kokonaan ei mahtunut kääntymään, piti vaan laittaa ykkönen päälle ja tyhjäkäynnille jauhamaan tyhjää. Sitten vaan työntämään perästä auto tien suuntaiseksi.” Takavetoisuuden iloilla on kuitenkin kääntöpuolensa etuvedon tuntuessa tylsältä. Eräs kirjoituksien yksilö nimittäin ”meni myyntiin ainoan vikansa, etuvetoisuuden, takia”. Vuosi 1972 toi toiseen sukupolveen Corollan sporttitrimmatun version, Corolla Levinin. Levinissä oli Toyotan T-moottorin 2T-G -variantti. 1,6-litrainen pata tuotti 116 hevosvoimaa, ja se oli varustettu kahdella nokka-akselilla. Vastaava DOHC-moottori tuli viime viikolla ensiautoartikkelin aiheena olleeseen Ford Sierraan vuonna 1989. Avensis on pyrkinyt parempina vuosina paikkaamaan lukemia, mutta uusien Toyotien rekisteröinnit ovat kuitenkin tippuneet Corollan tahdissa. Toyota Corolla on syntymästään saakka uudistunut tasaiseen tahtiin. Uusi mallisukupolvi on ilmestynyt neljän tai viiden vuoden välein 90-luvun puoliväliin saakka, ja siitä eteenpäinkin viiden tai kuuden vuoden välein. Desiginin trendien mukana jokaiselle käyttäjäsukupolvelle on jäänyt mieleen juuri oman vuosikymmenen teini-Corolla. Kymmenistä miljoonista valmistetuista yksilöistä maahamme on vuosien saatossa tuotu satoja tuhansia kappaleita, joten varmaa on, että lähes jokaisessa suomalaisessa Corolla herättää mielikuvan. Usein juuri muutaman mallisukupolven vanhana ensiautona. Kuten kaikki vanhat autot, myös ensi-Corollat ovat vaatineet oman aikansa ja vaivansa. Moni on joutunut tankkaamaan öljyä koneeseen lähes bensiinin vauhdilla, ja kukkivaa peltiä on hitsattu ja vaihdettu. Silti auto on ollut luotettava ja ennen kaikkea rakas. ”Aivan mieletön auto, motti kesti vaikka mitä, vaikka öljyä paloi. Varaosat olivat lähes ilmaisia, ja peltiä uusittiin korroosion takia. Siltikin aivan loistava auto, lämmin ja käyttövarma. Muistan vieläkin Wunderbaumin tuoksun ja Alpinen kasettimankan”, muistelee eräs omistaja. Toinen taasen toteaa, ettei vuoden 1992 Corolla tahtonut temppuilla kovassakaan käytössä. ”Kaiholla kuitenkin muistelen ensimmäistä Corollaa, harmi kun menin luopumaan.” Ensiautorakkaus taitaa olla usein ikuista. "Varaosat olivat lähes ilmaisia, ja peltiä uusittiin korroosion takia. Siltikin aivan loistava auto" Corollan paikka teiniautoilun yhtenä tunnetuimpana ikonina saattaa kuitenkin olla muuttumassa. Vaikka suomalainen autokanta uusiutuu melko hitaasti – uusia henkilöautoja on vuosien 2007 ja 2015 välillä rekisteröity keskimäärin noin 114 000 vuodessa – uudistuu se kuitenkin hiljalleen. Ja siitä kärrystä Corolla on tippumassa. Onko uusimmasta Corolla-sukupolvesta tulevaksi teiniautoksi? Vuoden 2014 pientä piikkiä lukuun ottamatta entisen kansansuosikin ensirekisteröinnit Suomeen ovat laskeneet tasaista tahtia, ja vauhti on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana huima. Vuonna 2007 rekisteröitiin 5207 Corollaa. Tiputus on tähän vuoteen mennessä lähes 90 prosenttia, sillä vuonna 2015 ensirekisteröintejä oli enää vaivaiset 725 kappaletta. Avensis on pyrkinyt parempina vuosina paikkaamaan lukemia, mutta uusien Toyotien rekisteröinnit ovat kuitenkin tippuneet Corollan tahdissa. Voisiko teini-Avensis silti olla tulevaisuuden juttu Corollan korvaajana? Luemmeko vuonna 2036 tarinoita vuoden 2015 Avensiksesta, josta muistuvat mieleen vanha Bluetooth-mankka ja talvihurjasteluiden aikana laulava ESP? Se jää nähtäväksi. Lue lukijoiden kertomuksia Corollasta täältä. Ensiautosarjassa aiemmin ilmestynyt: Ensiautojen pronssisija: Ford Sierra
nwdb