ARTIKKELI 11.08.2015
Kolumni: Mistä crossoverbuumi kumpuaa?
Teksti: Topi RantaKuva: ToyotaToyota esitteli 2014 Pariisissa vielä C-HR -nimellä kulkevaa crossoverkonseptiaMitä yhteistä on Hondalla, Renaultilla, Kialla, Mazdalla ja nyt Toyotalla? Ne kaikki puskevat tällä hetkellä kovaa markkinoille uusia crossover-malleja, eli autoja, jotka yhdistävät tavallista henkilöautoa ja katumaasturia. Hondan HR-V on jo pärjännyt oikein hyvin Yhdysvalloissa ja esimerkiksi Toyotan malli, jonka huhutaan saavan nimen Auris Cross, debytoi Geneven automessuilla ensi keväänä.
Tahti on kova, sillä uutuuksia on tuotu markkinoille, myyty ja julkistettu todella lyhyen tahdin sisään. Ja mallit ovat nimenomaan uusia, hieman pienempiä crossovereita, jotka sijoittuvat useimmiten eurooppalaisittain c-segmenttiin. Esimerkiksi Hondalla puhutaan silloin CR-V:tä pienemmästä mallista.
Crossoverien valmistusinto lienee aika pitkälle esimerkiksi Nissan Qashqain vauhdittamaa. Kompaktit, mutta korkeudeltaan ja maavaraltaan tilava malli on myynyt erittäin hyvin, mikä on saanut muut valmistajat tarkastelemaan omia mallistojaan. Kiireen syy on valmistajan näkökulmasta selkeä: jos valmistaja ei itse tee asiakkaalleen uutuusluokan autoa, joku muu kyllä tekee. Vahva brändiuskollisuutta autonvalmistajat, kuten muutkin yritykset, toivovat asiakkailtaan saavansa.
Kysyntä ja mielikuvat ovat syntyneet kuluttajille oikeasta käytöstä ja kokemuksesta, ja haluttavuutta varmasti lisää yleistymisen mukana alkanut trendi. On erittäin mielenkiintoista nähdä, mihin asti trendi kantaa, ja tulevatko kompaktit crossoverit valmistajien valikoimiin jäädäkseen. Vai jäävätkö ne esimerkiksi vain osan valmistajien valikoimaan? Aika näyttää.