TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Diesel:

ARTIKKELI 13.08.2017

Viikon autouutiset: Mazdan puhtaampi polttomoottori ja sähkönsininen Maserati

Mazdalla ollaan (ihan syystä) ylpeitä oman talon tuottamasta tekniikasta. KUVA: Mazda Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös osana Autotie Podcastia:   // Huhut polttomoottorin kuolemasta ovat Mazdan mukaan liioittelua Jokainen iso autonvalmistaja on panostanut sähkö- tai vetyauton kehitykseen valtavia summia, sillä kuten kaikki tietävät, on polttomoottorin saattohoito käynnistetty jo aikaa sitten ja nyt enää odotellaan ikäviä uutisia. Japanilainen Mazda on kumminkin poikkeus tähän mieltä kalvavaan alakuloon. Yhtiö ilmoitti tehneensä läpimurron diesel- ja bensiinimoottoreiden hyötyjen yhdistämisessä, ja tuovansa uudenlaisen moottorin markkinoille vuoden 2019 aikana. Mazdan tuleva Skyactiv-X -bensiinimoottorisarja perustuu Spark Controlled Compression Ignition -teknologiaan (SCCI), jonka avulla kummankin polttomoottorityypin hyödyt saadaan paketoitua ensimmäistä kertaa normaaliin sarjatuotantoautoon. Mazdan mukaan uusi moottori parantaa bensiinikoneen hyötysuhdetta jopa 30% verrattuna sen nykyisiin (hyötysuhteeltaan jo tehokkaisiin) Skyactiv-G -moottoreihin. Täten hyötysuhde nousee sen tämänhetkisten dieselmoottoreiden tasolle. Bensiinimoottoreiden haittapuolena on perinteisesti ollut dieselmoottoreita huonompi hyötysuhde, sillä sylinterissä olevan polttoaine-ilma-seoksen puristussuhde dieselmoottoriin verrattuna on huomattavasti heikompi, ja seos sytytetään aina sytytystulpan kipinällä. Toisaalta bensiinimoottorin sylinterissä ilman lämpötila on matalampi, ja polttoaineen ruiskutus sylinteriin tapahtuu dieselmoottoria aiemmin, mikä aikaansaa polttoaine-ilma-seoksen paremman sekoittumisen. Tällöin palaminen tapahtuu dieselmoottoria puhtaammin, ja ilmansaasteita (kuten pienhiukkasia ja typenoksideja) syntyy vähemmän. Heikomman tehokkuuden positiivisena puolena bensiinimoottorin voi siis sanoa olevan dieselmoottoria “terveellisempi” vaihtoehto. Vastaavasti dieselkoneen sylinterissä polttoaineen ruiskutus sylinteriin tapahtuu myöhään, ja seos syttyy itsestään kuumaksi puristetun ilman vaikutuksesta. Koska bensiini- ja dieselmoottorit eroavat monelta osin toisistaan, on niiden hyötyjen yhdistäminen ollut laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella vähintäänkin haasteellista. Monet valmistajat ovat tutkineet asiaa pitkään, ja F1-autojen moottorit ovatkin esimerkkejä korkean puristussuhteen teknologian käyttämisestä bensiinimoottoreissa. Esimerkiksi äänekkyys ja kylmän moottorin toiminnan ongelmat ovat kuitenkin johtaneet käytännön sovellusten puuttumiseen kuluttajille myytävistä autoista. Mikä Mazdan teknologiassa nyt on ratkaisevan erilaista? SCCI sytyttää sylinterissä olevan seoksen vaihtoehtoisesti joko sytytystulpan kipinällä (esimerkiksi moottorin ollessa kylmä), tai pelkällä puristuksella mikäli mahdollista. Teknologia mahdollistaa pienemmän polttoainemäärän hyödyntämisen, sillä laihakin seos (vähemmän polttoainetta suhteessa ilmaan) saadaan syttymään puristuksessa, vaikkei se pelkällä sytytystulpalla onnistuisi. Tietokoneohjauksella jokaisen sylinterin lämpötilaa ja painetta voidaan säätää erikseen ja niille voidaan laskea tarvittava polttoaineen ja ilman suhde, jolloin kokonaisuus saadaan mystisesti toimimaan. Tiede on tässäkin taikuutta. Mikäli Mazdan lupaukset tehokkuuden paranemisesta pitävät paikkansa, voi sen polttomoottorilla hyvinkin olla valoisat ajat edessään. Sähkömoottoreiden päästöjä laskettaessa on muistettava, että suuri osa maailman energiasta tuotetaan edelleen hiilidioksidipäästöjä ilmakehään tuprutellen. Mazdan mukaan sen tulevien autojen elinkaaripäästöt ovat näin keskimäärin pienemmät kuin sähköautojen, mikä voi monissa maissa hyvinkin pitää paikkansa. Maseratista FCA:n sähköistymisen keihäänkärki Fiat Chrysler Automobiles (FCA) -konsernin päällikkö Sergio Marchionne paljasti Maseratista suunniteltavan käynnistäjää koko konsernia hyödyttävälle sähkömoottorien kehitykselle. Marchionnen mukaan yli puolet FCA:n mallistosta käyttää näillä näkymin jonkinlaista sähkömoottoria vuoteen 2022 mennessä, ja Maseratin ensimmäistä varsinaista sähköautoa voidaan odottaa vuonna 2020. Maseratin on määrä suunnata kaikki moottoreiden kehitykseen kohdistetut resurssinsa sähkömoottoreihin, kunhan se saa tällä hetkellä kehityksessä olevat mallinsa valmiiksi. Ennen ensimmäistä Alfieri-konseptiautoon perustuvaa sähköautoaan Maserati aikoo kehittää useista nykymalleistaan hybridiversion, Levante SUV:n ollessa Autocarin mukaan todennäköisesti ensimmäisenä vuorossa. FCA on tähän saakka epäröinyt investoida sähköteknologiaan, mutta Marchionnen mukaan sumu on viimein hälvenemässä. Jalopnik spekuloi, että Maserati saattoi valikoitua rooliinsa, sillä brändi kaipaa selkeästi uutta suuntaa. Volvon Polestarin tapaan Maseratista saatetaan yrittää luoda koko konsernille valovoimaista kiintotähteä, jonka teknologia ja brändi erottuvat massasta ja luovat kiinnostusta yhtiötä kohtaan. Maseratin ollessa vanha ja tunnettu brändi, saattaa tämänkaltainen uhkapeli toisaalta kostautua rajun suunnanmuutoksen toteutuessa töksähdellen ja yhtiön perinteiden osoittautuessa joidenkin mielestä painolastiksi. Varmaa on, etteivät kaikki entiset fanit takuulla ole tyytyväisiä suunnitelmaan. Maseratin Alfieri-konseptiauto vuodelta 2014. Uskaltaako sillä ajaa? KUVA: Maserati ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 10.03.2017

Viikon autouutiset: dieselin tulevaisuus on synkkä, Zoe E-sport on upea konsepti, ja renkaistakin löytyy kohta älyä

Siinä se kaunokainen on. Viikon hienoin julkistus (tai yksi hienoimmista), Renault Zoe E-sport. KUVA: Renault   Viikon autouutiset ovat kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:   //   Diesel kuolee, Yst. terv. Volvon toimari Euroopan unionin lainsäädäntö on mahdollistanut hiilidioksidipäästöissä bensakoneita pihimpien dieselmoottoreiden menestyksen Euroopassa, mutta tilanne on muuttumassa. Tämä on Volvon toimitusjohtajan Håkan Samuelssonin viesti parhaillaan käynnissä olevilla Geneven automessuilla, ja miksi emme häntä uskoisi. Volkswagenin päästöskandaali käynnisti sähköautojen rynnistyksen markkinoille, eivätkä uutiset ole aikoihin pyörineet uusien vähäpäästöisten diseleiden ympärillä. Mikä polttoöljyssä sitten mättää? Suurimpia ongelmia dieselkoneissa ovat terveydelle vaaralliset typenoksidit (NOx), joita dieselmoottorit päästävät bensakoneita enemmän. Euroopassa NOx-päästöjä on jokseenkin katsottu sormien läpi, mutta päästörajat ovat tiukentumassa niidenkin kohdalla. Volvon Samuelssonin mukaan merkittävä rooli dieselin ongelmissa on myös entisestään tiukentuvat hiilidioksidipäästörajat. Vuoteen 2021 mennessä uusien autojen keskimääräisten päästöjen pitäisi korkeimmillaan olla 95 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden. Tavoitteeseen pääseminen vaatii autonvalmistajilta panostuksia moottoreiden kehittämiseen, eikä kovin moni kehitysjohtaja enää pidä dieseliä tulevaisuuden käyttövoimana. Volvostakin Samuelsson puhui hieman. Ensimmäisen täysin sähköisen Volvon voi odottaa toimitusjohtajan mukaan saapuvan vuonna 2019, ja vuoteen 2025 mennessä koko laivasto on sähköistetty. Renault Zoe e-sport on viikon kovin konsepti Geneven automessut tarjoavat tuleville viikoille kasoittain ihasteltavaa, mutta kaiken toistaiseksi nähdyn hienon ja komean seasta huomion vei tällä viikolla Renaultin (laimeahkon) Zoe -sähköauton (väkevä) hot hatch -konsepti, joka sisältää Renaultin Formula E-autosta siirrettyä tekniikkaa. Pressitilaisuudessa sähkön sinisen värin saanut Zoe e-sport kiihtyy 460:n hevosvoiman turvin nollasta sataan 3,2 sekunnissa ja 200km/h nopeus saavutetaan sekin alle kymmeneen sekuntiin. Vaikkei Zoe e-sportilla luultavasti pysty kovin pitkään kiihdyttelemään – sillä autosta löytyy normaalin Zoen akku – ei akun toiminnan pitäisi jäädä ainakaan ylikuumenemisesta kiinni. 40 kWh kokoista möykkyä jäähdytetään Formula E-auton ilma- ja nestejäähdytystekniikalla. Myös Zoen runko perustuu Renaultin kilpa-autojen käyttämiin runkoihin, ja hiilikuidun käyttö tiputtaa tarpeetonta painoa. Akun kanssa kokonaisuus painaa 1400kg, ja painopiste on alhaalla. Autocarin mukaan Renaultin sähköautojen päällikkö Gilles Normand on todennut autosta, että “tänä päivänä kaikki on intohimoa, ja intohimo tiivistää kaiken mistä tässä konseptissa on kysymys”. Epäilemättä! Jos jonkun Renaultin kyytiin pitäisi nyt hypätä, niin Zoe E-sport olisi listan kärjessä. A.I. – Rengasäly Toinen Genevessä esitelty mielenkiintoinen konsepti ei ole auto, mutta liittyy läheisesti autoiluun. Rengasvalmistaja Goodyear esitteli jo toissa vuonna tulevaisuuden rengaskonseptin, jossa täysin pallon muotoisen renkaan päällä kulkeva auto leijui sci-fistä tuttuun tapaan magneettisesti ilmassa. Tänä vuonna tuo Eagle 360 -nimellä kulkenut rengaskonsepti on saanut päivityksen (nimeltään Urban), mutta perinteisemmän renkaan mallinen IntelliGrip Urban on maanläheisyydessään sitäkin hienompi tapaus. Tämän vuoden konsepteissa renkaiden pintaan on tuotu sensoreita, joiden avulla ne keräävät dataa tienpinnasta erityisesti robottiauton tietokoneen tarpeisiin. Auton saadessa tiedon tienpinnan kunnosta ja sääolosuhteista, se pystyy optimoimaan ajoaan esimerkiksi liikkeiden, nopeuden ja jarrutusten suhteen. Rengas on myös normaalia kapeampi, jolloin sen vierimisvastus on pienempi ja täten se on normaalia rengasta taloudellisempi. Suuria etuja älykkäästä renkaasta saavat myös varsinkin liikennepalveluiden tuottajat. Rengas voi itsenäisesti kertoa kunnostaan, jolloin huoltotoimenpiteet voidaan suunnitella ennakoivasti, ja auton käyttökatkot saadaan minimoitua. Goodyearin villeimmissä visioissa renkaat tuovat datansa myös muiden autojen saataville oman “renkaiden Internetin” avulla (Internet of Things -tyyliin). Yksi asia kumminkin puuttuu ainakin toistaiseksi. Moccamasteriin ei löydy vielä yhteyttä, joten kahvia Intelligrip Urban ei osaa tilata tippumaan, vaikka se huomaisi työpaikan tai kotiosoitteen lähestyvän.  Sensoreita tulvillaan, on raikas talvisää. Huomaa myös urattomuus. Kapeampi profiili tekee vesiliirto-ominaisuuksista paremmat, eikä uria tarvita niin kipeästi. KUVA: Goodyear   ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 11.05.2016

Bensiinikoneet hallitsevat myyntitilastoja, dieselien osuus rekisteröinneistä laskussa

Bensiinikoneet ovat ensirekisteröinneissä vahvassa asemassa, tänä vuonna rekisteröidyistä autoista jo kaksi kolmannesta on tullut bensiinikoneella. Vaihtoehtoisista käyttövoimista sähkö on nousussa, vaikkakin sen rooli on vielä hyvin vaatimaton. Autojen ensirekisteröinnit näyttävät selvää trendiä vaihteistojen lisäksi myös käyttövoimissa: bensiinikoneet ovat kivunneet vuoden 2009 54 prosentista alkuvuoden 2016 66 prosenttiin. Nousu puolikkaasta kahteen kolmasosaan on ollut suhteellisen tasaista, noin 1,73 prosenttiyksikköä vuodessa. Sen sijaan vaihtoehtoiset käyttövoimat eivät ainakaan vielä näy trendeissä. Vuodelle 2012 ajoittuu piikki, jolloin etanoliautoja myytiin selvästi ympäröiviä vuosia enemmän, hieman vajaat 1 300 kappaletta. Sekä bensiinillä että E85-etanolipolttoaineella toimivien autojen osuus on kuitenkin laskenut, viime vuonna niitä rekisteröitiin enää 105 kappaletta.Käyttövoimien osuudet autojen ensirekisteröinneissä 2009 - 2016. Vuoden 2016 luvut ovat 3.5. mennessä tehdyistä ensirekisteröinneistä. Myyntijohtaja Niko Puska Vaasan Rinta-Joupilta kommentoi Autotielle, että trendi näkyy myös autoliikkeissä. Kysynnän laskuun on Puskan mukaan vaikuttanut dieselin kallistuminen huoltoasemilla sekä muutokset verotuksessa. Myös hybrideillä on oma vaikutuksensa: ”kyllä hybridien pienet päästöt ja pienet käyttömaksut esimerkiksi dieseleihin verrattuna vähentävät osaltaan niiden [dieselien] kysyntää”, Puska sanoo. Sähkö kasvattaa osuuttaan Sen sijaan sähköautojen myynti kasvaa kovaa vauhtia, vaikka onkin kokonaisuudessaan vielä hyvin marginaalisella tasolla. Parhaimmillaan sähköautoja rekisteröidään moninkertainen määrä edelliseen vuoteen verrattuna. Viime vuonna sähköautoja rekisteröitiin ennätykselliset 243 kappaletta, ja nyt alkuvuonnakin rekisteröintejä on ollut 89. Kova Tesla-hype sekä Teslan Supercharger-asemaverkoston laajeneminen vaikuttavat varmasti sähköautojen potentiaaliin Suomessakin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Tesla-myynti on räjähtänyt perinteisten luksusmerkkien kustannuksella. This is what disruption looks like ?? pic.twitter.com/ywq4mhJnx9 — Vala Afshar (@ValaAfshar) April 29, 2016 Sähköautoilun kasvu tuskin taittuu, sillä panostukset sähköautoihin kaikissa hintaluokissa ovat mittavia. Muoti-ilmiö Teslan edullisempi malli aiheuttanee Suomessakin merkittävää kasvua, ja onpa valmistaja ilmoittanut vieläkin halvemman mallin olevan tulossa.  Yksityiskohta: sähköautot ovat vielä marginaalissa, mutta kasvuvauhti on paikoin erittäin kova. Alkuvuodesta 2016 Suomeen on ensirekisteröity 89 sähköautoa.  TOPI RANTA

ARTIKKELI 24.09.2015

Volkswagen-skandaali täyttää jo kaikki uutispommin tunnusmerkit

Teksti ja kuva: Topi RantaKaikki tietävät, että Volkkari on jäänyt Yhdysvalloissa isosti (engl. big time) kiinni dieselautojen typpioksidipäästöjen testiolosuhdeoptimoinnista eli kusetuksesta. Uutinen on levinnyt ympäri maailman, eikä ihme. Nykyiset ympäristötrendit ja ympäristötietoisuus alkavat olla tarkkaa touhua, ja konsernia odottavat nyt miljardisakot. Koko homma alkoi Länsi-Virginian yliopistossa viime vuonna tehdystä tutkimuksesta, jossa testattiin kolmen dieselauton päästöjä erilaisissa ajo-olosuhteissa. Tutkimuksessa tutkimuskohteet on anonymisoitu, mutta koska mittauslaitteistot on kuvattu tutkimukseen, paljastuu autojen takavaloja sen verran, että autot ovat tunnistettavissa. Kolmesta kohteesta kaksi on Volkswageneita. Tutkimuksessa Volkkarit vetävät päästöissä täysin holtittomia lukemia. Esimerkiksi typpioksidipäästöt ylittivät Yhdysvaltain liittovaltion asettamat rajat moninkymmenkertaisesti. Hommassa alkoi nopeasti haista palaneen typen käry, ja  alkoi osua tuulettimeen. Sen seurauksena Volkswagen-konsernin osakekurssi tipahti lähes 35 prosenttia parin kauppapäivän aikana. Kurssi lähti reilun kymmenen prosentin nousuun vasta, kun konsernin toimitusjohtaja Martin Winterkorn lähti omaehtoisesti kävelemään. Uutisseuraajalle viihdyttävä osuus touhussa alkoi viimeistään siinä vaiheessa, kun Kalifornian entinen kuvernööri ja Terminator-tähti Arnold Schwarzenegger alkoi kiehua saksalaiselle konsernille. Kyllä, Arnoldilla on pitkä tausta ympäristön puolestapuhujana. Tämän aikoinaan johtama Kalifornia on ympäristönsuojelun kärkiosavaltioita Yhdysvalloissa ja ensimmäinen, joka Volkkarien päästötietojen omituisuuksiin alkoi kiinnittää huomiota. Mutta mitä löytyykään Arskan omasta autotallista? Volkswagen-konserniin kuuluvan Bugattin valmistama Veyron, joka imuroi bensiiniä kuin Ruotsin maalivahti kiekkoa mm-finaalissa 2011. Ehkä kuvernaattori säikähti uutista ja on siksi huolissaan aiheuttamansa ympäristökuorman todellisesta määrästä. Suomessa tietysti heräsi heti huoli, peritäänkö päästösäädetyistä Volkkareista jälkikäteen lisää autoveroa tai nouseeko niiden ajoneuvovero. Vastaukset ovat onneksi ei ja ei, sillä verotuksemme perustuu hiilidioksidipäästöihin, joten pienet typpioksidisäädöt eivät ainakaan verojen kautta vaikuta kuluttajan kukkaroon. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, paljastuuko vastaavia pommeja muiden valmistajien joukosta. Viranomaisilla on kova syynäys päällä, ja muut valmistajat ovat olleet vielä hipihiljaa. Toivoa sopii, ettei huijauksia löydy lisää. Sitä odotellessa yksi valtakunnankansleri Adolf, varma merkki siitä, että uutinen on merkittävä.
nwdb