ARTIKKELI 24.09.2015
Volkswagen-skandaali täyttää jo kaikki uutispommin tunnusmerkit
Teksti ja kuva: Topi RantaKaikki tietävät, että Volkkari on jäänyt Yhdysvalloissa isosti (engl. big time) kiinni dieselautojen typpioksidipäästöjen testiolosuhdeoptimoinnista eli kusetuksesta. Uutinen on levinnyt ympäri maailman, eikä ihme. Nykyiset ympäristötrendit ja ympäristötietoisuus alkavat olla tarkkaa touhua, ja konsernia odottavat nyt miljardisakot.
Koko homma alkoi Länsi-Virginian yliopistossa viime vuonna tehdystä tutkimuksesta, jossa testattiin kolmen dieselauton päästöjä erilaisissa ajo-olosuhteissa. Tutkimuksessa tutkimuskohteet on anonymisoitu, mutta koska mittauslaitteistot on kuvattu tutkimukseen, paljastuu autojen takavaloja sen verran, että autot ovat tunnistettavissa. Kolmesta kohteesta kaksi on Volkswageneita.
Tutkimuksessa Volkkarit vetävät päästöissä täysin holtittomia lukemia. Esimerkiksi typpioksidipäästöt ylittivät Yhdysvaltain liittovaltion asettamat rajat moninkymmenkertaisesti. Hommassa alkoi nopeasti haista palaneen typen käry, ja alkoi osua tuulettimeen. Sen seurauksena Volkswagen-konsernin osakekurssi tipahti lähes 35 prosenttia parin kauppapäivän aikana. Kurssi lähti reilun kymmenen prosentin nousuun vasta, kun konsernin toimitusjohtaja Martin Winterkorn lähti omaehtoisesti kävelemään.
Uutisseuraajalle viihdyttävä osuus touhussa alkoi viimeistään siinä vaiheessa, kun Kalifornian entinen kuvernööri ja Terminator-tähti Arnold Schwarzenegger alkoi kiehua saksalaiselle konsernille. Kyllä, Arnoldilla on pitkä tausta ympäristön puolestapuhujana. Tämän aikoinaan johtama Kalifornia on ympäristönsuojelun kärkiosavaltioita Yhdysvalloissa ja ensimmäinen, joka Volkkarien päästötietojen omituisuuksiin alkoi kiinnittää huomiota.
Mutta mitä löytyykään Arskan omasta autotallista? Volkswagen-konserniin kuuluvan Bugattin valmistama Veyron, joka imuroi bensiiniä kuin Ruotsin maalivahti kiekkoa mm-finaalissa 2011. Ehkä kuvernaattori säikähti uutista ja on siksi huolissaan aiheuttamansa ympäristökuorman todellisesta määrästä.
Suomessa tietysti heräsi heti huoli, peritäänkö päästösäädetyistä Volkkareista jälkikäteen lisää autoveroa tai nouseeko niiden ajoneuvovero. Vastaukset ovat onneksi ei ja ei, sillä verotuksemme perustuu hiilidioksidipäästöihin, joten pienet typpioksidisäädöt eivät ainakaan verojen kautta vaikuta kuluttajan kukkaroon. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, paljastuuko vastaavia pommeja muiden valmistajien joukosta. Viranomaisilla on kova syynäys päällä, ja muut valmistajat ovat olleet vielä hipihiljaa. Toivoa sopii, ettei huijauksia löydy lisää.
Sitä odotellessa yksi valtakunnankansleri Adolf, varma merkki siitä, että uutinen on merkittävä.