TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Ford:

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.

ARTIKKELI 25.08.2017

Testikuski-koeajo: Ford Kuga 1.5 TDCi ST-Line 2017

Miksi kukaan ostaisi citymaasturin? Ne ovat monesti melko kehnoja etenemään maastossa, sitä varten ovat "oikeat" maasturit. Ne ovat toisaalta aika isokokoisia kaupunkien ahtaisiin väleihin. Niissä ei välttämättä ole kovin suuresti tilaakaan.  Maantieajoon ehkä? Mutta toisaalta, yhtä hyvin sitä pärjää maantiellä tavallisella sedanilla tai farmarillakin.  Myönnän olleeni melko spektinen Ford Kugankin suhteen alunperin. Onnekseni, Kuga antoi minulle syyn innostua citymaastureista.  Aloitetaan ulkonäöstä. Kuga näyttää pirun hyvältä, etenkin ST-Line -mallisena, ja maasturin kuoret tuovat tiettyä premium-fiilistä. Koeajamani yksilön hinta oli "vain" rapiat 37 tonnia, mutta ulkonäön puolesta olisi voinut kuvitella että puhutaan noin 50 tonnin menopelistä.  Sisätilatkin ovat varsin tyylikkäät ja premium-fiilistä lisää etenkin komea kattoikkuna, jonka saa myös avattua. Ainoa miinus, ja oikeastaan auton varsinainen iso miinus, liittyy keskinäyttöön. Siinä oleva multimediajärjestelmä Ford SYNC 3 ajaa toki sinällään täysin asiansa ja siitä löytyy myös erittäin kätevä Apple CarPlay, mutta ei voi kuin ihmetellä mitä on suunnittelijan päässä liikkunut, kun hän on päättänyt upottaa näytön keskikonsolin syvennykseen ja lisäksi näytön päällä on ikään kuin pieni lippalakki (tsekkaa koeajovideolta mitä tarkoitan). Pieninä miinuksina mainittakoon myös soittimen painikkeiden jokseenkin epälooginen sijoittelu kuljettajaan nähden sekä korkeussäädön puuttuminen apukuljettajan puolelta.  Entäs sitten se yksi tärkeimmistä asioista, eli ajettavuus? No tämä on se osa-alue, minkä Ford osaa todella hyvin. Keväällä testaamani Ford Focus RS oli yksi nautinnollisimmista ajokokemuksista minkä tiedän ja vaikka tyystin erilaisesta menopelistä onkin nyt kyse, Ford taitaa hommansa Kugankin kohdalla. Autoa on nimittäin ilo ajaa ja meno on varsin pehmeää, ST-Line -mallissa olleesta sporttialustasta huolimatta, eikä jokaikinen kuoppa tunnu selkärangassa. Tässä yksilössä ollut 1.5-litrainen turbodiesel -kone ei ollut mikään raketti kiihtymään, mutta se ei onneksi häirinnyt varsinaista ajokokemusta. Kun auton sai nimittäin liikkeelle ja pikkaisen kovempiin nopeuksiin, pärjäsi vallan mainiosti pelkällä pintakaasullakin.  Ford Kuga on siis kaikin puolin oiva menopeli citymaasturia etsivälle. Jos tästä huolimatta epäröit, niin varsinainen koeajovideo nostattaa kyllä varmasti autokuumeen. TESTIKUSKI
nwdb