ARTIKKELI 10.03.2017
Viikon autouutiset: dieselin tulevaisuus on synkkä, Zoe E-sport on upea konsepti, ja renkaistakin löytyy kohta älyä
Siinä se kaunokainen on. Viikon hienoin julkistus (tai yksi hienoimmista), Renault Zoe E-sport. KUVA: Renault
Viikon autouutiset ovat kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:
//
Diesel kuolee, Yst. terv. Volvon toimari
Euroopan unionin lainsäädäntö on mahdollistanut hiilidioksidipäästöissä bensakoneita pihimpien dieselmoottoreiden menestyksen Euroopassa, mutta tilanne on muuttumassa. Tämä on Volvon toimitusjohtajan Håkan Samuelssonin viesti parhaillaan käynnissä olevilla Geneven automessuilla, ja miksi emme häntä uskoisi. Volkswagenin päästöskandaali käynnisti sähköautojen rynnistyksen markkinoille, eivätkä uutiset ole aikoihin pyörineet uusien vähäpäästöisten diseleiden ympärillä.
Mikä polttoöljyssä sitten mättää? Suurimpia ongelmia dieselkoneissa ovat terveydelle vaaralliset typenoksidit (NOx), joita dieselmoottorit päästävät bensakoneita enemmän. Euroopassa NOx-päästöjä on jokseenkin katsottu sormien läpi, mutta päästörajat ovat tiukentumassa niidenkin kohdalla. Volvon Samuelssonin mukaan merkittävä rooli dieselin ongelmissa on myös entisestään tiukentuvat hiilidioksidipäästörajat. Vuoteen 2021 mennessä uusien autojen keskimääräisten päästöjen pitäisi korkeimmillaan olla 95 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden. Tavoitteeseen pääseminen vaatii autonvalmistajilta panostuksia moottoreiden kehittämiseen, eikä kovin moni kehitysjohtaja enää pidä dieseliä tulevaisuuden käyttövoimana.
Volvostakin Samuelsson puhui hieman. Ensimmäisen täysin sähköisen Volvon voi odottaa toimitusjohtajan mukaan saapuvan vuonna 2019, ja vuoteen 2025 mennessä koko laivasto on sähköistetty.
Renault Zoe e-sport on viikon kovin konsepti
Geneven automessut tarjoavat tuleville viikoille kasoittain ihasteltavaa, mutta kaiken toistaiseksi nähdyn hienon ja komean seasta huomion vei tällä viikolla Renaultin (laimeahkon) Zoe -sähköauton (väkevä) hot hatch -konsepti, joka sisältää Renaultin Formula E-autosta siirrettyä tekniikkaa.
Pressitilaisuudessa sähkön sinisen värin saanut Zoe e-sport kiihtyy 460:n hevosvoiman turvin nollasta sataan 3,2 sekunnissa ja 200km/h nopeus saavutetaan sekin alle kymmeneen sekuntiin. Vaikkei Zoe e-sportilla luultavasti pysty kovin pitkään kiihdyttelemään – sillä autosta löytyy normaalin Zoen akku – ei akun toiminnan pitäisi jäädä ainakaan ylikuumenemisesta kiinni. 40 kWh kokoista möykkyä jäähdytetään Formula E-auton ilma- ja nestejäähdytystekniikalla. Myös Zoen runko perustuu Renaultin kilpa-autojen käyttämiin runkoihin, ja hiilikuidun käyttö tiputtaa tarpeetonta painoa. Akun kanssa kokonaisuus painaa 1400kg, ja painopiste on alhaalla.
Autocarin mukaan Renaultin sähköautojen päällikkö Gilles Normand on todennut autosta, että “tänä päivänä kaikki on intohimoa, ja intohimo tiivistää kaiken mistä tässä konseptissa on kysymys”. Epäilemättä! Jos jonkun Renaultin kyytiin pitäisi nyt hypätä, niin Zoe E-sport olisi listan kärjessä.
A.I. – Rengasäly
Toinen Genevessä esitelty mielenkiintoinen konsepti ei ole auto, mutta liittyy läheisesti autoiluun. Rengasvalmistaja Goodyear esitteli jo toissa vuonna tulevaisuuden rengaskonseptin, jossa täysin pallon muotoisen renkaan päällä kulkeva auto leijui sci-fistä tuttuun tapaan magneettisesti ilmassa. Tänä vuonna tuo Eagle 360 -nimellä kulkenut rengaskonsepti on saanut päivityksen (nimeltään Urban), mutta perinteisemmän renkaan mallinen IntelliGrip Urban on maanläheisyydessään sitäkin hienompi tapaus.
Tämän vuoden konsepteissa renkaiden pintaan on tuotu sensoreita, joiden avulla ne keräävät dataa tienpinnasta erityisesti robottiauton tietokoneen tarpeisiin. Auton saadessa tiedon tienpinnan kunnosta ja sääolosuhteista, se pystyy optimoimaan ajoaan esimerkiksi liikkeiden, nopeuden ja jarrutusten suhteen. Rengas on myös normaalia kapeampi, jolloin sen vierimisvastus on pienempi ja täten se on normaalia rengasta taloudellisempi. Suuria etuja älykkäästä renkaasta saavat myös varsinkin liikennepalveluiden tuottajat. Rengas voi itsenäisesti kertoa kunnostaan, jolloin huoltotoimenpiteet voidaan suunnitella ennakoivasti, ja auton käyttökatkot saadaan minimoitua.
Goodyearin villeimmissä visioissa renkaat tuovat datansa myös muiden autojen saataville oman “renkaiden Internetin” avulla (Internet of Things -tyyliin). Yksi asia kumminkin puuttuu ainakin toistaiseksi. Moccamasteriin ei löydy vielä yhteyttä, joten kahvia Intelligrip Urban ei osaa tilata tippumaan, vaikka se huomaisi työpaikan tai kotiosoitteen lähestyvän.
Sensoreita tulvillaan, on raikas talvisää. Huomaa myös urattomuus. Kapeampi profiili tekee vesiliirto-ominaisuuksista paremmat, eikä uria tarvita niin kipeästi. KUVA: Goodyear
ANTTI PENNANEN