ARTIKKELI 25.04.2017
Testikuski-koeajo: Toyota Hilux Double Cab Active 2016
Toyota Hilux on auto, joka tunnetaan lähes joka puolella maailmaa. Vuoteen 2015 mennessä kyseistä mallia oli myyty yli 16 miljoonaa kappaletta, mikä ei ole oikeastaan mikään ihme. Hilux on nimittäin ollut vuodesta toiseen varma suorittaja, joka ei petä.
Testiajossani oli uusimman Hiluxin neliovinen Double Cab -malli, joka oli lisäksi muutettu pakettiautoksi (eli takapenkit oli poistettu kokonaan). Säilytystilaa autosta löytyi siis riittämiin kovemmallekin Remontti-Reiskalle.
Auton koneena oli 2.4 litrainen diesel, joka oli hyvin "toyotamainen". Mitään varsinaisia vauhtipiikkejä ei siis ollut havaittavissa, vaan kone väänsi hyvin tasaisesti. Kuinka se selvisi sitten raskaamman kuorman vetämisestä? Se selviää koeajovideolta.
Tuli Hiluxilla nopeasti käytyä läheisen Keinuhongan tilan pelloillakin möyrimässä (luvan kanssa, luonnollisesti) ja pistin samalla nelivedon sekä tasauspyörästön lukon kunnolliseen testiin. Auto jäi muutaman kerran jumiin mudan keskelle, mutta tämä johtui enemmänkin alla olleiden Hakkapeliittojen kuvioista kuin itse autosta. Räyheämmillä ja paremmin kyseiseen maastoon soveltuvilla renkailla näin tuskin olisi päässyt käymään. Sen verran monessa maastossa eri Hiluxeilla on kuitenkin vuosien varrella tässä maailmassa ajettu, aina aavikolta paksuun lumihankeen saakka, että japanilaisinsinöörien laaduntarkkailu on tuskin pettänyt uuden mallin kohdalla mitä tulee maastoajo-ominaisuuksiin.
Entäs sitten uuden Hiluxin ulkoinen olemus? Voin sanoa, että muotoilu on mennyt ehdottomasti parempaan suuntaan ja kokonaisuus on jopa hyvin kiinnostava. Toyotan ongelmana on mielestäni muotoilun osalta ollut aikaisemmin se, että autot ovat lähes poikkeuksetta olleet äärimmäisen tylsän näköisiä menopelejä. Uusin Hilux on kuitenkin melko äijämäinen ja majesteettinen olemukseltaan ja sen ei tarvitse hävetä esimerkiksi tyylikkään Volkswagen Amarokin rinnalla lainkaan. Toyotan uudesta rohkeastammasta muotokielestä kertoo jotain myös uusi ja uljas C-HR -crossover, joka suorastaan vangitsee katseen.
Mitä tulee Hiluxin sisätiloihin, ne ovat aika koruttoman ja pelkistetyn oloiset. Mutta kun tämän kaltainen auto on kuitenkin pääasiallisesti tarkoitettu työkaluksi, eikös se ole ainoastaan hyvä asia ettei ole liikaa erilaisia hilavitkuttimia sekoittamassa?
Maantieajossakin huomasi, että tämä auto on ennen kaikkea työkalu. Katso video, niin tiedät mitä tarkoitan.