ARTIKKELI 15.07.2016
Koeajo: Nämä viisi asiaa voimme menettää, jos Brexit vie Jaguarin
Loppuuko kaupankäynti Englannin kanssa, jos ja kun Brexit toteutuu? Vai alkaako valtio verottaa kaikkia maahan tuotavia brittiautoja ihan rutosti? Me emme tiedä, mutta tässä kuitenkin lista asioista, jotka me voisimme Jaguar XE:n myötä menettää.
Ihailtava pehmeys
Jaguar XE:n ensituntuma on sen miellyttävä pehmeys. XE haluaa selvästi ajaa kovaa, sillä se ei tärise, vatkaa tai vatuloi. Se ajaa vain tasaisesti eteenpäin. Ratti ei liiku mihinkään, ellei sitä käännä.
XE:n pehmeys on juridisesti ongelmallista, sillä toisin kuin monissa muissa autoissa, Jaguar XE:ssä 120 kilometrin tuntinopeus ei näy missään muualla kuin nopeusmittarissa. Vielä 150 kilometriä tunnissa tuntuu kahdeksankympin vauhdilta.
Tai siis varmasti tuntuisi, emme ole ihan varmoja, koska niin lujaa ei saa Suomessa ajaa.Valloittava navigaattori
Aitona engelsmannina Jaguarin navigaattori haluaa tehdä löytöretkiä joka kolkkaan. Ihan kirjaimellisesti.
Navigaattori ei nimittäin oikein ohjaa suoraan minnekään. Se löytää määränpäät kiltisti ja helposti, mutta asetuksien ropaamisesta huolimatta navigaattori ohjasi Autotien koeajon aikana päättäväisen varmasti erilaisille kiertoreiteille. Kuten moottoritien liittymästä ylös ja välittömästi takaisin moottoritielle.
Ajan myötä navigaattorin oikkuihin tottui ja ne osasi jättää huomiotta. Silti oli omituista katsoa navigaattorin kartoissa näkyvää keltaista viivaa, joka kävi vain tekemässä u-käännöksen liikenteenjakajassa. Kummallista touhua.Maltillinen kulutus
Tylsät ja hampaattomat markkinointisanat, kuten dynaaminen, innovatiivinen, miellyttävä ja maltillinen, ovat aina tylsiä markkinointisanoja, mutta ei XE:n kulutusta oikein muuksi kuin maltilliseksi voi kutsua.
Koeajamamme 20d Aut R-Sport -mallin ilmoitettu yhdistetty kulutus on 4,2 litraa sataa kilometriä kohden. Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto välittää moottorilta renkaille 180 hevosvoimaa ja vääntöä dieselkoneesta riittää 430 newtonia.
Kukaan ei ole koskaan päässyt ilmoitettuihin EU-kulutuksiin, joten siksi kulutuksen pysyttäytyminen viiden litran välittömässä tuntumassa oli oikein mukava piirre. Etenkin, kun sporttivaihteellekin tuli käyttöä.Jumalainen ulkonäkö
No onhan se. Jaguar XE miellyttää silmää niin ulkoa kuin sisältä. Jos olet eri mieltä, olet yksinkertaisesti väärässä.
Keula on ärhäkkä ja melkoisen massiivinen, perävalojen muotoilussa on selvää englantilaisuutta. Sisällä punamusta nahkaverhoilu on aina pettämätön ratkaisu. Rullanmuotoinen vaihdekeppi on yllättävän tyylikäs valinta.Herrasmiehen henkari
Piru piileskelee yksityiskohdissa, ja yksityiskohtia XE:stä löytyy. Vaihdekeppi painuu keskikonsoliin, kun auto ei ole käynnissä.
Autotien suosikki oli kuitenkin kuskin niskatukeen kiinnitetty henkari puvun takille. Sillä onhan se nyt sekä kuljettajalle että puvulle parempi, että takki saa viettää pidemmät matkat rauhassa takapenkillä.
Englantilaisilla on näillä asioille silmää.Jaguar XE 20d Aut R-Sport
Moottori
2,0 Diesel
Vaihteisto
8-vaihteinen automaatti
Teho/vääntö
132 kW/ 180 hv/ 430 Nm
Hinta
49 151,06 EUR, josta autoveroa 8 116,06 EUR
Hiilidoksidipäästöt
111 g/km
Myyjä
Sports Car Center Espoo
Katso uudet Jaguar XE:t
Katso käytetyt Jaguar XE:t
TOPI RANTA