ARTIKKELI 30.07.2015
Tehoa säästämättä - Mercedes-AMG GT S
Teksti: Topi RantaKuvat: Rasmus Sipari, Topi RantaEdellisellä koeajolla säästelimme polttoainetta ajaessamme kilpaa junan kanssa. Mercedes-AMG GT S:n kanssa bensiiniä ei kuitenkaan säästelty.
4-litrainen moottori kaksoisturbolla, 510 hevosvoimaa. Edessä kokonainen viikonloppu koeajoja. Sanomattakin on selvää, että koko kuvausporukka oli koeajosta innoissaan kuin pikkupojat.
Koeajomme alkoi Tampereelta, ja melko pian lähtömme jälkeen saimme niskaan yhden kesän rankimmista sateista. Sää näytti siis olevan kuvauksien kannalta mitä hirvein, mutta onneksi rankkasadekuuro kesti lopulta yhtä pitkään kuin Suomen kesäkin. Lyhyeksi jäi.Sään helpotettua pääsimme kuvaamaan käsittämättömän komeaa saksalaista autoa edestä, ylhäältä, sivuilta ja takaa. Ja kuvausta ja katselua auto kestikin, sillä se on herkullisen kaunista katsottavaa vielä näin jälkikäteenkin. Lienee mahdotonta kyllästyä AMG GT S:n joka kerta säväyttävään keulaan.
Lukuisia innostuksen synnyttämiä kirosanoja ja haltioitumisen aiheuttamia huokauksia lukuun ottamatta GT S oli koko porukalle erittäin mykistävä kokemus. Adrenaliini hakkasi kierrosten noustessa ja koneen muristessa ennen race startia. Jalan hellittäessä jarrupolkimelta automatiikka päästi pysähtyneen pedon liikkeelle, ja satasen vauhti rikottiin alle neljän sekunnin auton perän hakiessa hyvin hienostuneesti pitoa.
Tavalliselle kuljettajalle kokemus siis oli jotain, mitä ei oikein voi mihinkään aiempaan verrata. Kuljettajana toiminut Jari kyllä totesi auton olevan kaikin puolin Mersu, sillä Mersu-harrastaja löysi hallintalaitteet ja säädöt oikeista paikoista lähes heti kuljettajan penkille istuuduttuaan. Mutta jäykän alustan taipuessa tiukasti kaarteeseen kuin kaarteeseen missä tahansa nopeudessa alkoivat relevantit vertailukohdat loppua itse kultakin. Ei tällaista kovin usein koe.
Mutta mitä sitä enempää selittelemään, tuloksia löytyy tästä:
//
SLS:n seuraajaViime syyskuussa debytoinut GT S jatkaa Mercedeksen kaksipaikkaisten urheiluautojen sarjaa siitä, mihin sitä edeltänyt Mercedes-Benz SLS AMG jäi. Linnunsiipiovet ovat mallista karsiutuneet pois, mutta ulkonäöstä sukulaisuus kuitenkin näkyy.
Vaikka 2-paikkaisen auton V8 tuottaa tuplaturbollaan 510 hevosvoimaa, ei GT S ole kulutukseltaan niin tuhlaileva kuin saattaisi alkuun ajatella. Yhdistetty kulutus jää 9,4 litraan sataa kilometriä kohden. Kuten nykyaikaan kuuluu, löytyy autosta muun muassa start-stop –järjestelmä kulutuksen vähentämiseen.
Vaikka bensiiniä ei GT S:llä älyttömiä määriä kulu, saattaa auton hankinta hieman rokottaa kukkaroa. Autoveroineen GT S maksaa Suomessa noin 260 000 euroa, joten ihan ainoaksi autoksi tätä aikuisten ihmisten leikkikalua ei kannata ostaa. Kakkosautoa hakiessa kannattaa jo GT S -vaihtoehto ottaa huomioon.