ARTIKKELI 15.06.2017
Testikuski-koeajo: Skoda Scout 2018
Skoda Octavia Scoutia täydellisempää mökkiautoa on aika vaikea löytää. Sillä pärjää mainiosti niin maantiellä kuin maastossakin (kiitos 3 cm korkeamman maavaran verraten tavalliseen Octaviaan) ja istuin- sekä tavaratilaakin on enemmän kuin tarpeeksi.
Uusi Scout on kokenut jonkin verran muutoksia aikaisempaan verrattuna. Esimerkiksi keula on uusittu kokonaan ja se onkin nyt varsin päheän sekä ennen kaikkea modernin näköinen. Myös multimediajärjestelmä on rakennettu uusiksi ja toimii nyt äärettömän sulavasti.
Kaikki Scout -mallit ovat nelivetoisia (ja farkkuja) ja nelivedon hyöty korostuu luonnollisesti etenkin maastossa ajettaessa. Auto ei siis pieniin kuoppiin juutu, vaan jaksaa möyriä tasaisesti eteenpäin luonnon helmassakin.
Koneena koeajomallissa oli 2 -litrainen turbodiesel, josta irtoaa tehoa 184 hevosvoimaa ja vääntöä 380 Nm. Normiasetuksilla ajettaessa auto ei toki miltään järjettömältä tykiltä vaikuta, mutta Sport -tilassa liikkeelle päästään jo hyvinkin ripeästi. Nollasta sataseen liikutaan parhaimmillaan alle 8 sekunnissa. Ei siis huono lukema ollenkaan tällaiselta isompikokoiselta perheautolta.
Autossa ollut kaksoiskytkinvaihteisto eli DSG aiheutti pientä hämmennystä ajon aikana, ainakin mitä tulee omiin ajotottumuksiini. Katso koeajovideo, niin tiedät mitä tarkoitan tällä.
Hintaa koeajoyksilöllä oli rapiat 42 tuhatta euroa, jota voi pitää varsin kohtuullisena. Ainakin jos sitä vertaa esimerkiksi Audin vastaavanlaisiin Allroad -malleihin, joissa hinnoissa kivutaan yleensä helposti päälle 50 tuhannen.
Tietyllä tapaa Scout on auto, joka pitäisi olla ihan jokaisella. Se etenee jouheasti niin maastossa, maantiellä, motarilla tai vaikka kaupungissakin. Siinä on tilaa, se ei jää jalkoihin ja se vieläpä näyttääkin komealta.
"Faija anna mun ajaa mökkitie", laulaa Arttu Wiskari. Kyllä kiitos, jos alla on Scoutin kaltainen menopeli.
TESTIKUSKI