TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Sosiaalinen:

ARTIKKELI 16.01.2015

Mitä autoista halutaan tietää?

Teksti: Topi Ranta Autotien lokakuussa auennut chat-asiakaspalvelu on tähän mennessä palvellut tuhansia asiakkaita ja vastannut lukuisiin erilaisiin tarpeisiin sekä kysymyksiin. Kokosimme jutun muotoon, millaisia kysymyksiä useimmin kysytään – ja miten me niihin vastaamme. Mitä Autotien chat-asiakaspalvelussa voi kysyä? Chatissa voi kysyä mitä tahansa Autotiehen, autoihin sekä autojen ostamiseen liittyvää. Pääsääntöisesti avustamme ja vastaamme tietysti Autotiehen liittyvissä kysymyksissä, mutta se ei kysymyksiä rajaa. Kaikkiin teknisiin tiedusteluihin autojen vioista emme välttämättä aina osaa vastata, mutta voimme aina auttaa tiedonhaussa ja tarvittaessa ohjata oikeaan suuntaan. Tarvittaessa otamme yhteystiedot ylös ja palaamme asiaan jälkikäteen. Monesti chatissa osataan kysyä kysymyksiä, joita ei itse ole edes etukäteen osannut ajatella. Hakiessa on aina silloin tällöin oppinut itsellekin täysin uutta tietoa kun asiakkaan kysymykseen on lähdetty yhdessä etsimään vastauksia. Paljonko tarjoamallani vaihtoautolla jää kauppahintaan väliä ja voiko hinnasta tinkiä? Autotien chat-asiakaspalvelijat ovat töissä sivustollamme, jolla on autojen myynti-ilmoituksia lukuisista eri autoliikkeistä ympäri Suomen. Emme Autotiellä voi ottaa siis mitään kantaa yksittäisiin hinnoittelukysymyksiin, mutta näemme kyllä automallien tilastolliset keskimyyntihinnat sekä ajetut kilometrit keskimäärin kauppahetkellä. Chat-asiakaspalvelijat kertovat näitä tietoja mielellään ja näin pääset helpommin arvioimaan auton markkinahintaa. Kun auton myynti-ilmoituksen kautta jättää soittopyynnön auton myyjälle, voi samalla lomakkeella tarjota myyjälle nykyistä autoaan vaihdossa. Syöttämällä auton rekisterinumeron sekä ajetut kilometrit lomakkeeseen lähetämme tekstiviestillä tilastoihimme perustuvaa vertailutietoa tarjoamasi auton arvosta. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että jokainen auto on yksilö, ja lopullisen hinnan määrittää autoliike riippuen auton kunnosta ja varustelutasosta. Paljonko ilmoituksen autolle tulee käyttövoimaveroa maksettavaksi vuodessa? Usein dieselillä kulkevaa autoa harkitessa herää kysymys sen kustannuksista ja taloudellisesta kannattavuudesta bensiinikäyttöiseen malliin nähden. Pääsääntöisestihän dieselit kuluttavat vähemmän ja polttoainekin on edullisempaa, mutta toisaalta dieselmalleista joutuu maksamaan valtiolle erikseen käyttövoimaveroa, joka lasketaan ajoneuvoveron perusosan päälle. Miten se siis määräytyy? Dieselautoista maksetaan veroa 5,5 eurosenttiä päivässä jokaista alkavaa 100 kilogrammaa kohden, mikäli kyseessä on henkilöauto. Paketti-, matkailu- sekä huoltoautoissa vero on 0,9 senttiä. Näin esimerkiksi 1400 kilogrammaa painavalle dieselsedanille tulee perusveron lisäksi käyttövoimaveroa maksettavaksi 281,05 euroa vuodessa. Käyttövoimaveron määräytymiseen sekä perusveron laskentaperusteisiin voit tutustua tarkemmin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuilla. Lisäksi useimmissa Autotien myynti-ilmoituksissa on ajoneuvovero-kohtaan eritelty käyttövoimaveron osuus verosta.   Kuinka paljon auton osamaksun kuukausieräksi tulee ja millä ehdoin rahoituksen voi saada? Autotiellä ilmoittavat autoliikkeet tekevät yhteistyötä eri rahoitusyhtiöiden kanssa ja tarjoavat asiakkailleen erilaisia rahoitussopimuksia. Kuukausimaksun suuruuteen vaikuttavat auton hinnan lisäksi esimerkiksi määräytyvä korko sekä luoton takaisinmaksuaika. Korkoon puolestaan vaikuttaa esimerkiksi, otetaanko korko kiinteänä tai  kuka rahoituksen tarjoaa. Autotiellä osassa myynti-ilmoituksia näkyy arvio auton kuukausierän suuruudesta riippuen myyjän tahdosta. Arvio perustuu jälleen tilastoihimme, joten muun muassa edellisessä kappaleessa mainitut tekijät vaikuttavat siihen, millaiseksi lopullinen kuukausierä tarkalleen määräytyy. Voinko antaa chatissa palautetta Autotiestä? Kyllä! Lokakuussa avattu Autotie on varsin nuori sivusto ja kehitämme sitä jatkuvasti. Kaikki saamamme palaute on arvokasta ja chatin kautta olemme saaneet paljon kehittävää palautetta sivustomme toiminnasta sekä hienoja kehitysehdotuksia. Chatin kautta kaikki palautteet sekä yhteydenottopyynnöt Autotien henkilökunnalle välittyvät eteenpäin. Näin pysymme kärryillä siitä, mitä kävijät sivustoltamme toivovat ja voimme kehittää sivustoa oikeaan suuntaan. Olipa palautteesi sitten risuja tai ruusuja, chatissa palautteesi tulee varmasti tietoomme. Autamme myös, mikäli tiedämme, mistä ongelma saattaa johtua ja miten sen voi korjata. Oletko oikea ihminen vai botti? Chat-asiakaspalvelussamme vastaa kaikkiin viesteihin aina oikea ihminen, joka on töissä Autotiellä. Suomessa vielä varsin uusi ja tuntematon chat-palvelu aiheuttaakin aina välillä yllättyneisyyttä ja ihmettyneisyyttä. Yllätys onkin aina positiivinen, kun sivustolla on asiakaspalvelijan tarjoamaa tukea sekä vastauksia heränneisiin kysymyksiin. Autotien chat-asiakaspalvelu on edelläkävijöiden joukossa niin autoalalla kuin suomalaisessa internetkulttuurissakin. Kaikki asiakaspalvelijamme tuntevat sivustomme ja palvelevat vain Autotien asiakkaita. Chat on auki silloin kun kävijät sitä tarvitsevat, eli illalla ja viikonloppuisin. Aukioloaikoja seurataan ja kehitetään juuri sen mukaan, miten chatilla on kysyntää. Tule siis rohkeasti kysymään tai juttelemaan kanssamme, me olemme täällä Sinua varten! Autotien chat-asiakaspalvelu vastaa kysymyksiin ja palautteisiin arkisin 17-22, lauantaisin 15-22 ja sunnuntaisin 14-22. Tervetuloa käyttämään poikkeuksellisen hyvää internetasiakaspalvelua.    Kirjoittaja palvelee kollegoidensa kanssa sinua Autotien chatissa tälläkin viikolla.
nwdb