ARTIKKELI 08.07.2015
Renaultin uusi suunta
Teksti: Topi RantaRenault on kunnianhimoisella tiellä, mutta onnistuessaan Talisman voi merkittävästi monipuolistaa valmistajan mahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Renaultilla, kuten muillakin ranskalaisvalmistajilla, on edullisen auton maine. Eikä syyttä, sillä uusien Renaultien hinnat eivät päätä huimaa. Renaulteissa on kuitenkin ollut yleensä varsin kattava varustelutaso, vaikka mallisto onkin suunnattu ostajille, joille hinta on, jos ei tärkein, niin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.
Toissapäivänä Renaultilla oli kuitenkin suuria uutisia, sillä valmistaja julkisti tuolloin uuden Talisman-sedanin, joka tähyää valmistajan nykyistä mallistoa kalliimmille ylemmän keskiluokan markkinoille. Joten nyt Renault on menossa kohti luokkaa, jossa hintalappu tulee yhä taaempana ostajan kriteerien jonossa.
Vastassa vuosikymmenien kokemus
Ranskan pohjoispuolella Saksassa autoja on jo pitkällä kokemuksella valmistettu aina korkeinta valtiomies- ja toimitusjohtajatasoa myöten. Saksasta löytyy pohjaton kokemus siitä, miten luksus viilataan loppuun asti ja miten kalleimmista autoista otetaan oikeat ominaisuudet kohti malliston edullisempia autoja. Koska Renaultilla ei vastaavaa luksuskärkeä ja sen mukanaan tuomaa kokemusta ole, on ylemmälle keskiluokalle tarkoitettu Talisman rakennettu alusta alkaen.
Uudessa hintaluokassa Renaultin perinteinen edullisuusetu siis laimentuu, eikä menestystä oikein voi rakentaa tekemällä sitä, mitä saksalaiset ovat jo pitkään tehneet. Renaultin on siis rakennettava auto uudesta näkökulmasta, jotta Talismanista ei tule pelkkää VW Passatin tai Audi A4:n kopiota. Vaikka Talisman edelleen pyrkiikin varmasti kampittamaan kilpailijoitaan hintalapullaan, on autossa myös tarjolla muun muassa 4Control-nimellä kulkeva nelipyöräohjaus sekä mukautuva alusta, jossa on valittavana neljä eri ennakkoasetusta. Luokassaan Talismanin nelipyöräohjaus on ainutlaatuinen ominaisuus, mutta ei vielä yksinään tietystikään riitä.
Renault julkaisi Talismanista myös fiilistelyvideon YouTubessa, joskaan kovin paljoa se ei vielä tulevasta autosta kerro.
Idässä markkinat kasvavat edelleen kovaa vauhtia
Talismanin helppo ja varsin universaalisti tunnettava nimi viittaa myös auton tuleviin markkinoihin. Idässä, etenkin Kiinassa, ylemmän keskiluokan autojen, kuten Talismanin, sekä luksusautojen kysyntä kasvaa koko ajan. Ei liene ihme, että sillä markkinalla on jo paljon eurooppalaisia premiumvalmistajia ja että myös Renault on sinne pyrkimässä.
Renaultin lähtöasetelma ei ole helppo ja onnistuminen vaatii valmistajalta todella kovia panostuksia. Siirtymällä kuitenkin hiljalleen myös kalliimpien autojen, ehkä kauempana tulevaisuudessa myös kaikista kalliimpien luksusautojen, markkinoille on Renaultin kutenkin mahdollista kerätä sekä suurempaa kassavirtaa että kovempia katteita. Aika näyttää, onko Renaultilla tarjota riittävästi uutta näkökulmaa kalliimpiin perhesedaneihin, jotta se voisi päästä kunnolla käsiksi markkinoihin.