ARTIKKELI 27.11.2016
Viikon autouutiset: Mazda CX-5, sekä BMW:n ja Audin tulevaisuuden visiot
Uusi Mazda CX-5 (Kuva: Mazda)
Toisen sukupolven Mazda CX-5 ja japanilaisyhtiön sähkövisio
Vuoden 2017 Mazda CX-5 paljastettiin Los Angelesin automessuilla marraskuun puolivälissä ja julkistuksen jälkeen Mazdan tutkimusjohtaja Kiyoshi Fujiwara valotti hieman yrityksen suunnitelmia sähkövoimaan siirtymisestä.
Muiden muassa Iltasanomat on koeajoissaan kuvannut ensimmäisen sukupolven CX-5:ttä toimivaksi kokonaisuudeksi, eivätkä odotukset uudistetun version suhteen ole vähäiset. Suurin osa muutoksista on hienovaraisia, kuten auton matalampi istuminen, päivitetyt mediajärjestelmät ja viilattu yleisilme, mutta joukkoon mahtuu pari merkittävämpääkin uudistusta.
Mazda on kertonut kiinnittäneensä päivityksessä huomiota erityisesti matkustusmukavuuteen ja merkittävin tähän vaikuttava uudistus on G-Vectoring Control -nimellä kulkevan teknologian tuominen autoon. GVC muuttaa CX-5:n moottorin tuottamaa vääntöä auton ohjauskulman suhteen, jolloin se pystyy vaikuttamaan korin kallistumiseen kaarteissa. Lisäksi alustan luvataan olevan 16% vanhaa mallia jäykempi ja keskimääräisen äänentason matkustamossa laskeneen hieman 100 km/h nopeudessa. Moottorivaihtoehdot uudessa mallissa säilyvät samoina kuin edellisessä versiossa.
Katso Mazda CX-5 vaihtoautot Autotieltä
Julkistuksen jälkeen Mazdan tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava Kiyoshi Fujiwara paljasti yhtiön aikovan tuoda markkinoille plug-in hybridin vuoden 2021 aikana tai myöhemmin. Mazda on suhtautunut melko nihkeästi sähkö- tai polttokennoteknologioihin ja sen sijaan luottanut vakaasti perinteisten polttomoottoreiden kehitystyöhön. Muutoksen Fujiwara kertoo johtuvan jatkuvasti tiukkenevista päästörajoista.
Sekä diesel-, että bensamoottoreiden kehittäminen tulee edelleen jatkumaan, mutta myös täysin sähköinen Mazda näkee tulevaisuudessa päivänvalon. Kehitystyö ottaa kuitenkin aikansa, “emmekä halua olla kuin Galaxy Note 7”, Fujiwara vitsaili Autocarille viitaten Samsungin palamaan syttyneisiin matkapuhelimiin.
Audi ja BMW visioivat tulevaisuuden autotehdasta ja -myymälää
Audi ennustaa tuotantolinjan kuolemaa sähkömoottorin myötä ja BMW varautuu autokauppojen muutokseen ihmisten urbanisaation ja mallivalikoiman laajentuessa.
Autojen tehdastuotanto on nojannut Fordin Model T:n kehityksestä lähtien paikallaan pysyvään tuotantolinjaan, joten yli sata vuotta vahvasti hallinneen mallin haastaminen saattaa nostattaa kulmakarvoja. Audi on kumminkin varma, että nykyinen automallien määrän kasvu ja monimutkaistuminen suistaa tuotannon pois liukuhihnalta.
Sähkömoottorillisten autojen tuottaminen samassa linjastossa polttomoottoriautojen kanssa on johtanut kaikkien mallien tuotantoaikojen pitenemiseen, sillä sähkömoottorin ja akkujen sovittaminen autoihin vaati ylimääräisiä työvaiheita polttomoottorillisiin autoihin verrattuna. Kun ylimääräisiä työvaiheita suoritetaan, polttomoottoriautot joutuvat seisomaan liukuhihnalla paikoillaan.
Ratkaisu ongelmaan on auton kasaamisen hajottaminen erillisiin työasemiin, jolloin työtaakka pystytään jakamaan tasaisemmin ja autot voidaan kuljettaa eri työvaiheisiin juuri silloin kun tarvitaan. Automaattiset robotit voivat puolestaan siirrellä autoja työasemien väleillä korvaten liukuhihnalla liikkumisen.
Audi A3 e-tron on yksi liukuhihnatuotannosta kärsivä automalli. (Kuva: Audi)
Toinen saksalaismerkki BMW puolestaan ennakoi jälleenmyynnissä tapahtuvaa muutosta seuraavien 10-15 vuoden aikana.
Myös BMW:llä mallimäärät ovat kasvaneet, mikä on tehnyt kaupungeissa toimivien jälleenmyyjien tiloista liian ahtaita. Näkyvyys kaupungeissa puolestaan on merkille tärkeää, joten myymälät tarvitsevat uudenlaisen konseptin, jonka BMW uskoo löytyvän virtuaalimaailmasta ja enemmän brändielämyksiin keskittyvistä myymälöistä. Myymälöiden kehitys uuteen suuntaan on käynnissä, ja ensimmäisiä tuloksia nähdään näillä näkymin vuoden 2018 aikana.
Kuuntele viikon autouutiset Autotie Podcastistä:
//
ANTTI PENNANEN