TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Urheiluauto:

ARTIKKELI 14.09.2017

Viikon autouutiset: AMG Project One ja uusi Nissan Leaf

Hyperauto Project One, rata-auto kaikille teille. KUVA: Daimler Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastin osana:   // Mersun hyperauto inisee formulan tavoin Mercedes-Benz – tai tarkemmin yhtiön tuunauspaja Mercedes-AMG valmistelee uutta hyperautoa nimeltään Project One. Frankfurtin automessuilla esitelty nelipyöräinen taidonnäyte siirtää formula-auton tekniikkaa ehkä ensimmäistä kertaa näin suuressa mittakaavassa ajettavaksi julkisille teille. Kaistavahtia tai parkkiavustinta siitä ei kumminkaan löydy. Hyperautoon voisi normaalisti odottaa asennettavan mahdollisimman ison ja tehokkaan moottorin – kuten sana “hyper” saattaa vihjata. Project Onen tapauksessa moottori ei kumminkaan kilpaile kärkisijoista litratilavuudessa, mutta tehoja ei voi silti sanoa puuttuvan. Pääasiallisena voimanlähteenä autossa toimii 1,6-litrainen V6-moottori, joka on läheistä sukua vuoden 2015 Formula 1 maailmanmestaruuden voittaneelle F1-auton moottorille. Sellaisenaan formulan moottoria ei ole kumminkaan siirretty Project Oneen, vaan sen kestävyyttä ja soveltuvuutta on parannettu usein muutoksin. Kun normaali Mercedeksen urheiluauton (kuten AMG GTR:n) moottori tuunataan antamaan maksimaalisen tehon kierrosluvun ollessa noin 6 500 RPM tienoilla, on hyperauto Project One paljon lähempänä F1-auton moottorin lukemia, jotka ovat luokkaa 13 500 RPM. Project Onen moottorin kierrosten pitäisi päästä parhaimmillaan 11 000 RPM lukemiin ennen kierroslukurajoittimen iskemistä väliin, joten ero normaaliin urheiluautoon on huomattava. Urheiluauton möristessä eteenpäin Project One siis inisee, tai miksi sitä vihaista ampiaisparvea muistuttavaa formulan ääntä halutaankaan kutsua. Project Onen “F1-moottori” tuottaa 858 hevosvoimaa, mutta kokonaistehot eivät ole jäämässä siihen. Yksi sähkömoottori on nykyisten F1-autojen tapaan yhteydessä kampiakseliin tarjoten 161 lisähevosvoimaa takarenkaille, ja tämän lisäksi kummallakin eturenkaalla on oma 161 heppainen sähkömoottorinsa, jolloin autoa repii liikkeelle kokonaisuudessaan yli 1000 hevosta. Erilliset sähkömoottorit mahdollistavat myös väännön määrää yksitellen eri renkaille kontrolloivan torque vectoring -järjestelmän käytön, jossa tietokone huolehtii maksimaalisesta ajettavuudesta ja pidosta kaikissa olosuhteissa. Tarvittaessa One kykenee siirtymään reilun 25 kilometrin matkan myös pelkällä akkulla, joka latautuu jarrutuksissa tai töpselillä pistorasiasta. Ainiin, on vielä neljäs sähkömoottori, joka vastaa turboahtimen pyörittämisestä minimoiden turbon viiveen. Hyperautoa myös ulkonäöltään muistuttava Project One on varustettu runsain aerodynamiikkaa lisäävin avuin. Jousitus on toteutettu siten, että auton korkeus säätyy nopeuden mukaan, ja laskee varsinkin kuljettajan valitessa race-ajomoodin. Pitovoimasta ei siis pitäisi olla puutetta, ja Project Onen voinee odottaa imeytyvän katuun moottorien tuottamien voimien päästessä valloilleen. Auton hinnaksi on tuleva noin 2,27 miljoonaa euroa, ja sitä ollaan valmistamassa kaikkiaan 275 kappaletta. Valitettavasti varauskirjan on kerrottu olevan jo täynnä, mutta alempana on onneksi tarjolla vaihtoehtoinen (lähes yhtä vaikuttava ja lompakkoa huomattavasti vähemmän kuluttava) kulkupeli Project Onen tilalle. Nissan kääntää uuden lehden Nissan Leaf on ollut sähköautomarkkinoiden valtias vuonna 2010 tapahtuneesta julkistuksestaan lähtien, mutta malli on alkanut kipeästi kaipaamaan päivitystä. Huutoon on nyt vastattu, ja uusi Leaf saapuu Eurooppaan näillä näkymin tammikuun 2018 aikana. Kehitystä edelliseen malliin nähden on tapahtunut muun muassa toimintamatkassa sekä kuljettajaa avustavissa järjestelmissä, eikä uuden Nissan Micran tyylinen muotoilu tuo enää mieleen sähköautoa. Uuden Leafin toimintamatka on eurooppalaisen NEDC-testistandardin mukaan 378 kilometriä, mutta todellisuudessa se on luultavasti vähemmän kuin Leafin kilpailija Tesla Model 3:lle ilmoittettu 350 kilometriä, joka on mitattu realistisemman, Yhdysvaltain EPA:n testisyklin mukaan. Parannusta edeltävään malliin on silti reilusti, ja Nissan on jo ilmoittanut tuovansa myöhemmin markkinoille vielä isommalla akulla eli reilummalla kantamalla varustetun vaihtoehdon. Parannusta on tapahtunut myös kuljettajaa avustavissa järjestelmissä, sillä uuteen Leafiin on saatavissa kaistavahti, sekä ProPilot Park -nimellä kulkeva autonominen parkkeerausominaisuus. Huomiota on kerännyt myös uudenlainen kaasupoljin e-Pedal, joka toimii myös jarruna. Nissanin mukaan 90% matkoista voidaan suorittaa painamatta varsinaista jarrupoljinta, joka tietenkin autosta myös löytyy. e-Pedal -poljinta painamalla auton saa normaalisti liikkeelle, jonka jälkeen sen löysääminen jarruttaa ja kokonaan nostaminen pysäyttää auton. Nissan tavoittelee melko kovia myyntilukuja aiempiin vuosiin nähden, sillä vuonna 2016 yhtiö myi 47 000 Leafia, ja ensi vuodesta alkaen tavoite on 90 000 kappaleen vuosittaisessa myynnissä. Hinnoista Suomen autokaupoissa ei vielä tiedetä, mutta Japanissa karvalakkimallin hinta on 24 400 euron tietämillä. Sähköautolta näyttämätön sähköauto. KUVA: Nissan ANTTI PENNANEN  

ARTIKKELI 05.09.2017

Viikon autouutiset: Bentley Continental GT ja Tesla-rekka

Uusi Bentley Continental GT on tunnistettavissa Bentleyksi, ei Porscheksi. KUVA: Bentley Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:    // Bentleyn uusi Continental GT tavoittelee porschemaisuutta Uuden automallin lipuessa tuotantolinjan päästä hiljalleen kohti autokauppaa, käynnistyy myös valmistajan rummutus mallin ylivertaisuudesta edeltäjiinsä ja kilpailijoihinsa nähden. Bentleyn uusi Continental GT ei ole tässä suhteessa poikkeus. Yhtiön johtava insinööri Rolf Frech kuvaa mallia Autocarille mitä nöyrimmin “autoksi, joka määrittelee luksusajamisen jälleen kerran uudelleen”. Menestyksekkään Bentayga SUV:n jälkeen Bentley odottaa Continental GT:stä uutta rahasampoa, ja lähtee tavoittelemaan vanhan lisäksi täysin uutta asiakaskuntaa panostamalla erityisesti auton ajettavuuteen ja sporttisuuteen. Kolmannen sukupolven Continental GT seisookin tukevasti Porschen kehittämän MSB-alustan päällä, joka löytyy myös uusimmasta Porsche Panamerasta. Bentleylle tyypillisen luksuksen ja Porschen ajokokemuksen yhdistelmän toivotaan vetoavan erityisesti Porschelle (tähän saakka) uskollisiin autoihmisiin. Auton rakenteesta on Bentleyn mukaan saatu jäykempi, vaikka paino on hieman vanhaa mallia pienempi. Parantuneisiin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat myös muun muassa Bentaygalle kehitetty elektroninen kallistuksenhallintajärjestelmä, joka tekee autosta Bentleyn mukaan kevyemmän ja tarkemman ajaa. Ajomoodeja löytyy neljä: Sport, Comfort, Bentley ja Custom, joista Bentley on valmistajan näkemys ihanteellisesta ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmästä. Continental GT:ssä on myös uusi aktiivinen neliveto, joka säätelee etu- ja takarenkaille jakautuvan vedon suhdetta. Oletuksena auto on takavetoinen, mutta sen haisteltua ajo-olosuhteita ja kuljettajan toimintaa ratissa, se voi tarpeen tullen siirtää osan moottorin tuottamasta voimasta etuakselille saadakseen aikaan paremman pidon. Uutta on myös aliohjautumista vähentävä järjestelmä, joka on aiemmin löytynyt esimerkiksi Continental GT3-R -mallista. Ensimmäisenä ja pääasiallisena moottorivaihtoehtona Bentley tarjoaa kaksoisturbolla varustettua 6,0-litraista W12-bensakonetta, joka on yhteydessä 8-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Kyseisellä moottorilla Continental GT:n pitäisi suoriutua nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,7 sekunnissa, mikä on vajaan sekunnin nopeammin kuin edellinen malli. CO2-päästöt ovat 278 grammaa kilometrillä. Autocarin mukaan myöhemmin on tulossa vaihtoehdoiksi myös 4,0-litrainen V8-moottori, sekä Porsche Panamera 4 E-Hybridissä käytetty bensahybridikone. Hybridillä varusteltuna Continental GT:n pitäisi pystyä vajaan 50 kilometrin kantamaan pelkällä sähköllä. Tuotantoon uutta mallia kaavaillaan tämän vuoden lopulla, ja mikäli olet jo tilannut omasi, voit odotella sitä toimitettavaksi todennäköisesti kevään 2018 aikana. Uusiksi muotoillun perän ansiosta Continental GT:llä kelpaa ajaa vaikka... vaikka auringonlaskuun! KUVA: Bentley Elon Muskin uusi Tesla-rekka tavoittelee sekin porschemaisuutta, mielenkiintoista kyllä Syyskuun aikana esiteltävä Teslan sähkörekan prototyyppi tulee omaamaan luultavasti 200-300 mailin (n. 320-480 km) kantaman, ja vaikka se jää toistaiseksi kauas polttomoottorillisista kilpakumppaneistaan, pitää moni sähkömoottorillisia rekkoja tulevaisuudessa myös pitkiin rahtikuljetuksiin soveltuvina. Päivämatkoihin sopivasta Tesla-rekasta povataan alan muutoksen uranuurtajaa. TED-järjestölle antamassaan haastattelussa Teslan johtaja Elon Musk kehui sähkörekkaa itselleen tyypilliseen tapaan vuolain sanoin, ja mainitsi sen vetävän dieselmoottorilla varustetun vastineensa vetokilpailussa vaikka ylämäkeen. Itse asiassa Musk kertoi testanneensa rekkaa ja ajaneensa sitä urheiluauton tavoin parkkipaikalla (“this is crazy”). Urheiluautoon vertaamisen perusteella jäämme mielenkiinnolla odottamaan koeajovideoita, joissa rekkaa pyöritellään kuin mitäkin Porschea. Reutersin mukaan akkujen koko, paino ja hinta rajoittavat kumminkin toistaiseksi sähkörekkailun nopeaa laajenemista, vaikka mielenkiinnon ja hypen määrä sitä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Nykyaikaisen dieselrekan hinta pyörii Yhdysvalloissa noin 120 000 dollarin tietämillä, kun sähkörekkaan pelkät akut maksavat saman summan. Sähkörekkojen käyttökustannukset ovat kuitenkin todennäköisesti polttomoottorillisia rekkoja pienemmät, mikä tasoittaa hintaeroja jonkin verran. Akkuteknologian kehitys nostaa sähkörekkojen kantamaa hiljalleen, ja lisäksi ympäristövaatimusten tiukentuminen tulee ohjaamaan teillä tapahtuvia kuljetuksia hiljalleen sähkörekkailun suuntaan. Sähköllä toimivien rekkojen tulevaisuus näyttää siis melko valoisalta, ja tähän rakoon Tesla pyrkii nyt iskemään ensimmäisen kiilan.   Elon Musk on toivonut nyt esiteltävään prototyyppiin pohjaavaa tuotantomallia valmistukseen muutaman seuraavan vuoden aikana. Siihen mennessä tapahtuvaa tekniikan kehitystä on vaikea ennustaa, ja näkymät voivat kuljetusalallakin olla hyvin erinäköiset kuin nyt. Erityisesti automaation vaikutukset koko alaan voivat olla rajut. ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 02.08.2017

Testikuski-koeajo: Porsche 911 Carrera 4 GTS

Harva urheiluauto on yhtä ikoninen kuin Porsche. Jo pelkän 911-mallin muotoilun tunnistaa lähes jokainen, vauvasta vaariin. Eikä tuohon muotokieleen ole tullut vieläkään poikkeusta.   Porsche 911 on aina ollut sivistyneen ihmisen valinta urheiluautoksi. Siitä kertoo jo esimerkiksi monia muita urheiluautoja korkeampi maavara, eli matkanteko ei pysähdy heti ensimmäiseen hidasteeseen.  Sitä on myös aina ollut mukava ja helppo ajaa. Koeajamani 2016 vuoden Porsche 911 Carrera 4 GTS tuntui sekin ajettavuuden puolesta oikeastaan aika samanlaiselta kuin mikä tahansa uudehko Audi tai BMW.  Porsche 911 on toisin sanoen järkevä urheiluauto (jos sellaista ylipäätään on olemassa).  Mitä muuta tuosta Carrera 4 GTS -mallista jäi sitten käteen? No, paljonkin. Vaikka kyseessä onkin siis monella mittarilla järkevä urheiluauto (jos mietitään vaikka nelivetoa tai loistavasti toimivaa kaksoiskytkinvaihteistoa), tylsä auto tuo kyseinen Porsche ei missään nimessä ole. Ei todellakaan.  Auton 3.8-litraisesta, vapaasti hengittävästä ja 430-heppaisesta koneesta lähtee sen verran komea ääni iskiessä lapun lattiaan, että sitä voisi kuunnella loputtomiin. Autosta muuttuu muutenkin melkoinen peto, kun sille antaa vähän kenkää.  Lisäksi, kiiltävä laavan sävyinen oranssi väri auton pinnassa on sen verran silmiinpistävä, että tämä Porsche kerää katseita paikassa kuin paikassa. Yhdellä pikkupojalla leuka tipahti lähes kirjaimellisesti lattiaan auton nähdessään.  Jos sinulta löytyy 250 000 euroa ylimääräistä taskun pohjalta, ei ole yhtään hullumpi idea käyttää sitä vaikka tällaiseen Porscheen. TESTIKUSKI  
nwdb