ARTIKKELI 28.09.2015
Onko tämä jo liikaa - Uber vei taksikuskien ruokahalun
Teksti: Topi RantaPääkaupunkiseutulaiset autoilijat ovat saattaneet huomata, että pikaruokaketju Snackyn radiomainoskampanjasta poistui viittaus kyytipalvelu Uberiin kesken kampanjan. Mainoksessa Taksi-ateriaa markkinoitiin überhalpana, mikä oli liikaa monelle taksinkuljettajalle.
Snackyn myynti- ja markkinointipäällikkö Eva Schildt kertoo, että viittaus Uberiin sai monen Snackyn taksinkuljettajana toimivan asiakkaan hermostumaan. Hänen mukaan palautteen mukaan moni kuljettaja ilmoitti, ettei halua asioida ravintolassa, mikäli tuotetta mainostetaan Uber-viittauksella. Schildt sanoo, että palaute on tullut nimenomaan yksittäisiltä kuljettaja-asiakkailta, ja pahoittelee asiakkaille tullutta mielipahaa. "Arvostamme kaikkia asiakkaitamme, eikä tarkoitus ollut tietenkään loukata ketään", Schildt tähdentää.
Uber on amatöörikuljettajien kyytejä välittävä palvelu, joka on ravistellut perinteisesti yleensä varsin tiukasti säänneltyä taksialaa ja aiheuttanut suoranaista vihaa eripuolilla maailmaa.
Kommentti: Taksit ja Uberit napit vastakkain
Burgergate on uusin sattumus Uber-palveluun liittyvässä sopassa. Suomessa tarkasti ja tiukasti säännelty taksiala on hermostunut uudesta kilpailijasta, joka ei toimi perinteisellä tavalla.
Kuljettajien reaktiota on helppo ymmärtää, eikä heitä voi tilanteesta syyllistääkään. Kuluttajan kannalta Uber on omalla mobiilisovelluksellaan kuitenkin uusi raikas tuulahdus markkinalla, joka on toiminut samalla tavalla käytännössä vuosikymmenet.
Tilanne on päässyt äärimmäisen epämääräiseksi, sillä käytännössä valtio ei ole ottanut asiaan mitään kantaa. Vastuutaan aktiivisesti väistelleen valtiovallan ainoa reaktio on ollut sekavasti käyttäytynyt poliisi, joka on pyydellyt yksittäisiä Uber-kuljettajia kuulusteluihin ja käskenyt ilmoittaa Ubereista hätänumeroon.
Ministeriössä voitaisiin nyt ottaa tilanne jonkinlaiseen hallintaan ja muodostaa selkeä kanta siitä, mitä maassa saa tehdä ja mitä ei. Kilpailun vapautuminen ja sääntelyn höllentäminen on kuluttajalle eduksi, mutta vain, jos säännöt ovat kaikille samat. Nykyinen riitely ei edistä kuluttajan asemaa.