TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Uutinen:

ARTIKKELI 28.09.2015

Onko tämä jo liikaa - Uber vei taksikuskien ruokahalun

Teksti: Topi RantaPääkaupunkiseutulaiset autoilijat ovat saattaneet huomata, että pikaruokaketju Snackyn radiomainoskampanjasta poistui viittaus kyytipalvelu Uberiin kesken kampanjan. Mainoksessa Taksi-ateriaa markkinoitiin überhalpana, mikä oli liikaa monelle taksinkuljettajalle. Snackyn myynti- ja markkinointipäällikkö Eva Schildt kertoo, että viittaus Uberiin sai monen Snackyn taksinkuljettajana toimivan asiakkaan hermostumaan. Hänen mukaan palautteen mukaan moni kuljettaja ilmoitti, ettei halua asioida ravintolassa, mikäli tuotetta mainostetaan Uber-viittauksella. Schildt sanoo, että palaute on tullut nimenomaan yksittäisiltä kuljettaja-asiakkailta, ja pahoittelee asiakkaille tullutta mielipahaa. "Arvostamme kaikkia asiakkaitamme, eikä tarkoitus ollut tietenkään loukata ketään", Schildt tähdentää. Uber on amatöörikuljettajien kyytejä välittävä palvelu, joka on ravistellut perinteisesti yleensä varsin tiukasti säänneltyä taksialaa ja aiheuttanut suoranaista vihaa eripuolilla maailmaa. Kommentti: Taksit ja Uberit napit vastakkain Burgergate on uusin sattumus Uber-palveluun liittyvässä sopassa. Suomessa tarkasti ja tiukasti säännelty taksiala on hermostunut uudesta kilpailijasta, joka ei toimi perinteisellä tavalla. Kuljettajien reaktiota on helppo ymmärtää, eikä heitä voi tilanteesta syyllistääkään. Kuluttajan kannalta Uber on omalla mobiilisovelluksellaan kuitenkin uusi raikas tuulahdus markkinalla, joka on toiminut samalla tavalla käytännössä vuosikymmenet. Tilanne on päässyt äärimmäisen epämääräiseksi, sillä käytännössä valtio ei ole ottanut asiaan mitään kantaa. Vastuutaan aktiivisesti väistelleen valtiovallan ainoa reaktio on ollut sekavasti käyttäytynyt poliisi, joka on pyydellyt yksittäisiä Uber-kuljettajia kuulusteluihin ja käskenyt ilmoittaa Ubereista hätänumeroon. Ministeriössä voitaisiin nyt ottaa tilanne jonkinlaiseen hallintaan ja muodostaa selkeä kanta siitä, mitä maassa saa tehdä ja mitä ei. Kilpailun vapautuminen ja sääntelyn höllentäminen on kuluttajalle eduksi, mutta vain, jos säännöt ovat kaikille samat. Nykyinen riitely ei edistä kuluttajan asemaa.  

ARTIKKELI 17.09.2015

Ajokortti alkaen vain 499 eurolla? Uusi palvelu avautuu Suomessa

Teksti: Topi RantaFacebookissa ja Twitterissä on aktivoitunut palvelu ratti.fi, joka mainostaa itseään ajokorttien Uberina. Palvelu lupaa B-korttiopetusta 499 eurolla 300 ensimmäiselle asiakkaalle. Ratti.fi ei vielä toistaiseksi kerro internet- tai Facebook-sivuillaan tarkemmin, miten konsepti toimii, mutta Uber-viittaus vihjaisi, että palvelu välittää opetusluvallisten yksityishenkilöiden opetusta korttia kaipaaville kuluttajille. Palvelu avautuu tänään torstaina kello 18.00. Ajo-opetuslupien käyttö laajasti ihmisten ajo-opetuksessa on ollut tapetilla, kun perussuomalaisten kansanedustaja Marja Tolppanen syytti eduskunnassa kirjallisessa kysymyksessään opetusluvallisia harmaan liiketoiminnan pyörittämisestä. Ajo-opetus on Suomessa melko tiukkaan säänneltyä, mutta opetusluvalla esimerkiksi vanhemmat ovat usein antaneet opetusta lapsilleen. Mikäli käytäntö laajenee Suomessa uusien palvelunvälittäjien kautta niin, että opetusluvalliset alkavat opettaa laajasti ihmisiä autokouluja halvemmin, on odotettavissa jälleen vihaninen keskustelu ajo-opetusta antavien yritysten, palvelunvälittäjien sekä ajo-opetusta antavien yksityishenkilöiden välillä. Kyytipalveluja välittävä Uber on aiheuttanut sekä Suomessa että maailmalla paljon vihaa taksikuskeissa, jotka toimivat tiukasti säännellyillä taksimarkkinoilla, joita yksityishenkilöiden kyytejä tarjoava Uber on alkanut horjuttaa. Päivitys 17.9 klo 21.00:Ratti.fi-palvelu hakee opetusluvallisia ajo-opettajia, ja tarjoaa heidän opetustaan palveluun rekisteröityneille asiakkaille. Tarjoushinnan 499 euroa lisäksi oppilas maksaa ajoharjoitteluratamaksun sekä viranomaismaksuja yhteensä 356 euron verran, jolloin kuluttajalle avajaistarjouksen mukaiseksi hinnaksi B-kortille tulee 855 euroa. Hinta ei sisällä 2. ajoharjoitteluvaihetta eikä 3. syventävää vaihetta, jotka on suoritettava erikseen autokoulussa.Opetusta antaville opettajille palvelu tarjoaa kolmen oppilaan opettamisesta yhteensä 1 287 euroa, jolloin laskennallinen tuntikorvaus on palvelun mukaan 8,16 euroa.Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, synnyttääkö uusi välityspalvelu samanlaisen myrskyn kuin Uber-palvelu taksibisneksessä. Digitalisaatio näyttää jälleen muuttavan yhtä hyvin vakiintunutta markkinaa Suomessa.
nwdb