TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Uutuus:

ARTIKKELI 07.12.2016

Ford Fiestan seitsemäs tuleminen – myös crossoverina!

Uusi Fiesta Titanium tarjoaa entistä muodokkaampaa menoa (Kuva: FORD) Fordin suosittu Fiesta sai marraskuun vaihteessa Fordin Kölnin tehtaalla tapahtuneessa julkistuksessa seitsemännen inkarnaationsa. Fiesta on lähes koko olemassaolonsa ollut kokoluokkansa peruskauraa, joten julkistus ei etukäteen herättänyt Autotien uutistoimituksessa kovin suuria tunteita. Saattaa olla, että olisi pitänyt! Vaikka uusittu Fiesta on tunnistettavissa lajinsa edustajaksi, on siihen ripoteltu nykytrendin mukaisia mausteita rankalla kädellä. Kyljet ovat taipuneet hieman sisään, pari syvempää uurretta on ilmestynyt etupuskuriin ja etusäleikkö ei enää muistuta hämmästynyttä lahnaa. Etuvalot ulottuvat kauemmas sivuille ja takavalot ovat myös leveät ulottuen reippaasti reunojen yli kylkien puolelle. Uusi Fiesta tuntuu edellistä massiivisemmalta, kuten lähes kaikki viime aikoina esitellyt uudet autot. Katso Ford Fiesta -vaihtoautot Autotieltä! Fiestan saa tulevaisuudessa viitenä versiona. Trend on karvalakki-Fiesta, Titanium tuo asteen verran lisää varustelutasoa, ST Line on sporttisuutta kaipaavien valinta, Vignale on Fiesta luksusvarustein ja Active on crossover-versio. Kyllä, Ford tarjoaa Fiestasta tulevaisuudessa mallia, joka on “tyylitelty SUV:n tapaan, maavaraa on lisätty ja kokonaisuuteen yhdistetty hatchbackin käytännöllisyys, sekä Fiestan ajodynamiikka”. Merkillä otetaan crossoverien suosiosta kaikki irti. Fiestan varsinaista ST-versiota saa vielä odotella hetkisen. Näillä näkymin uusi Fiesta ST on tarkoitus julkistaa ensivuoden alkupuolella, jolloin se olisi saatavilla vuoden 2017 lopussa.  Fiestan crossover-versio Active ihanan syksyisessä maisemassa. Olisipa oma autokin aina vastaavassa kuvauskunnossa. (Kuva: FORD) Tyylin lisäksi uusimman Fordin sisuskaluihin on tehty muutoksia. Fiesta on ensimmäinen Ford johon on mahdollisuus saada tuorein versio Fordin “Pre-Collision Assist” -järjestelmästä, joka pystyy havaitsemaan nyt myös jalankulkijoita ja varoittamaan kuljettajaa uhkaavasta törmäyksestä. Järjestelmä pystyy myös jarruttamaan itsestään hidastaen törmäysnopeutta, mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin. Aktiivinen pysäköintiavustin rinnakkaispysäköinnillä on toinen täysin uutena tarjottava herkku, ja näiden ohella Fiestaan on tiputeltu monia kalliimpien mallien kuljettajaa helpottavista avustavista järjestelmistä. Moottorivaihtoehdot alkavat litran EcoBoost-koneesta manuaalilla ja automaatilla ja lisäksi saataville on näillä näkymin tulossa 1.1 litrainen bensaversio 5-nopeuksisella manuaalilla, sekä 1.5 litrainen TDCi-moottori 6-nopeuksisella manuaalilla.  Tiedossa näyttää olevan jännittävä kilpailu uuden Nissan Micran ja Ford Fiestan välillä – eikä aikaakaan kun näitä pääsee koeajamaan! ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 07.01.2016

Sittenkin uusi Kleinbus - Volkswagen esitteli Budd-e -konseptin

Teksti: Topi RantaKuvat: Volkswagen AGVaikka Volkswagen aiemmin hieman toppuuttelikin odotuksia uudesta mikrobussimallista ennen CES-messujen alkua, paljastui mysteeriverhon alta joka tapauksessa uusi, täyssähköinen Budd-e mikrobussikonsepti. Ainakin osittain Budde-e pohjautuu varmasti aiempaan Bulli-konseptiin, joskin nyt kulkupeli on muuttunut täysin sähköiseksi. Kaksi moottoria Nelivetoinen Budd-e liikkuu kahdella moottorilla, joiden kokonaisteho on noin 320 hevosvoimaa. Akuston kantama sijoittuu hyvin tyypilliseen 500 kilometrin tuntumaan, Volkswagen määrittelee konseptin kantamaksi saksalaisen tarkasti 533 kilometriä. Akuston 80-prosenttinen latausaste on valmistajan mukaan saavutettavissa puolessa tunnissa. Pituudeltaan Budd-e sijoittuu Volkkarin mallistossa Touranin ja Transporterin väliin, mutta leveyttä auto on saanut molempia enemmän muun muassa sen liukuovien vuoksi. Akusto on auton pohjassa, joten sisätilojen suunnitteluun on saatu huomattavasti vapautta ja tilaa. Budd-e onkin suunniteltu erityisesti pidempien matkojen taittamiseen.Tulevaisuus on lähellä Volkswagen hehkuttaa Budd-e:n mahdollisuuksia osana asioiden internetiä. Toisin sanoen Budd-e:stä matkustajan tai kuljettajan on mahdollista säätää kotinsa laitteistoja etänä valmiiksi ennen kotiin saapumista. Se tietysti toki vaatii sen, että oman kämpän jääkaapeilla ja termostaateilla on internetyhteys ja kyky kommunikoida sen yli. Autoa on alustavasti lupailtu jo vuodelle 2019, joten kovin kaukaisesta tulevaisuudesta ei siis ole kyse.

ARTIKKELI 31.12.2015

Uusi vuosi tuo uudet Alfat, uudistuksia luvassa myös 2017

Teksti: Topi RantaKuva: Fiat Chrysler AutomobilesAlfa-fanien lähivuosista on tulossa melkoista herkkua uusien mallien ja muutoksien myötä Kesällä julkistettu Alfa Romeo Giulia –sedan on yhä lähempänä. Italialaismerkin todellista paluuta automarkkinoille onkin odotettu jo pitkään, ja lisäksi Giuliasta nähdään ensi vuonna vielä oma katumaasturiversiokin. Eikä ihme, sillä niille markkinoille on moni muukin ryntäämässä. Alfan pitkä kehitystyö Giulian parissa näkyy myös Giulian sisaren Giuliettan kehityksessä. Fiat Chryslerin henkilöautojen suunnittelusta vastaavan Alberto Dillilon mukaan vuonna 2017 uudistuva Giulietta-hatchback nimittäin saa allensa uuden Giulian alustasta lyhennetyn version. Kuten moni muu valmistaja, myös Alfa pyrkii yhdellä alustatyypillä luomaan useampia malleja ja säästämään siten suunnittelu- ja valmistuskustannuksissa. Alustatyypin jakaminen myös Giuliettaan herättää tietysti kysymyksen siitä, tehdäänkö myös hachbackistä nyt taka- tai nelivetoinen. Alfa Romeon edustajan mukaan se on teknisesti mahdollista, joskaan sellaista ei ainakaan toistaiseksi ole ääneen luvattu. Kysyntää vetävälle taka-akselille kuitenkin löytyy, ja olisi jopa odottamatonta, jos Alfa ei lähtisi haastamaan kilpailijoitaan Audia ja BMW:tä muuttamalla Giuliettan vetotapaa sporttisemmaksi takavedoksi tai AWD-nelivedoksi. Kylminä Alfa-fanien ei kuitenkaan tarvitse seuraavia vuosia vietellä, sillä melkoisia herkkuja on joka tapauksessa odotettavissa.  
nwdb