TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Vaihtoauto:

ARTIKKELI 05.06.2015

Yksi Peugeot on kuin heittäisit tulitikun heinään - näin hyvä teko johtaa toiseen

Teksti, kuva ja video: Topi RantaAutoCornerin Esa Hoikka pitää eurolla eniten tarvitsevalle myytävää autoa hyvänä startterina ihmisten hyväntekemiselle. ”Puhelin pomppii niin, että patteri loppuu!”, Vantaalla sijaitsevan AutoCornerin toimitusjohtaja Esa Hoikka huudahtaa. AutoCorner on laittanut myynti-ilmoituksen vuoden 2003 Peugeot 307:stä. Autolla on hintaa yhden euron verran ja ilmoitus on levinnyt uutisiin sekä sosiaaliseen mediaan. Kiinnostus on taattu. Auto todella myydään eurolla, ja se myydään sille, joka sitä eniten tarvitsee. Perusteluita AutoCornerille voi esittää Facebookissa. Kommentteja ja tykkäyksiä satelee, mutta itse auto ei ole Hoikan mukaan homman juju. ”Kyllä siitä alta löytyy se itse juttu. Se synnyttää sellaisen huikean ympyrän, jonka keskiössä ihminen on”. Hän kertoo, kuinka kampanja ja siihen kommentoineet ihmiset ovat saaneet muut tarjoutumaan hyväntekoihin: ”Esimerkiksi kirjoitus, jossa jollekin tarjottiin autoa, koska oma oli mennyt rikki. Henkilölle, jolla on iso perhe ja on työttömänä.” Hoikka kertoo ilahtuneena esimerkkejä avuntarjouksista, joita kommentoijat ovat saaneet. Pelkkä Peugeot ei ratkaise tietystikään kaikkea, vaan tärkeää on ihmisten halu auttaa. Kyse ei ole siitä, ettei halua löytyisi. ”Tällaisena aikana, kun mennään miljoonaa, Suomen talous menee alas- ja alaspäin ja toisilla menee entistä paremmin, toisilla menee entistä huonommin. Siinä vauhdissa on vaikea pysähtyä pieneksi hetkeksi, ja katsoa ihan siihen viereen, että hei, toi tartteekin vähän jeesiä.” Ihmisille syntyy helposti vauhtisokeus, jonka takaa läheisiä ei aina osata huomioida. Ei ensimmäistä eikä viimeistä kertaa Eurolla myytävä 307 on AutoCornerin kolmas eurolla myytävä auto. Aiemmin on myyty yksi Honda Civic ja yksi Opel Tigra. ”Civic meni Lappeenrantaan ja Tigra johonkin ihan tähän lähelle.”    // Idea euron hyväntekokampanjasta lähti liikkeelle vajaa pari vuotta sitten. Eikä tähän olla jäämässä. Seuraava euron auto on tulossa, kun liikkeeseen sattuu sopiva vastaan. ”Se voi tulla huomenna tai kolmen kuukauden päästä. Mutta varmasti tulee numero nelonen. Se on ihan selvä.” Nykyisen Peugeotin tarvetta on aikaa perustella AutoCornerin Facebook-sivuilla kesäkuun puoleen väliin saakka. Jo nyt Hoikka on kuitenkin äärimmäisen tyytyväinen kampanjaan ja sen menestykseen. ”Kaikki, mitä tähän ympärille liittyy, se positiivisen määrä, se on uskomatonta. Aivan uskomatonta. Mukavaa on ollut touhuta”, Hoikka kuittaa.
nwdb