ARTIKKELI
03.02.2016
Ensiautojen pronssisija: Ford Sierra
Teksti: Topi Ranta
Tien Sivusta kirjoittaa kolmesta suosituimmasta ensiautosta. Tänään on vuorossa Ford Sierra, jonka johdolla rusikoitiin aikanaan koko Ford-mallisto vanhasta laatikkomaisuudesta uudelle pyöristetylle aikakaudelle. Muotoilun vallankumous ei ollut ainakaan aluksi mikään varsinainen myyntivaltti.
Pyöreästi muotoiltu Ford Sierra oli valmistajalta rohkea veto. Kehitysvaiheessa project Toni –nimellä kulkeneen Ford Taunuksen ja Cortinan seuraajan pyöreiden muotojen taustalla oli kuitenkin tiedettä. Sierran ilmanvastuskerroin oli nimittäin 0,34, mikä oli keskihintaiselle perheautolle täysin ennenkuulumaton lukema. Itse asiassa vain Porsche 924 ja Citroën GS olivat aiemmin päässeet parempiin tuloksiin.
Muuten Sierra oli tekniikaltaan varsin tyypillinen Ford, eikä sen suhteen otettu erityisen vallankumoksellisia askelia. Auton taakse tuli Ford Granadasta tuttu ripustus. Moottorivaihtoehdot liikkuivat eri mallivariaatioissa 1,3-litraisesta nelisylinterisestä mallista aina 2,8-litraiseen V6:een. Olipa Sierraan saatavilla jopa Peugeotin 2,3-litrainen dieselmallikin.
Automaattivaihteisto tuli kolmivaihteisena ja keppiversiot neljällä tai viidellä pykälällä. Kuitenkin esimerkiksi jo perusmalliin tuli joitakin vielä 80-luvulla varsin harvinaisia uutuuksia, kuten jarruneisteiden vähyydestä varoittava merkkivalo. Kalliimmissa malleissa auto varoitti jo pakkasistakin.
Kuva: Jesse Rättö
Vihtiläisen Jesse Rätön ensimmäinen auto. "Ford Sierra 2.0 DOHC tehtaalta tullessaan RS:n korisarjalla. Tuli Kossun sisusta laitettua sinne, ja Kossun täydellinen takakelkka."
Rohkea ja aikaansa edistyksellinen muotoilu veti Sierran myynnin kuitenkin vaikeuksiin. Project Tonin johdossa ollut Fordin suunnitteluvarajohtaja Uwe Bahnsen lähti sen seurauksena pois koko firmasta, ja myös muun muassa Sierraa suunnittelemassa ollut muotoilija Patrick Le Quementkin siirtyi pois Euroopasta Fordin Detroitin-tehtaille.
Valmistaja kuitenkin luotti autoonsa eikä sitä varsinaisesti pidetty huonona. Päin vastoin, lehdistö ja asiantuntijat pitivät Sierraa hyvinkin pätevänä autona. Edellisistä malleista periytyneet moottoritekniikat olivatkin pääsääntöisesti luotettavaa tavaraa, ja myös huoltaminen oli tuttuuden takia kohtuullisen helppoa.
"Ensimmäinen autoni oli Ford Sierra vuosimallia 1992. Väri oli vaaleansininen ja sedan-korimallinen. Se oli oikein Ghia-varustelutasoinen. Tekniikaltaan 1,8 litran diesel. Auton tieliikenneura loppui talvikelillä kolariin, jossa auto päätyi katolleen ojaan. Auto löytyy vieläkin itseltä, tosin nykyään mökkikäytöstä. Tekniikaksi on vaihtunut 2,0 bensiinitekniikka."
Hitaan alun vauhdittamiseksi Ford aloitti suuret Sierra-mainoskampanjat. Isossa-Britanniassa televisio näytti erittäin pitkiä mainoksia ja lehdet täyttyivät Sierran värikuvamainoksista. Ford piti huolen siitä, että pyöristetty muotoilu alkoi iskostumaan autoilijoiden käsitykseen automuotoilun silloisesta nykypäivästä.
Sierran myyntiä vauhditti lopulta monta seikkaa. Auto sai useampia versioita ja mallipäivityksiä, joissa muun muassa hienosäädettiin ulkonäköä. Audi julkisti samoihin aikoihin oman päivityksessä pyöristyneen 100-mallinsa, joka vähensi ostajia mietityttänyttä mielikuvaa Sierran omalaatuisuudesta. Ja olihan Sierra tarjolla kaikkina versioina aina kolmiovisesta hatchbackista viisioviseen farkkuun. Vuosien markkinointi, variointi ja kehitys tuottivat tulosta: vuonna 1987 Sierra oli luokkansa myydyin auto.
Puolitoista minuuttia Queenin Brian Mayta ja Ford Sierraa. Täydellinen yhdistelmä.
Sierraa valmistettiin vuodesta 1982 vuoteen 1993, joten auto kerkesikin nähdä paljon kehitystä. Viritetty Cosworth-urheilumalli nähtiin vuonna 1986. 1989 Sierroihin tuli saataville kahdella nokka-akselilla varustettu DOHC-moottori, ja muuten takavetoisesta autosta nähtiin myös nelivetomalli. 80-luvun loppupuolella Ford kohtasi myös ongelmia, kun esimerkiksi joissain malleissa käytetty kierrätetty teräs laski autojen ruostekeston ala-arvoiselle tasolle, mistä valmistaja oli luonnollisesti asiakkailleen vastuussa.
Sierran elinikä jatkui aina 90-luvun alkupuolelle saakka. Vielä tuolloin nähtiin esimerkiksi Queen-yhtyeen kitaristin Brian Mayn laulama Ford-sovitus artistin kappaleesta Driven By You (suom. sinun ajamasi). Uusi Mondeo oli kuitenkin vääjäämättä tulossa, ja lopetti lopulta Sierran tuotannon vuonna 1993. Sierran henki siirtyi kuitenkin rohkeassa muotoilussa tuleville Ford-sukupolville, ja onhan klassisia Sierroja edelleen liikkeellä Suomenkin teillä. Niistä moni on tai on ollut jonkun ensimmäinen oma auto.
"Ostin ensimmäisen oman auton isältäni, joka ei enää pystynyt ajamaan. Auto oli Ford Sierra -89, harmikseni autossa oli paljon vikoja, joita jouduin korjaamaan. Auto oli takavetoinen, vähän hankala ajaa talvella. Piti myydä auto pois. Olisin halunnut pitää auton, jos se olisi ollut paremmassa kunnossa ja etuvetoinen. Kuvia minulla on autosta muistona, ne muistuttavat minua isästä ja siitä miten ylpeä olin kun minulla oli oma auto. "
Lainaukset ovat lukijoiden Autotielle lähettämistä ensiautokertomuksista.
Keskustelu
Ei kommentteja