ARTIKKELI

22.10.2014

Hintavertailu - talvirenkaiden vaihto ja säilytys

Teksti: Riku Jokinen
Kuvat: Antti Lankinen & Autotie

Renkaanvaihtoaika on käsillä

On se aika vuodesta. Renkaat pitäisi vaihtaa autoon, jos meinaa jatkaa lainkuuliaista autoiluaan. Unohtamatta tietty omaa ja muiden lähtökohtaista turvallisuutta liikenteessä. Ajatus kylmässä ähkimisestä ja tiukkojen pulttien auki kiroilusta ei houkuttele. Mitähän tämä touhu maksaisi muilla teetettynä? Jos vaikka samalla tönäisi renkaat muualle säilöön omista nurkista pyörimästä. Autotie selvitti, mitä renkaiden vaihtaminen ja rengashotellipalvelut maksavat viidessä eri kaupungissa suuntaa antavasti. Vertailun kaupungit olivat Helsinki, Tampere, Oulu, Jyväskylä ja Kuopio.

Katso päivitetty 21 kaupungin hintavertailu syksylle 2016!

Hintaa kysyttiin pelkästä varsinaisesta vaihtotyöstä ”alta-alle”, maksimissaan 17 tuuman renkaille alumiinivanteilla. Renkaiden vaihdon hinnat vaihtelivat 20 euron ja 40 euron välillä, keskihinnan asettuessa noin 30 euron pintaan. Jos siis talvirenkaat eivät ole valmiiksi vanteilla, nousee hinta huomattavasti vannetyön ja renkaiden tasapainotuksen vuoksi. Maantieteellä ei tutkimuksen mukaan juuri ollut vaikutusta hintoihin. Palvelun tarjoajia tosin löytyy luonnollisesti isoista kaupungeista enemmän. Valtakunnallisista ketjuista Vianor ja Euromaster edustivat hintojen yläpäätä, Vianorin hintojen ollessa koko Suomessa 40 euroa ja Euromasterin hintojen vaihdellessa 30-49 euron välillä.

Renkaanvaihdon hinnat toimipisteittäin
Renkaanvaihdon hinnat jaoteltuna kaupungeittain ja liikkeiden mukaan

 

Merkittävämpiä eroja löytyi renkaiden säilytyksen hinnoista. Vertailun kallein hinta oli Vianorin Helsingin Herttoniemen toimipiste 140 eurollaan. Halvimmillaan saman palvelun sai 50 euron hintaan useammastakin paikasta. Rengashotellien keskihinta asettui 65 euron paikkeille.

Hintavertailussa on syytä huomata, että liikkeiden hintoihin sisältyvät palvelut vaihtelevat. Esimerkiksi joillain renkaiden vaihdon yhteyteen kuuluu aina renkaiden pesu, toisilla taas ei.

 

 

Rengashotellien hinnat kaupungeittain
Renkaiden säilytyshinnat jaoteltuna kaupungeittain ja liikkeen mukaan

 

Liikkeiltä tiedusteltiin lisäksi vinkkejä palvelun ruuhkien välttämiseksi. Lähes kaikki liikkeet suosittelivat olemaan ajoissa liikkeellä. Ymmärrettävistä syistä renkaiden vaihtoon herätään usein vasta sitten, kun on aivan pakko. Liikkeet kuitenkin suosittelevat vaihtamista jopa pari viikkoa etukäteen, sillä käytännössä tarkalla vaihtamisajankohdalla ei ole esimerkiksi renkaan kulumisen kannalta merkittävää  vaikutusta. Useat liikkeet tarjoavat lisäksi nykyään helppokäyttöisiä ajanvarausjärjestelmiä verkkosivuillaan asioinnin helpottamiseksi.

Rengasliikkeillä oli esittää muutamia toiveita myös asiakkaiden suuntaan. Etenkin ihmisiä pyydettiin etsimään etukäteen esiin renkaidensa pulttilukkojen avain, mikäli omissa renkaissa kyseinen ominaisuus on, sillä näin vaihtohetkellä selvitään toimenpiteestä huomattavasti nopeammin.

Asiakkailta toivottiin myös perustietämystä omista renkaistaan, tarkoittaen lähinnä renkaan kokoa ja vannetyyppiä. Renkaan koko selviää helposti auton rekisteriotteesta tai lukemalla merkintöjä renkaan kyljestä. Esimerkiksi merkinnässä 185/65 R 14 84 T luku 14 ilmaisee renkaan vanteen kokoa (halkaisijaa tuumissa). Vannetyypillä tässä tapauksessa tarkoitetaan sitä, onko autossa perinteiset pelti- vai alumiinivanteet.

Renkaiden vaihtoon löytyy paikkakuntakohtaisesti myös erilaisia vaihtoehtoja liikkeiden sijaan. Erilaiset seurat ja yhdistykset saattavat varainkeruutarkoituksessa tarjota vaihtopalveluita hyvinkin edullisesti, joskin näissä tapauksissa vastuukysymykset ja aikataulu ovat omanlaisiaan. Jos siis esimerkiksi paikallinen palloseura tai teekkariaate on lähellä sydäntä, voi renkaiden vaihdolla tukea toimintaa. Toisaalta renkaat voi myös toki aina vaihtaa itse silkan hikoilun hinnalla.

Keskustelu

Matti Lepistö
23.02.2016 08.55

Hei !

Komentti / kysymys rengashotellien palvelu- ja hintavertailusta.
En havainnut mistään kohdasta mistä säilytyshinnasta on kysymys. Käytännössä usein puhutaan kausihinnoittelusta myös varastoinnissa. Mistä hinnoista vertailussa on kyse?

Topi Ranta
23.02.2016 13.38

Moikka Matti!

Artikkelin kaikki säilytyshinnat on laskettu yhdelle kaudelle eli noin puolelle vuodelle. Kannattaa myös huomioida, että artikkeli on jo noin puolitoista vuotta vanha, joten hintoihin on voinut tulla muutoksia.

Terveisin,

Topi /Autotie

Ihan turha
20.03.2017 21.21

Itse kyselin muutamasta vertailusta olleesta paikasta tarjousta, niin eihän tuossa vertailussa ole mitään järkeä. Osaan kuuluu allevaihto, pesu ja jopa tasapainotus. Osa näistä on pelkkiä säilytyshintoja. Todella laadukasta journalismia...

Yrjö Krapulainen
17.04.2018 13.49

Voisitteko päivittää tämän uutisen 2018 ?

Kirjoituksen avainsanat

varusteet vinkki hyöty vertailu renkaat

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb