ARTIKKELI

26.11.2015

Jokaisen autoihmisen ihastus: Eleanor - 1973 Ford Mustang Sportsroof

Teksti: Topi Ranta


Vauhdikasta menoa. Kuvakaappaus elokuvan Gone in 60 Seconds trailerista.

Tien Sivusta esittelee neljä kuuluisaa elokuvista tai sarjoista tuttua autoa. Tällä viikolla toisessa osassa käsittelemme Eleanoria, vuoden 1973 Ford Mustangia H.B. Halickin klassikkoelokuvasta Gone in 60 Seconds.

Sarjan edellisen osan Christinen voit lukea täältä.

H.B ”Toby” Halickin Gone in 60 Seconds vuodelta 1974 on ehkä määritelmä autoelokuvalle. Elokuvan päähenkilö on Mandrian Pace, autoharrastaja ja autovaras. Pace varastaa auton kuin auton 60 sekunnissa, ja saa tehtäväkseen pölliä 48 tarkoin valittua autoa lyhessä ajassa. Elokuvan päätähti, listan vaikein tavoiteltava on vuoden 1973 Ford Mustang Sportsroof, joka saa varasjengin listalla nimen Eleanor.

Muskelien klassikko

Eleanor on klassisen jenkkimuskeliauton ensimmäisen sukupolven viimeisiä malleja, mikä tarkoittaa sitä, että vuonna 1964 tuotannossa aloittaneen Mustangin kulmat ovat hieman terävöityneet ja mitat kasvaneet. Kulmat ajalle tyypillisesti makukysymyksinä, mutta mitat lähinnä siitä syystä, että Ford halusi vuosi vuodelta kasvattaa moottorien kokoa autossa.

Esikuvina pitkäkeulaseen Mustangiin ovat toimineet eurooppalaiset, etupäässä italialaiset urheiluautot kuten Ferrari ja Maserati. Urheilullisuudella haluttiin vedota etenkin kauniimman sukupuolen edustajiin. Alun perin kaksiovisesta mallista suunniteltiin vain porrasperäversio, mutta auton suunnittelijat muotolivat salassa myös pienoismallin fastbackista. Fastback-viistoperässä, joka Fordin mallinimistössä sai nimen sportsroof (suom. urheilukatto), auton perä laskee sulavalinjaisesti katolta perän reunalle saakka. Pienoismallin tekijöiden esiteltyä teostaan Mustangin isänäkin tunnetulle Lee Iacoccalle fastback otettiin heti tuotettavaksi. Eleanor oli saanut alkunsa.


Vuoteen 1973 mennessä Mustang oli siis ottanut lisää tuumia, jotta siihen saatiin mahdutettua suurempia koneita muuttamatta kuitenkaan Ford Falconista ja Fairlanesta periytyneitä alustaa ja ripustusta. Parhaimmillaan ensimmäisen sukupolven Mustang näki 7,0-litraisen Super Cobra Jet –nimellä kulkeneen, 375-hevosvoimaisen V8-koneen vuoden 1971 mallissa. Pienimpänä konevaihtoehtona oli vuoteen 1973 saakka 4,1-litrainen Thriftpower, josta irtosi puolestaan 98 hevosvoimaa. Sivuhuomiona mainittakoon, että Volkkarin 1,2-litrainen TSI –kone puristaa nykypäivänä 105 hevosvoimaa.

Vain kaksi Eleanoria

Halickin elokuvaa varten hankittiin vain kaksi Mustangia, jotka molemmat olivat vuoden 1971 mallia. Toinen autoista oli tarkoitettu stunttiautoksi ja toinen niin sanotusti ihasteluautoksi, eli kuvattavaksi vaarattomissa otoksissa.

Koska Eleanor oli kuitenkin vuoden 1973 malli, täytyi näyttelijäautoihin tehdä hieman muutostöitä, jotta ne saatiin näyttämään pari vuotta nuoremmilta. Jäähdyttimen etusäleiköt vaihdettiin ja autot maalattiin muistuttamaan vuoden 1973 kuvastomalleja. Taitellisia vapauksia tuotanto otti sen sijaan esimerkiksi etupuskurissa, joka jäi vuoden 1971 vakiomalliseksi. Stunttiautoon tehtiin muutostöitä satoja tunteja kun turvakehikko rakennettiin auton sisään ja esimerkiksi sähköjärjestelmiin rakennettiin turvakatkaisija. Toinen Eleanor jäi kosmetiikkamuutoksia lukuun ottamatta täysin vakiomalliseksi. Toisin kuin voisi olettaa, ainoastaan stunttimalli on enää nykyisellään olemassa, ja ihasteluauto oli romutettu piakkoin elokuvan jälkeen.

Jos stunttiauto jäikin mylläkästä vielä niin sanotusti eloon, ei samaa onnea käynyt muille elokuvassa näkyneille autoille. Yksistään elokuvan lopussa nähtävässä puolituntisessa takaa-ajossa romutettiin hulppeat 93 autoa. Siinä rytäkässä stuntti-Eleanorkin ottaa osansa iskuista.

Mutta Gone in 60 Secondsin ainoa elokuvahistoriallinen saavutus ei ollut älytön räjä romutettuja autoja, vaan sen hatunnosto upealle Fordille. Eleanor nimittäin sai paikkansa elokuvan lopputeksteissä. 

1973 Ford Mustang Sportsroof

·         Mustangin ensimmäisen sukupolven viimeinen malliversio
·         Konevaihtoehdot neljälitraisen rivikutosen Thriftpowerin (98 hp) ja 5,8-litraisen V8 Clevelandin (266 hp) välillä
·         Alusta, ripustus ja voimansiirto periytyivät Mustangiin Ford Falconista ja Fairlinesta
·         Hardtop-porrasperä, Sportsroof-viistoperä sekä avomalli
·         Ford Mustangin kuudennen sukupolven tuotanto aloitettiin tänä vuonna, ja se Mustang on nyt tilattavissa myös suoraan Suomeen
·         Vuonna 2000 Halickin elokuvasta tehtiin uusintaversio samalla nimellä. Elokuvassa pääosaa näytteli Nicolas Cage ja Eleanoria 1967 Ford Mustang Fastback

 

1970-luvulla trailerien kertojasetä ei ollut ihan niin dramaattinen kuin nykyään. Juttua sen sijaan riittää.

Keskustelu

McLean
28.11.2015 09.36

Sivuhuomiona mainittakoon tuohon TSI-vertaukseen, että kyseinen ompelukone tuottaa vääntöä 175Nm samalla, kun Fordin 250cid kuutonen tuottaa 249Nm. Jokainen vähänkään autojen kanssa tekemisissä oleva tietää, että vääntö autoa liikuttaa.

Kirjoituksen avainsanat

Viihde elokuvat ford ford mustang eleanor

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb