ARTIKKELI
19.05.2016
Kannattaako auto ostaa manuaali- vai automaattivaihteilla?
Automaatti- ja manuaalivaihteisen auton valinta on klassikkokysymys, joka tulee vastaan aina autoa ostettaessa. Kumpi sitten kannattaa valita?
Vaihteiston valintaan vaikuttaa ensimmäisenä se, onko ostamassa uutta vai käytettyä autoa.
Uusi auto
Uutta autoa ostaessa kannattaa huomioida, että manuaalivaihteet alkavat uusissa autoissa olla katoavaa kansanperinnettä. Tällä hetkellä manuaalien osuus uusissa autoissa on reilu neljäkymmentä prosenttia, mutta osuus on jatkuvassa laskussa.
Vaikka uusien autojen arvo laskee melko nopeasti, on monelle uuden auton ostajalle auton arvon säilyminen tärkeä seikka autoa tilattaessa. Siksi vaihteistoilla on uusissa autoissa käytettyjä suurempi merkitys.
Tyypillisesti auton toiselle omistajalle on ostohetkellä tärkeää, että auton varusteet vastaavat mahdollisimman hyvin uuden auton varusteita. Kun automaattien osuus on jatkuvassa kasvussa, vastaa automaattivaihteinen auto todennäköisesti parhaiten seuraavan ostajan odotuksia. Tällöin autoa myydessä siitä on helpompi saada parempi hinta.
Mukavuustekijänä automaatti siis raivaa itselleen jatkuvasti tilaa myyntitilastoissa. Autotien huhtikuussa haastatteleman Autotalo Laakkosen Audi-myyjän Janne Laurilan mukaan automaatteihin tottuneet kuljettajat vaihtavat manuaaliautoihin erittäin harvoin. Etenkin kaupungeissa paljon ajavat kuljettajat tuppaavat suosimaan automaattia mukavuussyistä. Automaattivaihteet tietysti myös kehittyvät jatkuvasti, esimerkiksi erilaiset suorakytkentävaihteistot vaihtavat vaihteet käytännössä kuljettajan huomaamatta.
Manuaaliautoa kannattaakin siis harkita silloin, kun manuaali on itselle syystä tai toisesta tärkeä tekijä autossa, tai mikäli sillä on auton ostohetkellä saatavissa itselle merkittävä säästö.
Käytetty auto
Käytettyä autoa ostaessa vaihteiston hintavaikutus on käytännössä sitä pienempi, mitä vanhempi auto on. Tällöin ostaja voi keskittyä paljon enemmän siihen, kumpi vaihteisto sopii omaan ajotyyliin ja mukavuusvaatimuksiin paremmin.
Tietysti automaattivaihteistoissa on keskenään hyvin paljon eroja, ja toiset automaatit ihan yksinkertaisesti ovat toisia parempia. Niin uudessa kuin käytetyssä autossa koeajon merkitystä ei voi liikaa korostaa. Vasta silloin selviää, sopivatko kuljettaja ja auto toisilleen.
TOPI RANTA
Keskustelu
Vaihdoin manuaaliin, kun uutena ostetun automaatilla varustetun japanilainen automerkin vaihdelaatikko petti 60tkm:n kohdalla. Automaattilaatikon öljystä löytyi metallia, mikä oli selitys jatkuvalle nykimiselle ja vaihteiden "arpomiselle", ohjelmaa päivitettiin useampaan kertaan ilman merkittävää tulosta. Onneksi meni takuuseen, koska sen hinta töineen oli hirvittävä summa verrattuna uuden auton ostohintaan. Ei enää automaattia!
Yksittäisestä ongelmatapauksesta en lähtisi tekemään yleistyksiä, edes saman merkin sisällä. Itse olen ajanut pian seitsemän vuotta robotisoidulla vaihteistolla varustetulla ranskalaisella ja olen tyytyväinen. Mitään ongelmia ei ole ollut missään vaiheessa. Seuraavakin on ehdottomasti automaatti.
Automaatteihin pitää vaihtaa öljyt erikoislaitteilla (ei poistu kaikki valuttamalla yms) muutamanvuoden välein joka maksaa n 300e
Ajan paljon, jolloin automaatti on suuri mukavuustekijä. Oikeaa huolto-ohjelmaa noudattaen ei ainoassakaan automaattiautossani ole ollut minkäänlaista vikaa.
Kyllä polkuautojenaika on jo auttamattomasti ohi myöskin Suomessa,itse olen ajellut viimeiset 30 vuotta ainoastaan automaatilla,yksikään
ei ole särkynyt vaikka suurinosa autoista on ostettu käytettynä.Aiemmat 25 vuotta ajoin itsekin polkuautoja koska automaattien saanti
käytettynä oli silloin todella heikkoa.(huom! ammattina autoilu 30 vuotta!)