ARTIKKELI
08.06.2015
Milloin kannattaa ostaa auto dieselkoneella?
Teksti ja kuva: Topi Ranta
Dieselmallin edullisuus riippuu pitkälle siitä, kuinka paljon vuodessa ajaa. Koska dieselautosta tulee maksaa autoveron perusosan lisäksi käyttövoimavero, joka ei riipu ajon määrästä vaan ainoastaan auton painosta, voi siis diesel tulla enemmän ajavalle edullisemmaksi. Laskeskellaanpa hieman.
Dieselissä käyttövoimaveroa tilitetään 5,5 senttiä päivässä jokaista auton alkavaa sataa kilogramaa kohden. Tällöin esimerkiksi uudesta, 1 930 kg painavasta, Volkswagen Golf Variantista tulee veroa maksettavaksi päivässä 1,10 euroa, mikä tekee vuodessa yhteensä 401,5 euroa.
Dieselit kuitenkin kuluttavat vähemmän kuin vastaavat bensiinikoneet ja tuottavat siten vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Dieselauton perusvero on siten matalampi kuin bensiiniauton, sillä auton ilmoitetut hiilidioksidipäästöt määrittävät autoveron perusosan. Jos oletetaan dieselien kuluttavan 20% vähemmän, tarkoittaa se autoveron perusosassa Variantin tapauksessa 16,79 euron verran edullisempaa veroa vuodessa. Tällöin katettavaa eroa verotuksessa jää enää 384,71 euroa.
95 E 10 –bensiinin litrahinta oli Suomessa 7. kesäkuuta keskimäärin 1,544 euroa ja dieselin puolestaan 1,350 euroa. Näillä arvoilla ja kulutuseroilla diesel tulee vuosikustannuksiltaan edullisemmaksi 23 000 kilometrin kohdalla. Se tarkoittaa reilua 62 kilometrin ajoa joka päivä. Luonnollisestikin luvut vaihtelevat paljon jokaisen ostajan kohdalla, mutta useampia kymmeniä tuhansia vuodessa ajettaessa diesel tulee käyttäjälleen usein edullisemmaksi.
Keskustelu
Pitäisi vielä laskea paljonko kilometrejä tulee kaupungissa vs. maantie. Dieselin kaupunkikulutus on huomattavasti pienempi kun verrataan perus bensa-autoon kun taas maantiekulutus voi olla hyvinkin lähellä toisiaan eli jos tulee kilometrejä kaupungissa niin silloin diesel voi olla perusteltu kustannusmielessä pienemmillä kilometreillä. Myös vertailu eri bensakoneiden välillä olisi hyvä tehdä eli milloin on kustannus mielessä järkevää valita esim. 1.2 litrainen kone vs. 1.4 eli vertailut pitäisi tehdä muutenkin kuin dieselin ja bensan välillä. TM vertailu esim. perhefarkkujen välillä osoittaa että eri automerkkien välillä kulutuksen ero voi olla 2 litraa samankokoisissa bensakoneissa eli tästä voi tulla suurempi kustanusero kuin siitä että onko auto diesel tai bensa.
Ja vielä pitäisi ottaa huomioon ero hankintahinnassa. Se saattaa muuttaa laskelmat aivan toisenlaiseksi.
Vaimon bensiinikäyttöisestä Nissan Micrasta peritään myös käyttövoimaveroa joten varmaan muistakin bensakäyttöisistä autoista tätä peritään.
Näin ollen dieselin käyttövoimaveroa ei sellaisenaan käyttää vertailuperusteena vaan dieselin ja bensiinikäyttöisen veron erotusta. Diesel tulee lopulta selkeästi edullisemmaksi jo pienillä ajomäärillä.
Bobo: Tuota käyttövoimaveroa ei todellakaan peritä bensiinikäyttöisistä. Ajoneuvoveroa kylläkin, mutta se on aivan toinen juttu. Oletko aivan varma ettei kyseessä ole kuitenkin dieseli tai sitten maakaasukäytölle muutettu auto?
Diesel kuluttaa pari litraa vähemmän ja maksaa 20 centtiä vähemmän niin 13.000 km riittää
Jos ostaa käytettyä autoa niin ei väliä jos jokatapauksessa käyttää esim 20 keur autoon.
Uusi auto maksaa enemmän dieselinä mutta myös hyvityshinta on parempi kuin bensassa joten sitäkin vaikea arvioida.
Jos ajaa paljon niin dieseliä on mukavampi tankata kun tankillinen maksaa vähemmän ja pääsee pidemmälle.
Eli toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä joten tämä on enemmän makuasia.
Sitten kannattaa vielä laskea pitkän ajan kulut, kun ensin ostetaan noita pienikulutuksisia dieselautoja ja sitten niiden käyttövoimaveroa myöhemmin justeerataan autokantaan sopivammaksi =)
Jälleenmyyntiarvossa kannattaa miettiä, kelpaako dieselauto muutaman vuoden päästä enää kenellekään. Monet suuret kaupungit maailmalla aikovat kieltää dieselautoilun lähivuosina? Onko Suomi päästötavoitteiden vuoksi mukana, vai jatkammeko saastuttelua.
Tosin saastuttaa bensa-autokin, mutta vaarallisia pienhiukkasia tulee vähemmän. Elämme mielenkiintoisia aikoja autoilussa :)
Diesel-autojen hiukkaspäästöt oikeasti tappavat, joten olisi jo Suomen päättäjien aika alkaa rankaista taajamissa niillä ajavia. Täysin syyttömät jalankulkijat(/fillaroijat joutuvat hengittämään niiden tuottamia pienhiukkasia, jotka tutkitusti ovat haitallisia ihmisille.
Dieseleissä on ollut pakollisena jo 2007 lähtien hiukkassuodatin. On tutkittu, että bensiinimoottorin hiukkaspäästöt obat nykyautoissa suuremmat kuin dieselin. Lisäksi hienojakoisemmat, jotka menevät syvemmälle keuhkoihin.
Dieselien päästöt (typen oksidit) tappavat ennenaikaisesti 72000 ihmistä vuosittain Euroopassa, sanoo Kauppalehti 9.12-16 uutisessaan.
Tiedä sitten, pitääkö paikkaansa, mutta nimenomaan dieseleitä ollaan kieltämässä useassa suurkaupungissa.
Suomihan on tosin kehittelemässä puhtaampaa dieseliä, että Suomessa ajellaan vielä pitkään nokivasaroilla? ;)
Dieseleissä voi tulla eteen kalliita remontteja. Varsinkin nykydiiseleissä , jotka ovat vikaherkempiä kuin esim -90 luvun vastaavat. Jos kilometrit jää alle 20000 vuodessa, niin mielestäni diesel ei kannata noiden kalliimpien huoltojen takia.
Ostin kiisselin vaikka ilometrejä tulee n.13tkm vuodessa. Bensa-auto jonka vaihdoin vei kaupungissa aina yli 7,5l/100km nykyinen n. 5-6l satasella, lisäksi hankintahinta vastaavaan bensakoneeseen samoilla kilometreilä oli reilu pari tonnia halvempi. Kone huomattavasti miellyttävämpi kuin bensa-kiesin väännön ansiosta. Maantiekulutus alle 4 l / 100km, bensalla pääsi "jopa" 6,5l/100km. aika samoihin mennään. Hankintahinta oli kuitenkin se ratkaisevin tekijä.