ARTIKKELI
23.07.2015
Myös Autotie koeajoi Kehäradan - sekä Volvo V60 plug-in -hybridin
Teksti: Topi Ranta
Hesari kävi tekemässä oman koeajonsa, mutta me emme voineet vastustaa kiusausta ajaa junan kanssa kilpaa uusimman hybrid-tekniikan Volvolla
Toimistojen sulkeuduttua Helsingin kantakaupungilla ja työntekijöiden lähdettyä kotimatkalle Autotien Eero ja Topi ovat aloittamaisillaan kilpailua nopeammasta matkasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Eero hyppää viereiseltä Helsingin päärautatieasemalta junan kyytiin ja Topia odottaa parkkihallissa puolestaan uusi Volvo V60 plug-in –hybridmalli.
Yhä ympäristöystävällisempää autoilua
Volvo valikoitui koeajoautoksi, sillä halusimme vertailla päästöttömänä ajavaa junaa luonnollisesti mahdollisimman alhaisen kulutuksen autoon. Eikä Volvon suoritusta voi moittia; parhaimmillaan akun ollessa vielä hyvässä latingissa hieman päälle kolmen litran kulutus oli V60:n tavallisia lukemia. Hybrid-asennossa dieselkone alkoi tulla mukaan vasta nopeissa kiihdytyksissä, mutta valittavana olisi ollut myös täyssähkö- sekä dieselasetukset.
Junalla lentoasemalle
Vantaan historian suurin investointi Kehärata avautui käyttöön heinäkuun alussa ja Lentoaseman juna-asema tästä viikkoa myöhemmin. Ensimmäistä kertaa Suomessa on nyt junayhteys lentokentälle. Aivan valmis yhteys ei kuitenkaan vielä ole, sillä juna-asemalta joutuu kiertämään terminaaleille useiden liukuportaiden ja pienen kävelymatkan kautta.
Lentoasemalle junia menee kahta kautta, ja parhaimmillaan matka-ajaksi junassa tulee 27 minuuttia. Voiko sillä ajalla voittaa yksityisauton?
Keskustelu
Ei kommentteja