ARTIKKELI

04.10.2016

Näin paljon talvirenkaiden vaihto maksaa – Suuri rengasliike- ja rengashotellivertailu


Renkaanvaihto maksaa tänä syksynä liikkeessä 19 - 70 euroa. Katso 21 kaupungin hintavertailu!

Autotie selvitti renkaidenvaihtohinnat 21 kaupungissa tälle syksylle. Talvirenkaiden vaihdon lisäksi keräsimme myös hintatiedot renkaiden säilytyksestä eli rengashotellista 2017 keväälle saakka. Vertailussa on mukana 144 toimipisteen renkaanvaihtohinta sekä 137 toimipisteen rengashotellihinta.

Kaupungeissa renkaanvaihtohinnat alkavat noin parista kymmenestä eurosta, ja korkeimmillaan hinnat ovat noin 40 euroa. Muutamia poikkeuksia tähän toki löytyy: edullisin renkaanvaihto löytyy Espoosta 19 eurolla ja maan kallein 70 eurolla Lappeenrannasta. Koko maan keskiarvo on noin 33 euroa.



Rengashotelleissa hintahaitaria löytyy huomattavasti enemmän. Esimerkiksi kaikilla liikkeillä rengashotellin hinta ei sisällä renkaanvaihtoa. Listauksessamme nämä on mainittu erikseen. Rengashotellien hinnat 25 ja 140 euron väliltä keskihinnan ollessa 72 euron tietämillä.

Siinä missä renkaanvaihdoissa hinnat ovat melko tasaiset koko maassa, rengashotelleissa pääkaupunkiseutu erottuu muuta maata kalliimpana alueena.



Renkaanvaihtoa suunnitellessa kannattaa muistaa myös Autotien parin vuoden takaiset vinkit:

"Ymmärrettävistä syistä renkaiden vaihtoon herätään usein vasta sitten, kun on aivan pakko. Liikkeet kuitenkin suosittelevat vaihtamista jopa pari viikkoa etukäteen, sillä käytännössä tarkalla vaihtamisajankohdalla ei ole esimerkiksi renkaan kulumisen kannalta merkittävää vaikutusta.

Asiakkailta toivottiin myös perustietämystä omista renkaistaan, tarkoittaen lähinnä renkaan kokoa ja vannetyyppiä. Renkaan koko selviää helposti auton rekisteriotteesta tai lukemalla merkintöjä renkaan kyljestä. Esimerkiksi merkinnässä 185/65 R 14 84 T luku 14 ilmaisee renkaan vanteen kokoa (halkaisijaa tuumissa). Vannetyypillä tässä tapauksessa tarkoitetaan sitä, onko autossa perinteiset pelti- vai alumiinivanteet."

Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Kitkarenkaita saa käyttää koko vuoden, mutta nastarenkaiden käytön saa aloittaa vasta marraskuun alusta, elleivät kelit erikseen vaadi talvirenkaiden käyttö sitä ennen. Nastarenkaita saa pitää korkeintaan viikon päähän pääsiäismaanantaista.

Katso kaikkien 21 kaupungin tiedot alta!

Helsinki

Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa

Rengashotelli 59 - 140 euroa, keskihinta 93 euroa

Katso kaikki Helsingin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Espoo

Renkaanvaihto 19 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa

Rengashotelli 55 - 140 euroa, keskihinta 86 euroa

Katso kaikki Espoon renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Tampere

Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa

Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa

Katso kaikki Tampereen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Vantaa

Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa

Rengashotelli 50 - 109 euroa, keskihinta 87 euroa

Katso kaikki Vantaan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Turku

Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa

Rengashotelli 40 - 100 euroa, keskihinta 60 euroa

Katso kaikki Turun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Oulu

Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa

Rengashotelli 31 - 89 euroa, keskihinta 63 euroa

Katso kaikki Oulun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Jyväskylä

Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa

Rengashotelli 40 - 90 euroa, keskihinta 63 euroa

Katso kaikki Jyväskylän renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Lahti

Renkaanvaihto 24 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa

Rengashotelli 65 - 99 euroa, keskihinta 79 euroa

Katso kaikki Lahden renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Kuopio

Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa

Rengashotelli 45 - 95 euroa, keskihinta 72 euroa

Katso kaikki Kuopion renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Kouvola

Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa

Rengashotelli 60 - 90 euroa, keskihinta 75 euroa

Katso kaikki Kouvolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Pori

Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa

Rengashotelli 28 - 100 euroa, keskihinta 69 euroa

Katso kaikki Porin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Joensuu

Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa

Rengashotelli 38 - 70 euroa, keskihinta 58 euroa

Katso kaikki Joensuun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Lappeenranta

Renkaanvaihto 25 - 70 euroa, keskihinta 38 euroa

Rengashotelli 25 - 100 euroa, keskihinta 63 euroa

Katso kaikki Lappeenrannan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Hämeenlinna

Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa

Rengashotelli 55 - 120 euroa, keskihinta 82 euroa

Katso kaikki Hämeenlinnan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Vaasa

Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa

Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 73 euroa

Katso kaikki Vaasan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Rovaniemi

Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa

Rengashotelli 30 - 100 euroa, keskihinta 53 euroa

Katso kaikki Rovaniemen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Seinäjoki

Renkaanvaihto 30 - 30 euroa, keskihinta 30 euroa

Rengashotelli 40 - 60 euroa, keskihinta 53 euroa

Katso kaikki Seinäjoen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Mikkeli

Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa

Rengashotelli 60 - 89 euroa, keskihinta 73 euroa

Katso kaikki Mikkelin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Kokkola

Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa

Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa

Katso kaikki Kokkolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Kajaani

Renkaanvaihto 30 - 52 euroa, keskihinta 41 euroa

Rengashotelli 40 - 82 euroa, keskihinta 59 euroa

Katso kaikki Kajaanin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Imatra

Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa

Rengashotelli 25 - 70 euroa, keskihinta 57 euroa

Katso kaikki Imatran renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

Keskustelu

Korjaamo
20.10.2016 20.54

Nyt on Autotien renkaanvaihto vertailussa mennyt puurot ja vellit tosi pahasti sekaisin.
Renkaanvaihto=renkaan vaihto vanteelle, jolloin voidaan puhua termillä alta-alle(jota jutussa käytetty)
Pyörien vaihto=talvi tai kesäpyörien vaihto auton alle, jolloin molemmat renkaat on valmiiksi vanteilla.
Näissä puhutaan aivan eri työsuorituksista, eikä tuolla tehdyllä testillä näin ollen ole mitään todellisuus pohjaa.
Joku lienee antanut hinnan alta-alle, eli renkaiden vaihdon vanteelle ja siihen sisältyvän tasapainotuksen.
Joku taas pyörien(=vanteella oleva rengas)vaihdon auton alle.
Miettikääpä tätä, ja korjatkaa juttu sekä tehkää uusi tarkennettu kysely/vertailu.

Matti lampi
13.11.2016 17.29

Ylöjärven euromaster 76 euroa ??

Antero Sihvonen
17.04.2018 20.26

On olemassa vaihtoehtoja 1. Alla olevat pois ja toiset tilalle 2) Sama mutta tasapainotus eteen tai kaikki 4 kpl 3) puretaan 4 kpl ja kootaan 4 kpl ja tasapainotus siis vanteilta vanteille. 4) Puretaan 4 kpl ja asennetaan irtopyörät ja tasapaino. 5) Edelliset 4 vaihtoehtoa ja säilytysmaksu lisäksi jokaiseen vahtoehtoon. Näln tulee ainakin kymmenen erilaista hintaa. Kaikille firmoille sattuu nämä kaikki vaihtoehdot. Alta alle on kait yleisin eli n. 30 eur.

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb