ARTIKKELI

18.10.2016

Nousu jopa 147% kahdessa vuodessa – katso autosi ajoneuvovero vuoden alusta alkaen


Vuoden alussa noussut ajoneuvovero nousee uudelleen vuodenvaihteessa. Korotus on kaikissa päästöluokissa 36,50 euroa vuodessa, mutta etenkin vähäpäästöisissä autoissa sekin on kymmeniä prosentteja lisää.

Vuosittain perittävä ajoneuvovero nousee vuodenvaihteessa kaikissa päästöluokissa 36,50 euron verran. Kiinteä korotus on suhteessa 8 ja 52 prosentin väliltä riippuen auton päästöistä. Kaikista suurin suhteellinen nousu on nollapäästöisissä autoissa, joiden vero on kaikista matalin.

Muutaman kympin kertakorotuksen tekee kuitenkin julmemmaksi se, että nykyinen verotaulukko on ollut voimassa vain vuoden alusta alkaen. Sitä ennen ajoneuvovero oli nykyistä matalampi. Edellinen korotus ei ollut kiinteä kuten nyt, vaan kohdentui etenkin keski- ja korkeapäästöisiin autoihin.


Ajoneuvoveron nousu eri päästöluokkien esimerkkiautoissa 2015 - 2017. Kuva aukeaa isommaksi klikkaamalla. Tarkat luvut löytyvät artikkelin lopusta.

Nouseva ajoneuvovero on ollut suhteessa kova isku päästöluokkien matalimmassa päässä. Nollapäästöisten autojen vuosittainen ajoneuvovero oli vielä vuonna 2015 vain 43,07 euroa vuodessa, kun se ensi tammikuusta alkaen on 106,21 euroa vuodessa. Alle kahdessa vuodessa veroa on tullut maksettavaksi lisää noin 63 euroa, mikä tekee 147 prosenttia korotusta.

Sen sijaan korkeimmassa päästöluokassa vero on noussut 93 euroa samassa ajassa. Vero oli kuitenkin jo vuonna 2015 sen verran korkea, että tuo korotus on vain 22 prosentin suuruinen.


Ajoneuvoveron suhteelliset korotukset esimerkkiautojen päästöluokissa 2015 – 2016, 2016 – 2017 sekä 2015 – 2017. Kuva aukeaa isommaksi klikkaamalla. Tarkat luvut löytyvät artikkelin lopusta.

Nousevalla ajoneuvoverolla on paikattu laskeneesta autoverosta syntynyttä aukkoa valtion budjetissa. Toisin kuin ajoneuvovero, autovero maksetaan vain kerran auton maahantuonnin yhteydessä.

Katso ajantasaiset verotiedot kaikille uusille autoille sekä verolaskuri >

Ajoneuvoverot esimerkkiautoissa 2015 – 2017

Päästöarvo Esimerkkiauto Vero 2015 Vero 2016 Vero 2017
0 Nissan Leaf Visia 43,07 69,72 106,21
49 Toyota Prius PHEV Active 57,31 89,06 125,56
79 Skoda Citigo 1,0 G-TEC Style 71,54 108,41 144,9
102 Opel Corsa 3-ov Enjoy 1,0T ecoFLEX 86,87 128,48 164,98
120 Renault Clio Sport Tourer TCe 120 EDC 101,84 147,83 184,33
149 Ford B-Max 1,6 105hv PowerShift Trend A6 133,23 186,88 223,38
173 Honda CR-V 2,0 Joy Edition 167,17 227,03 263,53
197 Land Rover Discovery Sport Si4 S Aut 208,05 273,39 309,89
221 Jaguar XF 3,0 V6 S/C 340 R-Sport 256,23 324,49 360,98
246 Maserati Quattroporte S 311,71 379,97 416,47
294 Audi R8 Spyder SE 4,2 V8 FSI quattro S tronic 423,77 480,34 516,84

 

Ajoneuvoveron suhteellinen korotus esimerkkiautoissa

Päästöarvo Esimerkkiauto 2015 – 2016 2016 – 2017 2015 – 2017
0 Nissan Leaf Visia 61,9 % 52,3 % 146,6 %
49 Toyota Prius PHEV Active 55,4 % 41,0 % 119,1 %
79 Skoda Citigo 1,0 G-TEC Style 51,5 % 33,7 % 102,5 %
102 Opel Corsa 3-ov Enjoy 1,0T ecoFLEX 47,9 % 28,4 % 89,9 %
120 Renault Clio Sport Tourer TCe 120 EDC 45,2 % 24,7 % 81,0 %
149 Ford B-Max 1,6 105hv PowerShift Trend A6 40,3 % 19,5 % 67,7 %
173 Honda CR-V 2,0 Joy Edition 35,8 % 16,1 % 57,6 %
197 Land Rover Discovery Sport Si4 S Aut 31,4 % 13,4 % 48,9 %
221 Jaguar XF 3,0 V6 S/C 340 R-Sport 26,6 % 11,2 % 40,9 %
246 Maserati Quattroporte S 21,9 % 9,6 % 33,6 %
294 Audi R8 Spyder SE 4,2 V8 FSI quattro S tronic 13,3 % 7,6 % 22,0 %


TOPI RANTA

Keskustelu

Tämä odotettavissa
03.11.2016 09.13

Eli vähäpäästöisen auton omistamisesta rangaistaan. Ökyautoissa korotus on minimaalinen.
Eli toisinsanoen köyhältä otetaan taas rikkaan taskuun...

Marko Kölhi
03.11.2016 10.08

Kiitoksia vaan tästäkin hallituksen kusipäät!!

Esa hirsikangas
04.11.2016 11.23

Viime vuona nää verot oli vanhassa pajerossa 800 € luokkaa tänä vuonna sitten nousi 870 € ja ensi vuonna nousee taas eli menee 900€ rikki elämä on..........

pilotiikka kuollut s
12.11.2016 12.22

POliitijot ajavat ediustus autoilla. kansa taas kärsijänä eikö tämä kansa opi nousta puolustamaan oikeulsiaan aina nöyrrytään. tehkää miim perinyöveroa johtaan etä luovutte jo eläessä. älkää kukaan käyjö ääneatämässä kunnalis ja esuskuntavaaleissa niin se on oikea tie nousta eliittiä vastaan.

jukka riihonen
17.11.2016 18.47

jukka täsä se tasen nähdään vähävaraiset on rikampien maksumiehiä.rikaat senkun porskutaa köyhien selkä nahala,kele

Jonne
20.11.2016 15.51

Se ns. rikas maksaa polttoaineverojen ja vakuutusmaksuverojen muodossa ja tuloveroistaan paljon enemmän kuin kaikesta valittava rupusakki tietääkään.

bönde vaan
22.11.2016 20.07

Harva teistä Audilla ajavista itse maksatte yhtään mitään, firman piikkiin, täydellä autoedulla. Jos olet matemaattisesti lahjakas
ynnääppä mistä maksat ja mitä, vai osaatko, ei ole huolto-, polttoainekustannuksia, ei autoveroa, ei vakuutusmaksuja ja ei ole kilometreillä väliä paljonko ajat ja kulutat revitellessä parit renkaat kesässä. ???? Heitäppä pieni laskelma, paljonko sinulle maksaa henkilökohtaisesti tuo rupusakin valitus, vastausta ODOTELLEN!!!!!!!

Nina
26.11.2016 21.04

Kaikki alkaa olla tässä maassa niin kallista, että täytyy vaan ostaa entistä vähemmän ja alkaa pysytellä enemmän kotona.

Persut hallituksessa
28.11.2016 18.13

Taas on persujen pääpunkero kääntänyt takkinsa.

Nahkis
28.11.2016 20.49

Kyllä täällä hieman kallista alkaa olla. Alan harkita muuttoa jonnekkin, missä ei ole lunta ja pärjää mopolla. Onneksi ei ole lainaa eikä omista mitään, mistä en pääse eroon. Halvalla lainalla ja omaisuudella köyhältä viedään vielä vapauskin..

Liisa
29.11.2016 22.59

Eikö nyt ole mitään rajaa noilla hinnan nousuilla,kohta ei voi kaupassakaan käydä.Kaikki kallistuu,ja tulot pienenee,millä/miten tässä maassa enää elää,kun ei ole edes vara lähtee täältä.Kyllä niin alkaa v*****a tämä "on lottovoitto syntyä suomeen"....(tarkoituksella pienellä kirjoitettu pirun kotimaa).

Enkura
30.11.2016 20.26

Ahneus vaan lisääntyy vuosi vuodelta. Mitä se Timo Soini lupasikaan vaalipuheissaan? Että autovero poistetaan Suomesta. Kohta ihmiset alkavat käyttämään taas hevosvetoisia kärryjä, siihen tämä näköjään menee. Historia toistaa itseään. Kivikausi lähestyy, oletko valmis palaamaan luolaelämään? Minä varaan Susiluolan :)

Kari-Pekka
01.12.2016 14.11

Sipilä porukoineen ulos hallituksesta. Uudet järkevämmät tilalle.
Kaikki asiat valmistellaan salassa. Autoilijoilta vaan rahat pois. Sakkoja lisää ja myös muita veroja.
Suomen hallitukset ovat täynnä rupusakkia, jotka ajavat maahamme vain lisää eriarvoisuutta.
Miksi me suomalaiset hyväksymme meille tällaisia päättäjiä?
Olen aivan täynnä tätä paskaa.

Köyhä-janne
14.01.2017 17.13

Isopäästöisestä autosta maksetaan kauppahintaa ja autoveroa enemmän kuin pienestä ja vähäpäästöisestä. Autoveron maksaa auton omistaja eikä se keneltäkään muulta pois kuin veron maksajalta. Köyhällä ei ole varaa hankkia autoa eikä ylläpitää autoa.

Timppa
02.01.2018 17.55

Nykyinen hallitus ja ministerit tekevät jatkuvasti virheitä joita ei ainakaan tunnusteta. Hyväveli verkosto palkitsee töppääjää jollakin kunniaviralla. Lähetetään vaikka brysseliin näyttämään kykynsä. Veroja kiristää myös EU. Suomi maksaa toisten maiden velkoja ottamalla lisää velkaa ja kyykyttämällä omaa köyhintä osaa kansasta.

Kirjoituksen avainsanat

ostajan opas verot ajoneuvovero verotus

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb