ARTIKKELI
04.08.2015
Perinteisellä vai mukautuvalla nelivedolla?
Teksti: Topi Ranta
Näissä olosuhteissa tilanne vaatii autolta jo vähän enemmän. Neliveto voi olla kuitenkin tavallisessakin ajossa varsin näppärä ominaisuus.
Perinteisten etu- ja takavetojen lisäksi löytyy kahta eri nelivetotyyppiä: AWD ja 4WD. Ne on suunniteltu yleensä erilaisiin tarpeisiin, joten vetotapa kannattaa valita auton tulevan käyttöalueen mukaan.
AWD arkeen ja vaihteleviin olosuhteisiin
AWD-lyhenne tulee sanoista All-Wheel Drive, eli suomeksi sanottuna auton kaikki renkaat vetävät. Voimanvälitys renkaiden ja akselien välillä ei kuitenkaan ole kiinteä, vaan hieman järjestelmästä riippuen voimaa ohjataan eri tavoilla sinne, missä sitä kulloinkin tarvitaan.
Nykyaikana yhä useammin elektronisesti hallittu mukautuva voimanvälitys tuo ajoon tasaisuutta ja mukavuutta. AWD helpottaa etenkin muuttuvissa sekä hankalissa olosuhteissa ajamista ja liikkeellelähtöä. Vedon mukautuvuus tekee ajosta turvallisempaa ja tekee autosta suorituskykyisemmän erilaisiin tilanteisiin. Lumen, jään, loskan ja veden sekoittavassa Suomen talvessa AWD on mukava ja turvallinen vaihtoehto arjen ajoon.
4WD maastoon
4WD-lyhenne puolestaan tulee englannin sanoista Four-Wheel Drive viitaten neljään vetävään pyörään. Merkinnän erona AWD:hen on se, että tässä järjestelmässä nelivedon ollessa kytkettynä päälle auton etu- ja taka-akselin välillä ei ole mukautuvaa voimanvälitystä, vaan aina takarenkaiden pyöriessä myös eturenkaat pyörivät.
Näissä malleissa neliveto on erikseen kuljettajan päälle kytkemä ominaisuus, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hankaliin maasto-olosuhteisiin. Nelivedolla ei ole tarkoitus tällöin ajaa suuremmilla ajonopeuksilla.
Kumpi malli?
Suurimmalle osalle autonostajista AWD on varmasti tarkoituksenmukaisempi ratkaisu. Se soveltuu tavalliseen ajoon tehden siitä miellyttävämpää ja turvallisempaa. AWD on erityisesti hyödyllinen ominaisuus, jos autolla tulee ajoittain ajettua myös kehnommilla teillä ja hoitamattomilla tiepinnoilla.
4WD:tä kannattaa puolestaan harkita silloin, kun autolle on oikeasti käyttöä tavallisten tieolosuhteiden ulkopuolella esimerkiksi ennen ajamattomissa paikoissa, metsäkoneiden tekemillä urilla tai liukkaissa ja poikkeuksellisen jyrkissä nousuissa.
Keskustelu
Ei kommentteja