ARTIKKELI
29.04.2015
PSA Peugeot Citroën on Ranskan eniten patenttihakemuksia jättänyt yritys jo kahdeksatta vuotta
Teksti: Teemu Granström
Ikkunat ja ovet eivät valitettavasti sisältyneet tähän patenttipakettiin.
Ranskalaisen INPI :n (Institut National de la Propriété Industrielle) tekemä luokittelu vahvistaa PSA Peugeot Citroën –yhtymän olleen 1036 :lla patenttihakemuksellaan jälleen vuonna 2014 Ranskan eniten patenttihakemuksia jättänyt yritys.
Kehittämänsä innovaatiot PSA-yhtymä ottaa käyttöön valmistamissaan Peugeot-, Citroën- ja DS-autoissa. Esimerkiksi Peugeot 208:ssa otettiin ensimmäisenä käyttöön tekstuurimaali, joka valoon reagoidessaan muuttaa maalipinnan värisävyjä. Toinen viime aikoina näkynyt innovaatio on auton oviin sijoitettu, matkustajia ja auton kylkiä suojaava Airbump-rakenne, joka otettiin ensimmäisenä käyttöön Citroën C4 Cactus –mallissa. New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä 2.4.2015 Citroën C4 Cactus sai vastaanottaa ”World Car Design of the year” –palkinnon nimenomaan uudenlaisen suojarakenteensa ansiosta.
Vuonna 2014 jätetyt runsaat 1000 patenttihakemusta jakautuivat tasaisesti kolmelle eri tutkimus- ja kehitysalueelle: päästöjen alentaminen, yhteydenpitopalvelut ja tulevaisuuden autonomisten autojen automaatiomenetelmät. Ne kohdistuivat myös teknologisiin innovaatioihin, joiden tavoitteena on vahvistaa PSA :n kolmen eri brändin, eli Peugeotin, Citroënin ja DS:n, identiteettiä.
PSA Peugeot Citroën –yhtymä on jo pitkään sijoittanut runsaasti voimavaroja innovaatioihin, joiden päämääränä on kulutuksen ja CO2 -päästöjen alentaminen. Viime vuonna PSA-yhtymän valmistamien autojen CO2 -päästötaso oli Euroopan alhaisin, keskimäärin 110,3 g/km.
Uutta kolmisylinteristä Turbo PureTech –bensiinimoottoria koskevien patenttien määrä nousi 120:een. BlueHDi-moottoriperhettä koskevia patentteja jätettiin 100.
Kulutuksen alentamisen kannalta yksi tärkeimmistä tekijöistä on auton painon keventäminen mm. komposiittimateriaaleja käyttämällä. PSA Peugeot Citroën –yhtymä jätti yli 60 patenttihakemusta painonalennusinnovaatioihinsa liittyen.
Keskustelu
Ei kommentteja