ARTIKKELI
08.05.2015
Tämä Peugeot kulkee 100 kilometriä vain 2,7 eurolla
Teksti: Teemu Granström
Uusi Peugeot 208, vakiovarusteisella 1,6-litraisella BlueHDi 100 S&S -dieselmoottorilla, selvitti 2152 kilometrin pituisen testimatkan vain 43 polttoainelitralla. Sadan kilometrin matkalla dieseliä kului siis vain 2 litraa. Jos polttoaineen litrahinnaksi otetaan 6.5.2015 Suomen diesel-keskihinta 1,34€/l, sadan kilometrin kustannukseksi saadaan 2,68 euroa.
Testiajo suoritettiin Peugeotin radalla Ranskan Belchampissa puolueettoman UTAC-testi- ja luokittelulaitoksen valvonnassa (Union Technique de l´Automobile, du motocycle et du Cycle). Peugeot 208 1.6 BlueHDi 100 S&S varustettuna 5-vaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla kiersi rataa 38 tunnin aikana yhteensä 2152 kilometriä. Kuljettajia vaihdettiin 3–4 tunnin välein. Pysähdyksistä ja vaihtuvista kuljettajista huolimatta auton yhteenlaskettu kulutus oli ainoastaan 43 litraa. Lukema on tuotantoautojen sarjassa uusi pitkän matkan kulutusennätys.
Tätä autoa on varmaan tosi siisti ajaa radalla yli 2000 kilometriä.
Testissä käytetty Peugeot 208 oli mallisarjan erityisen vähän kuluttava malliversio, joka on saatavana osana uusiutuvaa 208-mallistoa. Auton norminmukainen kulutuslukema on 3 l/100 km ja CO2-päästöt 79 g/km. Nämä luvut oikeuttavat jo sellaisinaan piikkipaikalle polttomoottorilla varustettujen tuotantoautojen joukossa.
Suorituskykyä on tehostettu muuhun mallistoon verrattuna aerodynamiikkaa parantavalla takaspoilerilla sekä erittäin alhaisen vierintävastuksen Michelin Energy Saver + -renkailla.
Uuden 208-malliston bensiinimoottorien päästölukemat alkavat 97 grammasta. Koko BlueHDi-dieselmalliston päästötaso jää alle 95 gramman.
Kaikkien autonvalmistajien joukossa Peugeot kulkee kärjessä CO2-päästöjen vähentäjänä. Alhaiset kulutus- ja päästötasot ovat nostaneet jo 20 Peugeot-mallia omien kokoluokkiensa taloudellisimmiksi malleiksi. Nopeaan kehitykseen ovat vaikuttaneet uudet 3-sylinteriset PureTech-bensiini- sekä BlueHDi-dieselmoottorit.
Kaikkien PSA Peugeot Citroën –yhtymän valmistamien autojen päästökeskiarvo oli vuonna 2014 alhaisin koko Euroopassa, ainoastaan 110,3 g/km. Eurooppalainen keskiarvo oli samana vuonna 123,7 grammaa kilometrillä.
Uudistuva Peugeot 208 –mallisto tulee myyntiin Suomessa syksyllä.
Keskustelu
Ei kommentteja