ARTIKKELI
18.05.2015
Teslan hankkiminen ensimmäisenä ei ole perinteistä autokauppaa
Teksti: Topi Ranta
Kuva: Tesla Motors
Tesla Motors -yhtiön päheät sähkökäyttöiset urheiluautot ovat haluttua tavaraa, eikä ihme. Parhaimmillaan jopa 700-hevosvoimaiset ja sataseen reilussa kolmessa sekunnissa kiihtyvät sähköautot tarkoittavat, ettei sähköautoilla tarvitse jäädä polttomoottorimallien jalkoihin liikennevaloista lähdettäessä.
Omaperäinen keksijä-työnarkomaani, Tesla Motorsin toimitusjohtaja Elon Musk ei kuitenkaan myy ensimmäisiä uusia malleja kuitenkaan ihan kenelle tahansa. Musk nimittäin pistää uusia Tesloja ensimmäisiksi havittelevat kilpailemaan keskenään, joten makuupusseissa uusia Tesloja ei liikkeen edessä jonoteta.
Huomenna tiistaina julkaistavan Ashlee Vancen kirjoittaman Elon Muskin elämäkerran mukaan uuden Teslan saa ensimmäisenä se, joka uuden mallin julkaisemisen jälkeen löytää itsensä Muskin ja kirjoittaa tälle sekin. Sekki on vaihtanut omistajaa muun muassa kesken Teslan hallituksen kokouksen ja etuoikeudesta saada ensimmäinen uusi Tesla on maksettu lähes 100 000 dollaria ylimääräistä etukäteen ilman tietoa toimitusajasta.
Musk ei sovella omituisia toimintatapojaan ainoastaan asiakkaisiinsa. Itse 100-tuntista työviikkoa painava Musk vaatii myös itseltään ja työntekijöiltään kovaa panostusta. Helsingin Sanomien sunnuntaina julkaisemassa artikkelissa kerrotaan Muskin todenneen työntekijöidensä voivan viettää aikaa perheidensä kanssa sitten, kun yritys on konkurssissa.
Teknologiainnovaattori Musk ei kuitenkaan ole jäämässä kulkuneuvoineen vain maan kamaralle. Muskin suunnitelmiin kuuluu myös ihmiskunnan laajentaminen muille planeetoille. Nähtäväksi jää, millä keinolla ja hinnalla ensimmäinen siirtokuntakämppä Marsista on ostettavissa.
Helsingin Sanomat: Ristiriitainen työhullu – ja mies joka tahtoo muuttaa maailman
Business Insider: The unconventional way Elon Musk decides who gets to be first to buy a new Tesla
Keskustelu
Ei kommentteja