ARTIKKELI
13.09.2015
Teslan supercharger-latausasemien verkko leviää hurjaa vauhtia, myös Suomessa asemien määrä moninkertaistuu
Teksti ja kuva: Topi Ranta
Amerikkalaisen sähköautovalmistaja Teslan supercharger-asemat lisääntyvät maailmalla todella kovaa vauhtia. Jo yksistään viime kesän tilanteeseen verrattuna asemien määrä on moninkertaistunut.
Suomessa asemia on edelleen kaksi kappaletta, Paimiossa ja Akaalla, joista jälkimmäistä kävimme kokeilemassa kesäkuussa. Teslan suunnitelmien mukaan vuoden 2016 aikana Suomeen tulisi kuitenkin jopa kuusi uutta latausasemaa.
Superchargers powered 5x more road trips than last summer. We’ve got you covered so Model S can take you anywhere pic.twitter.com/kpakwUW137
— Tesla Motors (@TeslaMotors) September 12, 2015
Valmistaja esittelee suunnitelmia nettisivuillaan, ja huomauttaa, että tarkat sijainnit ja aikataulu saattavat kuitenkin vielä elää. Alustavan kartan mukaan uudet asemat tulisivat ensi vuoden aikana Helsinkiin, Haminaan, Vaasaan, Kokkolaan, Ouluun sekä Vaasan ja Porin välille.
Eteläisestä ja läntisestä painotuksestaan huolimatta uusi verkosto kattaisi ajomatkat käytännössä koko Suomeen. Täydellä akulla Teslan kantama on noin 500 kilometriä, joten nykyään tunnin superlatauksella pääsee Akaan latauspisteeltä mitaten korkeintaan Kokkolan korkeudelle. Tosin nykyäänkin iso osa Lapista on asemien kattavuusalueella, sillä Tesla on rakentanut latauspisteitä pitkälle Pohjois-Norjaan saakka. Norjassa valtio tukeekin sähköautoilijoita varsin avokätisesti.
Jäämme kiinnostuksella odottamaan, kuinka nopeasti verkosto leviää Keski- ja Itä-Suomeen. Kehitys sähköautoilulle näyttää kuitenkin jopa täällä Euroopan pohjoisperukoilla valoisalta.
Keskustelu
artikkelissahan unohdettiin mainita että teslan supercharger käy vaan tesloihin (jos joku joka lukee ei jo tiedä sitä)
Onhan sähöautot kieltämättä hyvä edistysaskel yleisesti, Mutta on siinä omat ongelmansakkin. Kaliforniassa sähköauton omistajille maksetaan jo siitä että he eivät lataisi autoaan heti kotiin tultuaan sähköverkon ylirasituksen vuoksi. Norjassa pakkanen on aiheuttanut lataus / akkujen kesto / mootorin kestävyys ongelmia. tunnin latausaika kesken 600km reissun on aika pitkä, varsinkin jos pitää tehä vielä 200km lenkki että saadaan asema matkan varrelle. joloin matkan pituus venähtää 800km...
Mielipiteeni on: Idea on hyvä, mutta ei vielä varteenotettava vaihtoehto.