ARTIKKELI
06.03.2017
Testikuski-koeajo: Ford Focus RS
Räyheääkin räyheämpi Ford Focus RS on melkoinen kulkija. Menohaluja riittää melko älytön määrä, sillä 2,3 litraisesta turbokoneesta irtoaa 350 hevosvoimaa ja tämä välitetään tiehen kehittyneen nelivetojärjestelmän avulla. Auton tehot on saatu myös kuulumaan ja äänimaailma saa aivan varmasti naapurit kateellisiksi.
Tehoista huolimatta Focus RS ei ole kuitenkaan vain rattimiehen auto, vaan 5-ovisena kulkuneuvona se soveltuu kätevästi myös esimerkiksi pienelle perheelle. Tavaratilassa joudutaan toki hieman tinkimään, mutta onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä? Kun auto on ulkoiselta olemukseltaan kuin steroideilla pumpattu Smurffi (ja tarkoitan tämän siis positiivisessa mielessä) ja kiihtyvyys nollasta sataseen tapahtuu vain 4,7 sekunnissa, niin sillä saa paljon anteeksi.
Kiitos erilaisten ajotilojen, Focus RS:ssä on jokaiselle jotakin. Normal-tilassa auto käyttäytyy kuin mikä tahansa Focus, Sport-tilassa urheilulliset ominaisuudet pomppaavat jo selkeästi esille (esimerkiksi kaasun vaste pienenee ja ohjattavuudesta tulee tunnokkaampi) ja Race/Track –tilassa ajoavustimet kytkeytyvät lähes kokonaan pois päältä ja kuljettajan rooli kasvaa jo selkeästi.
Autosta löytyy lisäksi Drift –tila, jolla oikeastaan kuka vain pystyy vetämään näyttävässä sivuluisussa melko ongelmitta ja tämän mahdollistaa se, että voimaa ohjataan enemmän takapyörille. Valinnanvaraa siis riittää ajotiloissa kuljettajan taitotason ja halujen mukaan.
Jos sinulla heräsi kysymys auton kulutuksesta, Focus RS ei ole oikea menopeli sinulle. Kun autossa on tämän verran tehoja, ja kun niitä tulee säännöllisesti myös hyödynnettyä (sillä kaikki muu olisi silkkaa vääryyttä), on aivan selvää että auto tulee viemään jonkin verran ainetta. Mutta kuljettajalla, ja mitä luultavimmin myös matkustajilla on sellainen hymy huulilla, että tälläkään ei loppujen lopuksi ole juurikaan väliä.
Focus RS on melkeinpä parasta, mitä voi tehdä housut jalassa.
TESTIKUSKI
Keskustelu
Ei kommentteja