ARTIKKELI
12.07.2016
Uusien renkaiden osto edessä – kuinka rengaskoko ja renkaan muut ominaisuudet vaikuttavat ajettavuuteen?
Artikkeli on Autotien ja Delticom AG:n kaupallista yhteistyötä. Delticom tuottaa muun muassa rengas-guru.fi -nimisen rengaspalvelun.
Kaikille autoille yhteinen kuluva osa on renkaat. Suomen olosuhteissa autossa on oltava kaksi rengassarjaa, ja rengasostoksille joutuu säännöllisin väliajoin jommankumman näistä uusimiseksi.
Rengaskaupoilla valinnanvaraa tuntuu olevan vuosi vuodelta enemmän. Nykyisin yhä suurempi osa hankinnoista tehdään ostamalla renkaat netin rengasliikkeistä. Nettimyynnin rajun kasvun myötä myös valikoima on moninkertaistunut. Suomalaiselle on nykyisin helppoa ja nopeaa hankkia joko juuri tietty rengasmalli ja -koko suoraan kotiovelle toimitettuna, tai vaihtoehtoisesti metsästää paras hinta omaan autoon sopivalle kesä- tai talvirenkaalle netin palveluita hyödyntämällä. Valikoiman kasvu on helppo huomata tarjontaan tutustumalla. Ennen luultavasti monimutkaisemman etsimisen takana olleita tuotteita löytää nykypäivänä huomattavan nopeasti. Osa rengasliikkeistä, esimerkiksi rengas-guru.fi, tarjoaa tavanomaisten renkaiden lisäksi muun muassa old timer -autoihin suunniteltuja renkaita sekä lumiketjuja.
Nettimyynnin rajun kasvun myötä myös valikoima on moninkertaistunut. Suomalaiselle on nykyisin helppoa ja nopeaa hankkia joko juuri tietty rengasmalli ja -koko suoraan kotiovelle toimitettuna
Millä perusteella uusi rengassarja sitten tulisi valita? Osa kuluttajista perustaa valintansa puhtaasti edullisimpaan mahdolliseen hankintahintaan. Heille renkaiden ostoprosessi on suhteellisen helppo ja suoraviivainen, muutaman rengasliikkeen nettisivuilla käymällä on nopeaa suorittaa haku omaan ajoneuvoon sopivista renkaista ja valita toimituksineen edullisin vaihtoehto. Toisille autoilijoille renkaiden valinnassa tärkein kriteeri ei suinkaan ole hinta. Renkaan halkaisijalla, leveydellä sekä muilla ominaisuuksilla on merkittävä rooli auton ajettavuudessa. Omaan ajotyyliin sopivat renkaat valitsemalla on mahdollista muuttaa oman autonsa ajettavuutta mukavampaan, tai esimerkiksi sporttisempaan suuntaan. Toisaalta myös valitsemalla autoonsa ensiasennusrenkaita heikkolaatuisemmat renkaat voi myös merkittävästi huonontaa hyvänkin auton ajettavuutta. Myös renkaiden nopeusluokituksen tulisi olla vähintään ensiasennusrenkaan tasolla.
Viime vuosikymmenten aikana tosin vallitseva trendi tuntuu olleen vannekoon kasvattaminen ja vastaavasti renkaan profiilin madaltuminen lähestulkoon kaikissa mallisarjoissa. Jos siis haluat rengashankinnan yhteydessä jämäköittää autosi ajettavuutta, harkitse leveämmän ja matalamman renkaan asennusta
Yhtenä perussääntönä renkaiden valinnassa voidaan pitää renkaan profiilin korkeutta, mitä korkeampi profiili, sitä enemmän kumia on pehmentämässä ajettavuutta vanteen ja tien välissä. Autovalmistajilla on useimmiten tapana tarjota korkeampiprofiilinen rengas perusmalleihin sekä mukavuuspainotteisiin malleihin, matalaprofiilirenkaiden kuuluessa urheiluautoihin ja sporttisempiin malleihin. Viime vuosikymmenten aikana tosin vallitseva trendi tuntuu olleen vannekoon kasvattaminen ja vastaavasti renkaan profiilin madaltuminen lähestulkoon kaikissa mallisarjoissa. Jos siis haluat rengashankinnan yhteydessä jämäköittää autosi ajettavuutta, harkitse leveämmän ja matalamman renkaan asennusta. Tässä yhteydessä saat myös piristettyä autosi ulkonäköä uusilla vanteilla, jotka uusi rengaskoko tietysti vaatii. Vanteet ovat yksi merkittävimmistä ulkonäöllisistä tekijöistä autossa, ja vanhakin auto muuttuu kummasti tuoreempaan suuntaan uusien vanteiden asennuksella! Varmaan päälle pelaava autoilija valitsee uuden, suuremman rengaskoon samaan mallisarjaan uutena lisävarusteena saaduista vaihtoehdoista.
Näin ollen voidaan olla varmoja siitä, että auton alustan ominaisuudet toimivat hyvin myös uuden rengaskoon kanssa. Leveämpi ja matalampi rengas on kaarreajossa korkeaprofiilista rengasta huomattavasti jämäkämpi. Kaarreajo-ominaisuuksien parantumisen lisäksi myös ohjaustuntuma paranee matalammalla renkaalla. Kuten edellä jo mainittiin, matalammalla renkaalla on toki myös haittapuolensa. Rengasmelu nousee usein kapeampaan ja korkeampaan renkaaseen verrattuna, ja myös tien töyssyt ja epätasaisuudet ovat helpommin aistittavissa. Mukavuutta ja leppoisampaa ajettavuutta arvostavan autoilijan on hyvä pysyä kapeammassa, korkeamman profiilin renkaassa.
Keskustelu
Ei kommentteja