ARTIKKELI
31.08.2017
Viikon autouutiset: Great Wall ja Jeep, sekä robottiautojen kuuloaisti
Tämmöinenkin mönkijä maistuisi kiinalaiselle Great Wallille.
Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:
Kiinalainen Great Wall havittelee Jeeppiä omistukseensa
Muun muassa kaupunkimaastureistaan tunnettu – tai Suomessa pitkälti tuntematon – kiinalainen autonvalmistaja Great Wall Motors toi edellisellä viikolla ilmi aikeen hankkia Fiat Chrysler Automobiles -konserniin (FCA) kuuluvan Jeepin, tai mahdollisesti jopa koko FCA:n omistukseensa. Great Wallin suunnitelmien uskotaan liittyvän erityisesti sen tavoitteeseen nousta yhdeksi maailman johtavista SUV-autojen valmistajista.
Great Wall Motors on Baodingin kaupungissa Hebein provinssissa majaansa pitävä autonvalmistaja, joka myi vuoden 2016 aikana reilu miljoona ajoneuvoa. Yhtiö valmistaa autoja useisiin tarkoituksiin aina pienistä kaupunkiajoneuvoista henkilöpakettiautoihin, mutta se on tunnettu erityisesti Haval-brändin kaupunkimaastureista, sekä Wingle/Steed -brändillä myytävistä pick-upeista. Euroopassa yhtiön autoja on kaupoissa esimerkiksi Romaniassa, Bulgariassa, Italiassa ja Isossa-Britannissa.
Fiat Chrysler Automobiles sen sijaan (kertauksena) on italialais-amerikkalainen autokonserni, jonka omistukseen kuuluvista automerkeistä suurimmat ovat Chryslerin ja Fiatin lisäksi Lancia, Dodge, Alfa Romeo, Maserati ja Jeep. Jeepin lisäksi Dodge ja sen sivubrändi Ram profiloituvat SUV/pick-up -merkkeinä, mutta Jeepistä poiketen ne toimivat pääasiassa Pohjois-Amerikan markkinoilla. Jeepin globaalius tarjoaisi siten Great Wallille mainion väylän uusille markkinoille toisen kiinalaisen autonvalmistajan Geelyn tapaan, kun se sai hankittua ruotsalaisen Volvon omistukseensa.
Reutersin kautta julki tullut aie keräsi vahvaa spekulaatiota osakseen, ja FCA kerkesi jo tuoreeltaan ilmoittaa, ettei Great Wall ole ollut siihen missään yhteydessä asiaan liittyen. Reutersin saamista tiedoista ei myöskään selvinnyt, onko Great Wallin tarkoituksena tavoitella vain Jeeppiä, osaomistusta FCA-konsernista, vaiko koko konsernia. Monet analyytikot ilmaisivat skeptisyytensä kauppaa kohtaan, sillä sen uskotaan kohtaavan reilusti rahallisia-, poliittisia-, kuin lakeihinkin liittyviä haasteita.
Miksi automaattinen auto voi tarvita korvia?
Ajaessa ei tule juuri miettineeksi toimintaansa sen tarkemmin. Silmät antavat paljon tietoa ympäröivästä liikenteestä, ja auton käyttäytymiseen tien päällä on tuntuma ratin välityksellä, sekä kokemuksen kautta. Välillä jokin saattaa kiinnittää huomion myös korviin kantautuvien äänten avulla. Äänten antama informaatio onkin usein oleellista myös auton ratissa.
Robottiautoista puhuttaessa käsitellään usein lähinnä niiden tapaa kohdata ympäröivä maailma kameroiden ja erilaisten tutkien avustuksella. Niiden tuottama tieto jättää kumminkin paljon toivomisen varaa, sillä esimerkiksi lähestyvät hälytysajoneuvot eivät juuri erotu muista ympäristön ajoneuvoista pelkästä tutkakuvasta.
Kun ihminen kuulee takaa lähestyvän ujelluksen, seuraa ihmisen stereokuulosta välittömästi tietoa äänilähteen suunnasta ja etäisyydestä. Jo tämän perusteella autoilija osaa varautua väistämään, ja yhteispeli hälytysajoneuvon ja muun liikenteen välillä sujuukin yleensä melko takeltelematta. Mikäli robottiautoista pyritään saamaan täysin automaattisia, on niille kyettävä tuottamaan sama taito joillain keinoin.
Wiredin artikkelissa aiheesta kerrotaan Googlen robottiautoprojektin Waymon suorittavan parhaillaan äänisensoreiden testausta Phoenixin alueella Yhdysvalloissa. Nykyiset sensorit ovat aiempia huomattavasti herkempiä, ja kykenevät myös erottamaan äänen tulosuunnan ihmiskorvien tapaan. Sensoreiden muun testauksen ohessa yhtiö on kerännyt myös äänipankkia, jonka perusteella autojen pitäisi oppia tunnistamaan erilaiset hälytysajoneuvot vaihtelevissa tilanteissa, jolloin niiden väistämisestä tarpeen tullen tulee mahdollista.
Toistaiseksi ihmiset selviytyvät näistä lopulta hyvin monimutkaisista prosesseista huomattavasti paremmin kuin robottiautot. Waymolla ollaan kuitenkin varmoja, etteivät ihmisaivojen kyvyt ole enää läheskään saavuttamattomissa.
ANTTI PENNANEN
Waymon testaamat Pacifica-autot sisältävät sensoreita joka lähtöön, ja se myös näkyy. KUVA: Waymo
Keskustelu
Ei kommentteja