ARTIKKELI

24.02.2017

Viikon autouutiset: Liikenneruuhkat maailman ympäri, Toyotalla kallistelee jälleen ja kännykkä häiritsee edelleen


Suomessa kaupunkiliikenne ei ole ruuhkaista. Usko pois. KUVA: Antti Pennanen

 

Big Data – kaupunkiautoilijan Papa 

Entisten Microsoftin työntekijöiden perustama liikennedata- ja ohjelmistoyritys INRIX on julkistanut vuoden 2016 globaalin kaupunkiliikenneanalyysin, joka kattaa kaikkiaan 1064 kaupunkia 38:ssa maassa. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa ymmärtämään liikenneruuhkien syitä vertailemalla eri kaupunkien liikenteen toimivuutta. Kaupungin toimivuudesta suuri osa riippuu kaupunkiliikenteen sujuvuudesta, ja sen vaikutukset ulottuvat lopulta jokaisen kaupunkilaisen ja yrityksen arkielämään ja hyvinvointiin. Vai mitä sanoisit jos joutuisit viettämään yli 100 tuntia vuodesta liikenneruuhkassa istuen?

Suomesta INRIXin data kattaa Helsingin, Turun ja Tampereen. Ei ehkä kovin yllättävää, että Helsinki paljastuu kolmikosta ruuhkaisimmaksi ja koko INRIXin tuhannen kaupungin tietokannassa Helsinki sijoittuu ruuhkaisuudessaan sijalle 242. Vuoteen 2015 verrattuna pääkaupungin sijoitus on noussut (eli huonontunut) lähes sata sijaa. Tampere ja Turku löytyvät kummatkin kaupunkien keskikastista sijoilta 573 ja 528. Turun sijoitus on hieman huonompi kuin vuosi sitten, kun taas Tampere on parantanut asemiaan.

Kovin ruuhkaisiksi aineiston kolmea suomalaista kaupunkia ei voi kutsua, sillä maailman ruuhkaisimmissa kylissä autojen hidastelu on omassa luokassaan. Maailman ruuhkaisimman kaupungin tittelin kärrää kotiinsa tänä vuonna Yhdysvaltain Los Angeles, kun vuoden 2015 “voittaja” Moskova on tipahtanut toiselle sijalle. Kummassakin kaupungissa autoilija istuu vuoden kuluessa ruuhkassa noin 4 vuorokautta (Los Angelesissa 104 tuntia ja Moskovassa 91 tuntia). Suhteellisesti ruuhkaisin kaupunki on kumminkin Kolumbian Bogota, jossa pahimpien ruuhkatuntien aikana autoilija viettää keskimäärin 41% ajamiseen käyttämästään ajasta ruuhkassa, eikä liikennettä voi sujuvaksi kutsua ruuhkahuipun ulkopuolellakaan. Suuren euroopalaisen automaan Saksan korkeimmalle sijoittunut kaupunki on München, mutta se löytyy vasta sijalta 36.

On harmi, ettei aineisto ole täysin kattava. Erittäin ruuhkaisia kaupunkeja sisältävät Japani, Kiina, Intia ja Etelä-Korea loistavat poissaolollaan.

Jotain positiivista suomalaisille kaupungeissa autoileville! Täällä ruuhkat vievät vuodesta pahimmillaankin vain vuorokauden verran, ja Turussa tai Tampereella selviää vielä kymmenen tuntia vähemmällä. Aina voi siis lohduttautua sillä, että isossa maailmassa tämäkin on pahemmin.

Toyota i-TRIL on thrill 

Uusia jännittäviä visioita lähes jokaisilla automessuilla ulos pursottava Toyota on paljastanut julkistavansa i-TRIL -sähköautokonseptin tulevilla Geneven automessuilla, esitelläkseen vision urbaanista liikkumisesta vuonna 2030. Hyvin mielenkiintoinen laite Japanista onkin tiedossa, sillä Autocarin mukaan i-TRIL (vai pitäisikö sanoa i-THRILL) pohjautuu vuoden 2013 Geneven messuilla esiteltyyn ja suurta ihastusta herättäneeseen i-ROAD konseptiin, joka on kahden istuttava moottoripyörän tapaan kaarteissa kallisteleva kolmipyörä. [Very sexy indeed.]

i-ROAD
Toyota i-TRIL pohjautuu kaarteissa kallistelevaan Toyota i-ROAD -konseptiin. "Looks very sexy indeed." KUVA: Toyota

Toyotan mukaan i-TRILin kehityksessä on keskitytty luomaan toimiva vaihtoehto perinteisille kaupunkiautoille ja pienille hatchbackeille niille, jotka haluavat pitää hauskaa ajaessaan myös matalissa kaupunkiliikenteen nopeuksissa. i-ROADin perusteella tavoite voi hyvinkin toteutua.

Mihin sitä autoa ajaessa katsoisi

Oletko joskus käyttänyt kännykkää ajaessasi? Hyvin todennäköisesti olet, kuten suurin osa kaikista autoilijoista. Ongelmaa on pidetty varsinkin nuorta sukupolvea riivaavana, mutta tilastojen mukaan kännykän räpläys on sukupolvirajat ylittävää. Yhdysvalloissa häiriötekijöiden aiheuttamien onnettomuuksien määrä on kasvanut kymmenellä prosentilla vuosien 2011 ja 2013 välillä, joten huolestuminen on selkeästi aiheellista. Jokin ratkaisu on kipeästi tarpeen siihen saakka, kun robottiautot lopullisesti ottavat vallan autojen rateissa.

Tutkimuksissa on todettu, että ihmisellä on rajallinen kyky keskittyä tehtäviinsä ja huomion jakaminen usean tehtävän kesken johtaa todennäköisesti kaikkien suorittamiseen huonoin tuloksin. Ajaminen ei ole tästä poikkeus, ja siksi kännykän käyttö ajon aikana onkin kielletty. Lain noudattaminen kaikessa yksinkertaisuudessaan aiheuttaa tästä huolimatta kännykästä riippuvaisille nykyihmisille enemmän ongelmia kuin kieltolaki aikanaan. Ohi ajavien autoilijoiden seuraaminen muutaman minuutin ajan kaupungin keskustassa todistaa, miten yleistä syliin tuijottaminen ratin takana on.

Mikä siis ratkaisuksi? Huutoa ja uhkailua, vai valistusta ja neuvomista? Teknologialehti Wired ehdottaa näiden ohella käytännöllisempää lähestymistapaa: puhelimen, auton ja autoiluympäristön suunnittelemista siten, että ne pakottavat kuljettajan pidättäytymään swaippailemasta Tinderiä ajon aikana. Monista puhelimista löytyy jo nyt lentotilan ohella ajotila, joka estää esimerkiksi saapuvat puhelut. Ääniohjaus autoissa ja puhelimissa helpottaa kappaleiden tai radiokanavien vaihtoa ilman, että katse siirtyy tiestä sivuun. Myös tieympäristöllä on oma roolinsa, sillä teiden suunnittelu kapeiksi ja reunoille istutetut puut pakottavat autoilijat keskittymään ajamiseen. Liian helpoilla teillä keskittyminen herpaantuu helpommin.

Turvavöiden käyttöä edistää tehokkaasti autoissa oleva muistutin. Kun pimputusta on jatkunut tarpeeksi kauan ja kimeästi, laittaa paatuneinkin turvavyön laiminlyövä autoilija vyön kiltisti kiinni. Katseen liikettä seuraavan sensorin avulla sama periaate voitaisiin ulottaa keskittymisen tarkkailuun, tai kännykälle voitaisiin tarjota autosta alusta, johon sen voi sijoittaa aina ennen ajon alkua. Ärsyttävä pimputus voi hoitaa loput. 

 

ANTTI PENNANEN

Keskustelu

Ei kommentteja

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb