Ford Mondeo
Katsastuksessa havaittuja vikoja
- Pakokaasupäästöt (2007, 2006, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
- Iskunvaimennus (2008, 2007, 2006, 2005, AKatsastus
- Renkaat (2009, 2008, 2007, 2005) AKatsastus
- Käyttöjarru (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
- Seisontajarru (2005, 2004, 2003, 2002, 2001) AKatsastus
- Ohjauslaitteet (2009, 2008, 2004, 2003, 2002, 2001) AKatsastus
- Etuakselisto (2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
- Jousitus (2000) AKatsastus
- Alusta (1999, 1998) AKatsastus
- Takaakselisto (20002007) TÜV
- Pysäköintijarru (20002007) TÜV, DEKRA
- Etuakselisto (20002007) TÜV, DEKRA
- Raidetangonpäät DEKRA
- Alapallonivelet, ohjausnivelet GTÜ, DEKRA
- Jarruputket ja –letkut (vm 2007 asti) TÜV
- Kuluneet jarrulevyt GTÜ, TÜV 57 vuotiaista alkaen
- Ruostuneet kynnyskotelot GTÜ
- Valovikoja DEKRA
Takaisinkutsuja
- ESCajonvakautusjärjestelmän kiertymisanturi (2004) Trafi, ADAC
- Polttoainemittari (2008) Trafi
- Jarrutehostimen alipainepumpun suuntaisventtiili ( 2009) ADAC
- 2.0 TDCi sähkövarusteiden ohjainlaite (2011) ADAC
Tielle jättäviä vikoja ADAC
- Akku purkautunut, tyhjä, viallinen (20062012)
- Pakokaasujen kierrätys, venttiili jumissa (Diesel 20062007)
- Ajonestolaite rikki (erityisen usein 2007 – 2010)
- Laturi rikki (20062011)
- Käynnistysmoottori rikki (20062011)
- Moottorinohjauslaitteen sähköhäiriö (20062012)
- Turbon letku irronnut (Diesel 20082009)
- Turbon paineensäädin viallinen (Diesel 20102012)
- Dieselin hiukkassuodatin tukkeutunut (20062012)
- CANBUS –väylän sähköhäiriö (20072011)
- Konepellin lukitus / avausmekanismi viallinen (20072010)
- Polttoainepumppu rikki (20062009)
- Yhteispaineruiskutuksen tunnistin viallinen (2006)
Käyttäjien ilmoittamia vikoja
- Bensiinimoottorin käynnistysongelmia Mondeo III Autobild
- Parkkitutkan tunnistimissa murtumia ja maaliongelmia Mondeo III Autobild
- Ovien ja takaluukun reunat ruostuvat (Mondeo II erityisesti vm 2000 – 2005) ADAC, Autobild
- Suutinvikoja dieseleissä ADAC
- Pysäköintijarru ADAC
- Istuimet; säädöt, viimeistely ADAC
- Sähkövikoja ADAC
- Mondeo II: Moottorinohjaus, TDCImoottori, vaihteisto, kytkin Autobild
Ford Mondeo 2.0 tdi vm.2010 vetoakselin päätäisvälystä noin puolisenttiä,autolla ajettu vajaa 190000km,onko muilla ollut samoja vikoja!
Jostain syystä tulee kolmio ja ? merkki. Auto ei käynnisty, 3 tuntia tutkittu, ei vikaa löytynyt
Mondeo 2007 1.6 bensa on hintaansa nähden tilava laatuauto! Tehot riittää vallan hyvin ja edullinen moottori huoltaa, kori on kestävä! Ohajustehostimen öljyvuoto on nyt toistunut vuoden välein, kannattaa pitää ATF öljypullo mukana ettei välille jää. Korjaus ei paloa maksa, mutta turha riesa! Toinen pikkuharmi oli takaluukun johtosarjat, rek valot pimeänä, onneksi saatiin korjaamolla kuntoon.
Mondeo 1,8 tdci 2008 kiusallinen vika , johon testit eivät ole antaneet selitystä . Moottori nykäisee silloin tällöin ja joskus veto katoaa . Useimmiten moottori jää käyntiin , mutta ei ota kierroksia ja inforuutuun ilmestyy työkalujen kuva . Puolen minuutin kuluttua auton voi käynnistää normaalisti ja kaikki toimii . Ohituskaistalla ilmiö olisi vaarallinen , mutta onneksi siltä on vältytty . Löytyiskö joku , joka tietää syyn ongelmaan ? Tiedosta kiitollinen .
TEUVO VALTONEN - 7.2.2017 klo 9:42 Mondeo 1,8 tdci 2008 kiusallinen vika , johon testit eivät ole antaneet selitystä . Moottori nykäisee silloin tällöin ja joskus veto katoaa . Useimmiten moottori jää käyntiin , mutta ei ota kierroksia ja inforuutuun ilmestyy työkalujen kuva . Puolen minuutin kuluttua auton voi käynnistää normaalisti ja kaikki toimii . Ohituskaistalla ilmiö olisi vaarallinen , mutta onneksi siltä on vältytty . Löytyiskö joku , joka tietää syyn ongelmaan ? Tiedosta kiitollinen . Suutinvika! Siemensin suutimeissä menee solenoidi rikki.
Mondeo 1.8, vm. 02-, mittarissa 167 000km, vika seuraava. Auto kulkee hienosti alle 90 km/h vauhdissa. Kun menee tuon yli (esim 100km/h) ja ajelee matka-ajoa moottoritiellä niin tekee aika-ajoin siten, että alkaa oireilemaan nykimistä ja kaasua antaessa nykiminen vahvistuu. Lopputulemana ei ota kierroksia ja pakko pysähtyä. Hetken kun odottelee niin pääsee taas liikkeelle ja voi ajaa x kilometriä. Autossa ei havaittu sivuääniä, käynyt valtuutetullahuoltoliikkeellä jossa ei näkynyt mitään jälkiä vikakoodeissa, sytytys uusittu (tulpat) ja muutenkin katsoivat huollossa kuntoon. Vika ei kuitenkaan poistunut ja huoltoliike nosti kädet pystyyn. Autolla ei mitään oireilua havaittu alle 90km/h matka-ajossa. Osaisiko kukaan auttaa ja kertoa mistä mahtaa olla kyse? Iso kiitos jo tässä kohtaa.
Polttoaineen paluuletkussa oli vuoto ja teki samaa. Samanlaista oireilua oii myös kun polttoaineen paineensäädin oli sökö. Kokeile se paluulinja uusia ensin. Itselläni oli pieni hiusmurtuma liitoskohdasta ja kumma kyllä nykiminen loppu kun paluupuolen letkut uusittiin.
Kannattaa vaihtaa sytytysjohtosarjat.
Kiitos tiedosta . Solenoidin viaksi nykiminen paljastui . Solenoidia ei kuulemma maahantuojalta saa ostaa erikseen , joten suuttimen vaihdoksi se meni . Vaihdon jälkeen ei ole nykinyt . Suuttimien hinnat todella vaihtelevat. Maksoin suuttimesta 220 € , kallein oli 400 € : n paikkeilla . Työ onnistui helposti ja nopeasti Tampereella firmassa nimeltä Diesel Pojat kohtuu hintaan .
Mondeo 1.8-02 Imusarjan läpät on voinut lähteä irti ja tukkii imukanavan,kannattaa tarkistaa ennen kuin moottori hajoo,tosi yleinen vika ja esiintyy yleensä 150-200tkm kohdalla
Mondeo 1.8-04. Kytkin ongelmia,kytkin rempattu täysin Paitsi kaksoismassa pyörää ei vaihdettu. Elikkäs kerää jostain ilmaa järjestelmään ja ei pykälät loksahda paikoilleen.
Luulin kiisseli mondeon olevan kestävämpi. Mutta taka-akselin ripustuksen puslat kulutustavaraa. Menty vasta 349tkm ja remonttia olis edessä 3,5te edestä. Riippuen montako suutinta rikki.. 1.8tdci.n jakoremmien vaihto pirun kallis. Kaksoismassavauhtipyörä + kytkin + vetoakselit samoin vaihtokunnossa.
mulla on mondeo ja huomasin että pyörii kolmella pytyllä. vaidoin kallimat tulpat sama jatkuu.otin auton pyöriessä tulpan jondon irti yksitellen yhteen ei ollut mitään merkitystä eli ei tuu kipinää. mikä voisi olla vikana.
Ford mondeo - 97 automaatti. Alkuun yhen äkin rupes ajossa nykimään, kierrokset nousi itsekseen (kuin kaasu hirttänyt) mutta vauhti vain laski. Pysähdyin ja kokeilin vaihteita eikä liiku eteen eikä taakse. Piti sammuttaa auto ja sitten pääsi hetken eteenpäin normaalisti kunnes taas kierrokset nousi mutta vauhti hiipui. Auto piti jättää parkkiin. Seuraavana päivänä äitini lähti ajamaan autoa "korjaamolle" että saataisiin selville vika, n. Kilometrin välein joutunut pysähtymään ja loppujen lopuksi kesken matkan sylkenyt konehuoneesta jäähdytin nesteet pihalle kera jäätävän savupilven. Kunnollista vikaa ei ole saatu selville kun että flekti on jumissa ja ohjaustehostin menee myös uusiksi. Olisko täällä fiksua ihmistä joka osaisi neuvoa missä mahollisesti vika?
Mondeo 2015 1.5 Ecoboost toimii ku rasvattu salama, mahtava pidemmillä reissuilla kulutus alle viis. Liian iso.
Olen hankkimass kaytettya mondeota 1.6 farmaria ajettu vain 119000 kannattaako
Samalla olis kivatietaa onko nokalla hihna vai ketju
Kannattaa suosia 2011 ja uudempia Mondeoita, vähemmän ongelmia Ecoboost malleissa. Mitä enemmän kilsoja sen enemmän ongelmia.
Itellä 2011 2.0 tdci mk4 ajettu 200tkm. Muuten pellannut moitteettomasti, mutta vastikään alko oireilemaan ensin että startatessa löi itestää hätävilkut päälle ja takakontin auki. Tänään tilanne äityi pahaksi ja ei startannut ollenkaan. Webasto oli käynyt päällä, mutta sammunut kesken leikin. Avaimesta kun kääntää ns. Hehkutusasentoon ei hehkunvalo syttynyt, mutta startti asennossa hehkuvalo kävi päällä. Auto ei siis starttaa. Oireet kaikki ilmenee vain pakkasella.
Viitaten Ronkelin kommenttiin. Itellä sama malli ja vuosimalli, 230tkm ajettu. Tänään teki saman tempun hätävilkkujen ja takakontin kanssa. Mielenkiinnolla oottelemaan, että starttaako enää huomenna vai ei?
2005 bensa alkanut hetkittäin himmentämään kaikkia valoja,sekunti pari kerrallaan,osaisiko joku neuvoa vika kohdetta,?
Mondeo 1,8 tdci 2008 kiusallinen vika , johon testit eivät ole antaneet selitystä . Moottori nykäisee silloin tällöin ja joskus veto katoaa . Polttoainesäiliön ilmanottoputki tukkeessa, eli ei saa ilmaa ja säiliöön syntyy vakuumi, pienen odottelun jälkeen kerää taas ilmaa ja auto toimii ns. normaalisti kunnes taas vakuumi estää polttoaineen saannin.
Mondeo 1.8/2006 190 000 km bensa. Kylmäkäynnistys on normaali. Käy ensin rikkaalla, sitten kun kone on lämmennyt, kierrokset putoaa ensin n. 1000 r/min ja hetken päästä nopea pudotus normaaliin tyhjäkäyntiin 750-800 r/min. Sama jatkuu, vaikka kone olisi normaali lämmin. Olisko vikaa etsittävä suuttimista vai kaasuvivuista/vaijereista?
Hiljasta on ollut palstalla, mutta korviini on tullut muualta, että jossakin alipaineletkussa olis vuotoa, joka aiheuttais moisen harmin. Löytyisköhän samaan näkemykseen kannatusta näiltä palstoilta?
Ford Mondeo MK3 (2001-2007) 330tkm, 2.0L bensakone ja toimii kuin sveitsiläinen kello! Kone ja vaihdelaatikko kuin uudet vielä, perus huollot tehty ei mitään isompaa. Talvella kuskin ovi jumittaa mutta kun ajaa lämpimäksi auton niin alkaa jälleen toimimaan.
mondeo.III. sammuilee ajossa. nykien vikavaloja välttämättä syty ei. kiusallista. aikaa vievää vian etsintää. vaan löytyyhän se. kun auto sammuu tai oireilee, koittakaas tankin korkkia. mieletön alipaine. ja kas kummaa viat on historiaa. tankin korvausilma tukkiutunut ja siitä alkaa vaikeudet. myös fokukset .useampi osunut kohdalle, tämän tyypin ongelmat. turvallista matkaa.......
Pepe. Mulla oli huohottimen letku halki.. jätti kierroksia varastoon ja vasta kun auto pysähtyi tippuivat normaaliksi. Letku 50 euroo ja pari tuntia vaihtoon.
Joku kirjoitti.. sekoileva takaluukku,webasto käy vain hetken ,lyö hätävilkut päälle yms. Voisi olla virtalukko vika??
Ford Mondeo 2.0 tdci 2011 ENGINE MALFUNCTION JA ORANSSI MERKKIVALO. Missä voi olla vika? Poistuu näytöstä, kun sammuttaa auton vähäks aikaa.
mulla tio mondeo 2,0 ajaessa sytyy hekun valo vilkkumaan ja sammuu ja kun startaan niin voi toimia taas vaikka kuinka kauan nyt tekee vähän väliä tietääkö kukaan syytä
Veljellä 1,8 110hv mk3 mondeo ja alkoi tekemään sellasta, että auto pysyy käynnissä hetken ja sit sytyttää absi ja kässäri valot ja "happea haukoen" sammuu hiljalleen. Ajattelin, että vois olla laturi vika koska, kun käynnistyksen jälkeen painaa kaasua, että laturi herää sammuu nopeammin. Olisiko jollakulla kokeneemmalla vinkkiä asiaan
Jarmo, joko vika löyty? Mulla oli hyppylangat irti turbon säätöboxista. Ennen uusien juottamista, pinnat pitää putsata kupariin asti.
FORD Mondeo Mk3 Hatchback (B5Y) 1.8 16V 125 HV Käynnistyy hyvin ja asiallisesti, käy joutokäynti kuten pitää n.700 kierrosta. Lähtee liikkeelle niinkuin pitää. Käy tyhjäkäyntiä hyvin ja paikallaan saa kaasutella, toiminta kuten pitää Mutta kun lähdet liikkeelle ja haluat vaihtaa vaihdetta, painat kytkintä ja löysäät kaasupolkimesta niin kierrokset nousee 2000 - 3000 kierrokseen. Vaihtaminen onnistuu ja kierrokset asettuvat nopeuden mukaan. Kun tulet esim. valoihin ja lasket vapaalla, kierrokset nousevat 2000 - 3000 kierrokseen. Jarrutat ja kun auto pysähtyy laskevat myös kierrokset normaaliin tyhjäkäyntikierroslukuun. Kaasupolkimen nosto esim. jalalla, ei vaikutusta. Erikoista on sekin, että alamäkeen ajaessa nostaa kierroksia Puhdistettu kaasuläppäkotelo, uusittu tyhjäkäyntisolenoidi, vaihdettu imusarjan alapuolella oleva ässämallinen putki....ei mitään apua Voisko joku auttaa
Itsellä ei ole ollut suuttimien kanssa mitään ongelmaa Huom 300tkm ajettu ja itse ajanut 100tkm eikä tiedossa että olis vaihdettu, ainoita mitä on joutunut laittaan jarruja, hehkut, kytkin,ilmastointi huoltoon, viä tarvis takapäähän puslat vaihtaa. Monia automerkkejä ollut ja tämä on osoittautunut parhaimmaksi.
Ei mitään isompia vikoja, starttimoottori vaihdettu kerran n. 240 000 km kohdilla ja mittariston juotokset käyty läpi 290 000 kohdilla (radio ei toiminut ja mittari alkoi jumittaa) Muuten perushuollot tehty, ei syö öljyä, edullista ajoa. Moottori lastutettu, jolloin tehot nousivat 140hp->170 hp, ei ole ollut vaikutusta kestävyyteen. Nyt siis mittarissa 310 000 km ja hyvin toimii.
Jakopää on sitten tässä mallissa muista poikkeava, kahdella hihnalla toteutettu. Helpoimmin näkyville tulee ylempi nokka-akselin ja korkeapainepumpun välinen "kuiva" hihna. Enemmän purkamista vaatii alempi korkeapainepumpun ja kampiakselin välinen "märkä" hihna (hihna ui öljyssä). Samassa paikassa, jossa vanhemman, ennen 2008 valmistettujen, moottorien korkeapainepumppua käyttävä ketju on. Varoituksen sana. Kun korjaamo vaihtaa hihnan, on parasta varmistua, että vaihdetaan myös tuo alempi hihna!!! Meidän autoon ei ollut edellisen omistajan aikana vaihdettu kuin ylempi hihna ja tuloksena oli moottorin täystuho. Vaihtoväli on 200tkm, mutta normaalikestoksi sanoi paikallinen Ford-liike 160tkm...
Hei, -02 mondeo 1.8 duratech he, starttaa huonosti, nykii lämpöisenä oikein kunnolla, savuttaa kiihdyttäessä ja haisee aikas rikkaalle käynnistyessä ja pysähtyessä.. tulpat sun muut vaihdettu. Vikakoodi näyttää ohivuotoa jossain egr kai? vaikuttaako egr noin paljon vai onko jotain muuta?
Ford Mondeo 1,8 bensa vm 2002, ajettu 230 000. Nykii ja silloin tällöin sytyttää moottorivikavalon ja ohjaus menee jäykäksi. Missä vika?
Vika mahtaa olla kampiakselin liukulaakerin rikkoutumisessa. Vika myös voi johtua alapallonivelen lenksumisesta taikka kaasupolkimen mellevästä tärinästä.
kerran nyki meidän fordikin niin vaihettiinko se tai virran puola , kun oli hiushalkeamaa mikä jälkeen pelasi taas hienosti. Kannattaa pitää sytytysjohdot puhtaana hapettumista, ,estyy tuollaiset viat
Minulla 2007 loppu vuodesta oleva Ford Mondeo 2 litranen 140 hv diesel kaksoismassa kytkin menossa kannattaako vaihtaa kiinteä kaksoismassa kytkin onko vaara että alkaa ravistaan ja täryttään ja vaarantaako vaihdelaatikon toiminnan voiko särkyä.???
Kuukauden minulla ollut 2008 Ford Mondeo 2,3 161 Trend Sedan A . Tankkauksen jälkeen ei millään meinaa lähteä käyntii, vouvaa vaan ja kyl se sit lähtee, Muuten käynnistyy eka yrittämällä.
Ford mondeo 2011 2.0 td Low battery valo syttyy,kun parkissa popittaa muutaman minuutin. Akku on vaihdettu 2016 akkuliikkeessä, ei ole koodattu,liikkeessä kertoivat, ettei tarvitse koodata.Latausjännite on 14,5 paikkeilla. Edellisen akun aikaan samainen low battery valo syttyi satunnaisesti n 3kk ajan, ja yhtä äkkiä, kerrasta ei enää startannut. BMS resetointi tapahtuu seuraavasti. virta päälle, ei startata, etusumuvalo kytkin 5 krt päälle/pois, sen jälkeen 3 krt hätävilkkuja päälle/pois Seuraava akku taitaa olla agm akku
Ajellut vv. 2004 - 2018 vuodet peräkkäin kolmella bensa- Mondeofarkulla. Ensimmäinen vm. 1994 farkku 1.6 Zetec moottorilla , toinen vm. 2002 1.8 Trend Wagon Duratec HE ja kolmas vm. 2002 Mondeo Ghia Duratec HE 2.0 moottorilla. Molemmat Duratec HE moottorit on käsittääkseni Mazdan moottoreita ja tehty Espanjassa. Nämä kaksi yksilöä alkoivat kuluttaa öljyä aivan järjettömiä määriä kun oli ajettu yli 250000 km. Tuhannella kilometrillä meni 5 litraa öljyä loppuvaiheessa kummallakin Hyvää Mondeoissa: Erittäin hyviä ajettavia (ollut ennen useita Volvoja, Peugeot, Mazda, Opel). Äänettömiä sisällä. Hyvät istumatilat ja tosi iso tavaratila. Helppo polttimoiden vaihto eteen, yläritila pois, valaisinlohkon tapit ulos ja lohko esiin ja sen takaa polttimon kiinnitys aukai ja palanut polttimo pois ja sitten toisinpäin kaikki. Helpommin tehty kuin sanottu jos on näppärät sormet. Ei tarvi työkaluja. Ongelmat ja erikoisuudet: - Kauhea öljynkulutus Duratec HE-moottorilla kun ajettu kriittinen määrä, - Tuulilasin halkeaminen laidoista ja helppo halkeaman synty kiven iskemästä. Kolme vaihtoa vuodessa viimeiseen kun kastastus muuttui niin ettei siedetä laitojen halkeamia jotka meni läpi 7 vuotta perätysten ennen vuotta 2017. Sanotaan että Mondeossa löysä runko joka vääntää tuulilasia - moottorin pesussa peitä puola ja johdot, kun en peittänyt alkoi käydä kolmella pytyllä, kaveri teki saman - loskalunta kerääntyi etujousiin illalla, yöllä pakasti loskan jousen ympärille niin että se ei aamulla joustanut ja heti ensimmäisessä kuopassa iskari löi läpi yläkiinnityksestä - 400 euroa - 2002 venttiiilikoppa alettiin tehdä muovista ja Ghiassa se oli haljennut. Eivät huomanneet korjaamolla kun öljyn valumista yritettiin korjata. Vaihdettiin alumiinikoppa romikselle viedystä edelllisestä Mondeostani. - rengasmutterien koko hitusen liian pieni myytäviin halpoihin ristikkoavaimiin joten avain hieman väljä. Mutterien kulmat kuluvat ja joutuu käymään avauttamassa muttereita ja ostamaan romikselta tilalle korvaavia. - 2002 alun mallissa ovien alaosat ruostuivat, mutta kaksi ensimmäistä Mondeota alustasuojautin vielä käytettynä ostaessa ja vuoden 1994 Mondeo oli liikenteessä vielä 2016.
Moro! 2007 130hv. Mondeo, sytyttää hehkun merkkivalon vilkkumaan kun laittaa Startilla käymään Silloin auto pudottaa tehot, mutta jos laittaa ns. mäkistartilla niin toimii aivan moitteettomasti! Missähän lie vika? -juha
elikkä olisi tällanen ford mondeo 2008tdci vähän nykii välillä hävii tehot