Hyundai i30
Katsastuksessa havaittuja vikoja
- Uudehko malli, tullut vuonna 2007, katsastustilastoja rajoitetusti käytettävissä
- Etuakselistossa haperot laakeriholkit, myös takaakseliston laakeriholkit kuluneet TÜV, GTÜ
- Ohjausnivelissä väljää, etuakselisto ääntelee TÜV, DEKRA
- Valovikoja GTÜ, TÜV
Tielle jättäviä vikoja ADAC
- Akku simahtaa usein (2007 – 2012)
- Ajovalot rikki (20082011)
- Sisävalo jää päälle, katkaisin jumittaa (20092011)
- Ajonestolaite rikki (20082010)
- Jäähdytysjärjestelmän ja lämmityslaitteen letkuissa vaurioita näädän puraisun vuoksi (2009 2011)
- Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat (20102011)
- Polttonestepumppu rikki (2009)
- Virtalukko rikki (2009)
Käyttäjien ilmoittamia vikoja
- Uudehko malli, ei vielä ADAC:lle ilmoitettuja tyyppivikoja
- Sylinterikannen halkeamia dieselmalleissa
Itse omistan vm2009 1.6 crdi koneellisen i30:n, ajettu 150tkm ja noista vioista toistaiseksi on tullut vastaan ainoastaan akun vaihto ja virtalukon pohja oli rikki, joten ajonestolaite ei aina käynnistettäessä mennyt pois päältä. Muita vikoja mitä on tullut vastaan: -alkuperäiset hehkutulpat ovat heikkolaatuiset, joutunut vaihtamaan tulppia jo 40tkm välein. -ilmastoinnin lauhditinkennoon tuli reikä, tämä meni onneksi takuuseen. Mutta huollon mukaan ei ole kovin harvinainen vika tässä mallissa.
Akku jouduttu vaihtamaan, konepellin sisäsuojalevy repsottaa,Auto nykii pienillä kierroksilla
Ilmastoinnin laudutin syöpyi puhki 5,5 vuoden iässä. Samoihin aikoihin takapyörän tukivarren pusla ajoittain kitisi. Koiranluut vaihdettu, kolinaa talvella . Jarrulevyt ruostuivat ja syöpyivät hieman, huolto kirjasi vaihdettavaksi, katsastuksessa pitivät kyllä oikein hyvin. 80 000 km tuli ajettua, takuuseen oven avausvaijeri ja liitoksen kiristys. Kohtuullisen vähävikainen, mutta hieman "lastentauteja",.
Pentti Lohela, mikä vuosimalli ja millainen kone sinulla? Minulla vm. 2008 i30 wagon 1,6L bensakoneella ja auto nyki pienillä kierroksilla(vähän alle 2000rpm). Se meni lopulta niin pahaksi että auto ei pysynyt käynnissä tyhjäkäynnillä. Yritin pitää auton käynnissä hieman kaasutellen niin tuli todella ilkeä mekaaninen nakutusääni konehuoneelta ja joku hajukin tuli ohjaamoon. Tilasin heti hinausauton, veivät huoltamolle. Just sain auton huollosta ja oli jakoketju venynyt niin paljon että se oli "hyppinyt" ja ajoitus meni sekaisin. Minulla kävi todellinen "tuuri" ettei esim. venttiilit tai männät menneet rikki. Vaihtoivat huoltamolla jakoketjun kiristimineen. Sanoivat että ilmeisesti muitakin näitä tapauksia on ollut kyseisessä koneessa. Ihan varoituksena siis jos se nykiminen pahenee ja sulla sama kone.
Minulla oli 1,4 CW 2010 mallinen. Koneessa oli uudesta lukien satunnaisesti nakuttavaa ääntä koneesta, kuin olisi ollut jakoketju hieman löysä tai nokka-akselissa välystä (erityisesti kylmillä keleillä). Maahantuoja sanoi sen kuuluvan moottorin luonteeseen. Jospa jakoketjun kiristys ei toiminut aina, siitä voisi ääni tulla. Niskatuki oli hieman liian edessä, mikä on tietysti "omituisuus", ei vika. Kone toimi ihan ok muutoin.
Meillä vm.4/2015 i30 1,4 bensa aj. 37tkm. Alkutalvesta alkanut "roksotus" tai jokin napse on nyt lisääntynyt rohinaksi. Ääni kuuluu oikein hyvin jakoketjukotelon yläpään kohdalta tyhjäkäynnillä ja varsinkin korostuen aivan pienellä kierroksien nostolla. Rohina kuulostaa ihan oikeastikin siltä, että ketju pitää tuota ko. ääntä pyöriessään hammasrattaalla tai laahaa kulahtaneeseen peltiin. Se ei voi olla mikään ns. moottoriin kuuluva, vaikka käyttäessäni autoa huollossa kuuntelulla sitä ei työnvastaanottaja havainnut ja totesi sen olevan ns. normaaliääni. Oli nyt sitten mikä tahansa. Nyt vien auton uudestaan kuuntelulle 10.7. ja kehoitan henkilöä ihan oikeasti kumartumaan jakopuolen lähelle. Ruiskusuuttimien ääntely on merkillisen voimakasta ja sekoittuu tähän jakopään rohinaan, Autossahan on takuu voimassa. I´ll be back.
Tuli käytettyä "kuuntelulla." Meillä tässä kaupungissa on kaksi Hyundai huoltoa. Kävin molemmissa ja vastaukset olivat juuri sitä mitä niiden oletinkin olevan. Ketju pyöriessään pitää juuri tuollaista rohinaa... se siis on normaalia. Joopa joo, hhe. Roklotukseen eivät osanneet sanoa mitään mistä tulee, mutta se ei kuulemma ole mitään vakavaa. ...eihä se ny mitää vakavaa voi olla, vaikka kolkottaa... zjösses sentään. Sanotaan, että pessimisti ei pety koskaan. Loppuu tämä lelujen kanssa pelleily.
Miten ihmeessä ajovalojen rikkoutuminen voi olla tielle jättävä vika?
En kutsuisi näädän puraisemaa letkua tyyppiviaksi, ellei se letku ole yleisesti näätien suosiossa...
HYUNDAITA HARKITSEVA: Pimeällä ?
Vaihteiston pääaxelin stefa pullahtaa ulos. Kytkinlevy saa voitelua ja senhän tietää mitä siitä seuraa... Uusittiin kaikki kytkimen osat takuuseen. 1,4 wagon vm 2013. Aikaa meni 11\2 päivää kun ei ollut sitä stefaa. Tuttavan i30sedan 2015 , jäykkä vaihteen siirto. Takuuseen.
V.2011' Kaikki jarrulevyt ja palat uusiksi ja myös käsijarrukengät.Kallistusvakaajien puslat myös.74000 km ajettu.
2013 i30 jarrupalat ja etupallonivelet uusiksi. ajettu n.75000 että sillälailla.
i30 CRDI vm. 2008, ajettu 190k. Kaksi kertaa ei ole talvikylmillä tai heti niiden jälkeen lähtenyt käyntiin. Startti pyörinyt normaalisti ja mm ajonestoa epäilty. Viaksi kummallakin kertaa osoittautunut sama polttoainesuodattimen lämmittimen liittimessä oleva vuotokohta, josta siis ilmaa pääsee sisään. Lähtee käyntiin kun pumppailee käsin. Lienee suunnitteluvirhe koska jo kaksi kertaa mennyt. Mahdollisesti lämpötilanvaihtelun johdosta...
Koiranluut 30tkm takuuseen , Jarrulevyt ja palat 74ikm. Kytkin 84tkm +renkaat kesä aurauskulmat söi. Siinä ne isoimmat. Apumiehen peilin villkku takuseen. pari polttimoo.
Minulla oli i30 farkku vm. 2010. Siinä oli paljon hyväntuntiusia juttuja, mutta takaosan suunnittelu oli aivan unohtunut saattaa nykyauton tasolle. Taka-akseli piti melkoista rytinää hiekkatiellä, poistin useasti kiven, joka meni takajousen alapään kuppiin ja sehän se vasta narskutusta piti yleisen kolinan lisäksi. Ikävin asia oli kuitenkin takapään äänieristys. Rengasmelu oli suuri, ehkä äänieristysmatot olisi auttaneet.
Mulla 2011 i30 wagon, heti uutena takana "niiatessa" kolinaa ja kumeaa klonksahtelua ja iskarit vaihdettiin takuutyönä. Nyt parkista lähtiessä edestä pamahti jousi poikki. Onko normaalia että jousi pamahtaa kun kilometrejä n. 100 000?
Minulla 2011 i30. Nyt 66000 km ja etujouset vaihdettu koska vasen etujousi katkesi.
Muutaman kuukauden ollut auto käytössä, ja johan on vikoja ostohetken jälkeen ilmaantunut. Auto 1.4 litrainen ns.blue line , i 30 farkku, vm 2015, kilometrit n 70.000 Puhaltimen säädin meni yhtäkkiä rikki, menossa huoltoon, saa nähdä korjaakohan takuu ? Kun ajovalot laittaa päälle, takaosasta alkaa kuulua järkyttävää sirinää ka surinaa, ihan kuin sähkö tuottaisi jonkinlaisen ääniresonaatio...Mitään hajuakaan mikä äänen mahtaa aiheuttaa ? Ei kuulemma ole takuuhuollon asia... Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huomattiin, että renkaiden kiinnitys ruuvit oli kahdesta rengaslevystä lähes täysin rikki. Toinen ruuvi oli lähes täysin korroosion peittämä---kun mutteri otettiin irti---> hajoitti kierteet. Toinen ruuvi samanlainen ja lisäksi vääntynyt. Uusine osineen ja töineen 200 euron lasku..... Menee ( tämäkin) auto vaihtoon HETI kun on viat korjattu...enkä ikinä osta enää hyudaita
Jatko osa 2 ekaan viestiini: Puhaltimen säädin korjattu, meni takuuseen Särinä ja surina jatkuu kun valot laittaa päälle, en tiedä miten korjata, tutkiminen valtuutetussa huoltoliikkeessä maksaa 90€/tunti..ei kuulu takuuseen....en taatusti maksa enkä korjaa tuota vikaa. Takuuhuollon yhteydessä kysytty seuraavan vuosihuollon hintaa; hinta tarjous vaatimattomat 575 euroa...olisi kyllä kiva tietää mistä huoltoliikkeet näitä hintoja oikeen keksii Renkaiden kiinnitysruuvien vaihdon yhteydessä todettu: jarrulevyt ja palat edestä lähes finaalissa ( auto on siis kohta 4 vuotta vanha ja ajettu 70.000) EI LIENE KYLLÄ IHAN NORMAALIA, että alkuperäiset jarru osat ei kestä...eikö noiden pitäisi kestää heittämällä sen 150.000 tkm ??? Auto menossa vaihtoon heti kun saan rahat kasaan...pari kyselyä on jo..
Osa 3 Särinää/sirinää ei saatu korjattua merkkiliikkeessä...pitäisi purkaa kuulemma koko takaluukku sisäosia myöden, että mahdollinen äänen aiheuttaja EHKÄ löytyisi..hinta-arvio 1000€... . No. minä en vikaa aio lähteä etsimään sillä sain tuon pas__n myytyä pois... Onnee vaan sille joka tuon joskus itselleen ostaa... SInulle joka suunnittelet kyseisen ajoneuvomerkin ostamista: ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA MILLOINKAAN OSTA
olen ajanut 100500km ei minkäänlaista ongelmaa koko 6 vuoden aikana. auto vm 2012 diesel farkku.aivan uskomattoman laadukas auto.
Kakkos vaihde potkii pois päältä. Yhden kerran käynnistyi omia aikojaan. Olin kolmen metrin päässä autosta, avain taskussa...i30 1.4 vm 2019