Kia Sportage
Katsastuksessa havaittuja vikoja
- Ei mukana vuoden 2009 tilastossa, AKatsastus
- Iskunvaimennus (2007, 2006, 2005) AKatsastus
- Käyttöjarru (2007, 2006, 2005) AKatsastus
- Etuakselisto (2006, 2005) AKatsastus
- Jarrut kuluvat nopeasti GTÜ
- Pysäköintijarru puoltaa ja jarruvivun liike on liian pitkä GTÜ
- Etuakseliston pyöräntuennan kumilaakerit haperot tai kuluneet GTÜ
- Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja GTÜ
- Turvatyynyn merkkivalossa vikoja GTÜ
- Valovikoja GTÜ
- Sportage ei mukana TÜV eikä DEKRAraportissa
Takaisinkutsuja
- Käsijarru. Saattaa jäädä lukittumatta. Vaihdetaan uusi käsijarrukahva Trafi 2005, kampanja valmistunut 2006.
- Jarruvalokatkaisimen vika voi aiheuttaa lukuisia virhetoimintoja: ESP/ESCmerkkivalo syttyy. Jarruvalot eivät pala tai palavat jatkuvasti. Automaattimallien vaihdevipu lukittuu Pasentoon tai vivun ollessa muussa asennossa sitä ei saa Pasentoon. Vakionopeudensäädintä ei saa pois päältä (esimerkiksi jarruttamalla) tai vakionopeudensäädintä ei voi muutenkaan säätää. Vaihdetaan jarruvalokatkaisin ADAC, KBA 2009
Käyttäjien ilmoittamia vikoja
- Vain kolme vikailmoitusta bensiinimallista vuodelta 2005: joutokäyntinopeus liian korkea, suuri polttoaineenkulutus, epätarkka polttoainemittari ADAC
- Sportage ei ole mukana TÜVraportissa. Siksi Autobildlehden autonkäyttäjiltä kokoama vikatilasto ei ole tiedossa
Jorma Lindell
05.02.2018
08.16
Käytin Kia Sportageni määräaikaishuollossa lokakuussa. Huoltoon kuului jarrupalojen tarkastus. Onneksi autolla oli katsastus jossa tarkka katsastusmies totesi että takajarrut oli aivan loppu palat ja levyt täytyi vaihtaa. Autolla oli huollon jälkeen ajettu noin kuusisataa km ja niitten olisi huoltojäjestelmän mukaan pitänyt kestää kahden vuoden päähän olevaan huoltoon. Autolla oli huoltoon viedessä 65000 km. autolla ajetaan noin 10000 km vuodessa ja se on nelivetoinen. Huoltoliike oli Niittykummun Delta auto jossa olen aina huollattanut kaikki 3 Sportagenia. Ei taida tulla enää neljättä.