Mazda 5
Katsastuksessa havaittuja vikoja
- Iskunvaimennus (2006, 2007) AKatsastus
- Ei tilastossa (2005, 2009) AKatsastus
- Akselistovikoja TÜV
- Epävakaa etu ja takaakselisto, haperot kumilaakerit saavat akseliston pompottamaan, GTÜ, TÜV, DEKRA
- Iskunvaimentimet vuotavat GTÜ, DEKRA
- Kuluneet jarrulevyt TÜV, GTÜ, DEKRA
- Pakoputkiston suojalevy rikki tai irronnut GTÜ
- Valovikoja GTÜ
- Korin ruostevauriot näkyvät jo viisivuotiaissa, runsaasti ruosteongelmia seitsenvuotiaissa TÜV
Takaisinkutsuja
- Mazda5: 2.0D –moottorin nokkaakselin tunnistimen ruuvikiinnitys voi löystyä ja moottori sammua, diesel, ADAC, VOSA 2006
- Mazda5: 2.0D moottorin kiinnikkeen ruuvi voi murtua, pahimmassa tapauksessa moottorin heiluminen voi aiheuttaa apulaitteiden käyttöhihnan toimintahäiriön ja rikkoa vetoakselit ADAC, VOSA 2008
- Mazda5: 2.0Dmoottorin ahtojäähdyttimen (välijäähdyttimen) hiushalkeama voi aiheuttaa ahtopaineen ja moottoritehon heikkenemisen ADAC 2008
- Mazda5: 2.0Dmoottori saattaa rynnätä koville kierroksille moottoriöljyn määrän noustessa liian suureksi polttoainelaimeneman vuoksi silloin kun hiukkassuodattimen puhdistusprosessi on keskeytynyt riittävän monta kertaa. ADAC, VOSA 2009
- Mazda5: 1.6 –diesel,1.8 ja 2.0bensiini: Ohjaustehostin saattaa lakata toimimasta pumpun rikkoutuessa, jolloin tarvittava ohjausvoima kasvaa ADAC 2010
- Mazda5: 1.8 ja 2.0bensiini. Moottori voi sammua, koska sähkötoiminen polttonestepumppu voi lakata toimimasta kosteuden aiheuttaman kytkentähäiriön vuoksi ADAC, VOSA 2011
Tielle pysäyttäviä vikoja
- Akku purkautunut tyhjäksi (kolmannesta käyttövuodesta alkaen)
- Hiukkassuodatin tukkeutunut (diesel 2008 asti)
- Turboahdin rikki (diesel 20062007)
- Ajovalot rikki (2008 asti)
- Sisävalon katkaisin rikki (2008 asti)
- Käynnistysmoottori rikki (2007 asti)
- Moottorivaurio (Diesel 2007 asti)
Käyttäjien ilmoittamia vikoja
- Vain 14 vikailmoitusta, useimmat yksittäisiä ADAC
- Kolme vikailmoitusta seuraavista kohdista, pakokaasua pääsee matkustamoon, hälytin oikuttelee, akseliston hälyääniä ADAC
- Mazdaksi paljon kritiikkiä:
- Ovien reunojen ruostevauriot hoidettu harkintatakuukampanjalla. Alusta ruostuu jo viisivuotiaista alkaen Autobild
- 2.0 Dieselissä hiukkassuodattimen tukkeutumisia, iskunvaimentimissa vuotoja Autobild
- Liukuovien kynnykset hankala puhdistaa Autobild
Petri
14.02.2016
21.42
Minulla 2009 mallisessa 2.0T Dieselissä tuli jäähdytysnesteen vuoto. Ebersprecher uusittiin ja vuoto korjaantui sillä. Taka-akselistossa havainnut pientä pompotusta moottoritie nopeuksissa. Kilometrit 148000km. Nykimistä kesä kuumalla heti startatessa kylmällä koneellla. Merkkiliike ei löytänyt vikakoodeja. Vika jäi korjaamatta. Talvipakkasella ei ongelmia havaittu.
aarne oljakka
31.05.2018
17.02
jäähdyttimen virta tulee releelle mutta ei kompuralle...kompura toimii jos sille vie virtaa...missä vika piilee