Mazda 6
Katsastuksessa havaittuja vikoja
- Etuakselisto (2008) AKatsastus
- Käyttöjarru (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002) AKatsastus, DEKRA
- Pakokaasupäästöt (2006, 2005, 2004) AKatsastus
- Renkaat (2005, 2004, 2003) AKatsastus
- Seisontajarru (2005, 2004, 2003, 2002) AKatsastus
- Renkaat (2003) AKatsastus
- Alusta (2002) AKatsastus
- Korin ja ovien ruostevauriot TÜV, GTÜ
- Takaakseliston haperot laakeriholkit, GTÜ
- Liikaa välystä etupyörien laakereissa GTÜ
- Valovikoja TÜV, GTÜ
Takaisinkutsuja
- Jarrunestejärjestelmä (2003) Trafi
- Polttoainesäiliön lämpösuojus (2004) Trafi
- Turvatyynyjärjestelmän ohjainyksikkö (2007) Trafi
- 2.0D moottori ryntää öljyn ohenemisen ja lisääntymisen vuoksi (2009) ADAC
- Ahtojäähdyttimeen voi tulla murtuma (2008) ADAC
Tielle pysäyttäviä vikoja
- Akku purkautunut tyhjäksi (jo kolmannesta käyttövuodesta alkaen)
- Moottorinohjauksen sähkölaitehäiriö (2008 asti)
- Ajovalot rikki (20062008)
- Moottorivaurioita (2006 asti)
- Dieselin hiukkassuodatin tukossa (20062008)
- Sisävalon katkaisimen vika (20062010)
- Kosteat sytytystulpat (2009 asti)
- Pyörän (renkaan) venttiili rikki (2009 asti)
- Käynnistysmoottori rikki (2008 asti)
Käyttäjien ilmoittamia vikoja
- Ruostetta korissa, alustan peltisaumoissa, ovissa ja konepellissä ADAC, Autobild (malli 2002 – 2008), ruostetta alustassa myös uudemmassa mallissa jo kolmivuotiaasta alkaen (malli 20082013)
- Diesel, moottorivaurioita, turboahtimen vaurioita ADAC
- Hiukkassuodatin tukossa ADAC
- Pyöränlaakerivikoja ADAC
- Sähkölaitevikoja Autobild
- Jarrut täristävät Autobild
Nykyisessä Mazda 6 (diesel farm), on ollut niin paljon vikoja (160th km ajettu), että vain varakas pystyy sillä ajamaan. Webasto, tuulilasi Webastolämmityksessä , etujarru täysin ruostunut (aivan kuiva ja sentään merkkihuollettu silloin 40 thkm), kuljettajan penkin murtuminen hitsauksesta, penkinlämmitin rikki, molemmat etupyöränlaakerit, alustansuoja 2:sti loskakelillä (etupäästä vain muovinastalla kiinni), kojelaudan natinat (pehmoinen kori), hiukkasuodattimen tukkeituminen (ei enää säännöllisen lisäaineen käytön jälkeen, pahin ehkä sähkövika, jäin tielle (maadoitin ei moottorissa kiinni,vaan lokasuojasssa pultilla, joka täysin ruostunut ja maalia liittimen alla.....), akku sökö 1,5 v kaksi kertaa. JA TAKUUKYSYMYKSISSÄ: kun ei ole huollettu merkkiliikkeessä.... Vrt penkki, tuulilasi, rasvaton jarrusyl. mäntä ym. ym. Tässä suurempia korjauksia. Minun osalla tämä merkki on viimeinen!
Eikös näihin merkkihuolto juttuihin tullut stoppi jo joitakin vuosia sitten! Eli enää ei tarvitse käyttää merkkihuollossa takuun säilymiseksi. Esim. Autoasi-korjaamo käy. Tai muu valtuutettu korjaamo. Näistähän oli paljon juttua silloin vuosikymmenen vaihteessa, että auto pitää pystyä huollattamaan muuallakin, kuin ûber kalliissa merkkihuollossa, ilman, että takuu kärsii. Ja näin sen pitäisi edelleen olla.
Minulla on ollut Mazda6 2006-vuodesta asti. Kilometrejä on tullut 160000 km. Mazda on ollut tosi hyvä ajettava koko ajan. Paras minulla olleiden n. 10 merkin joukosta. Vikojakaan ei ole ollut nimeksikään. Etupyörien laakerit ja kaikki jarrupalat on vaihdettu. Muuten ei mitään ongelmaa. Nyt olisi varmaan aika vaihtaa sillä ruostevauriot alkavat pian kun ei pohjaa ole galvanoitu eikä muutenkaan kunnolla suojattu. Varmaan myös pakoputkisto alkaa tulla tiensä päähän. Harmi kun uusi Mazda6 on niin ahdas sisätiloiltaan vanhaan verrattuna. Ulkomuoto mielestäni hieno. Jälleenmyyntiarvo taitaa myös olla Mazdassa olematon?
Mazdan peltijutut ovat kyllä vakava asia tehdas ei voi varautua suomen olosuhteisiin kun ajetaan suolatuilla teillä kuten meillä. Mulla on kokemus 6 Mazda siitä lähtien kun malli lanseerattiin. Mazda ei ole mikään premiun auto mutta hyvä käyttöauto. Kokemukseni on se että 1. Jos auto on ruostesuojattu uudehkona ja pesty aina silloin tällöin hyvin, ei pikapesussa vaan huolellisesti myös lokasuojien sivut ja alta niin no problem. 2.Että yksi syy on olosuhteet, ja se että kori on huonosti galvanoitu. Kato vaikka joku vanha Audi A 4 ei mitään ongelmia. Maahantuojan valtuutettu huolto ei ole tehnyt tarvittavia tarkistuksia kuten pitäisi. Kori korjauksia on tehty takuuseen paljon mutta hutiloiden. Suurin vika on maahantuojassa joka ei paneutunut asiaan. On uskomatonta että esim.vm. 2004 malliin on tehty 2 korjausta koriin ja nyt 2 - 5000 euron autoon pitäisi tehdä 2-3000 tuhannen korjaus. Tekniikka muuten Ok mutta kori loppu. Yhtälö ei oikein pelaa. Pannaanko kaikki autot laivalla Hiroshimaan takaisin vai Kuusankoskelle ? ;Kuka maksaa ?
2008 mazda. ajettu 90000.tähän asti ei mitään vikoja,ei edes kuluvia osia,etuvalon lampun olen pari kertaa vaihtanut. tyyttyväinen olen ollut.
Ostimme toukokuussa vm. 2013 Mazda 6, 2,2 TDi, 150hv, automaatti, ajettu 50tkm. Pettymyksiä: Rengasmeluongelmaa ei ole korjattu vieläkään! Syö ihan hirveitä määriä naftaa siihen katsottuna mitä tehdas lupaa. Eli tehdas lupaa alle 5l/100 ja meidän hörppii melkein 7l/100km! Ei paljoo naurata ja muka normaalia! Ja v***t sanon minä! iStoppia et saa pois päältä KOKONAAN! Eli joka kerta, kun auton sammutat ja starttaat uudelleen, on iStop taas päällä ja se on R-A-S-I-T-T-A-V-A! Nyt on alkanut herjaamaan, että virta-avainta ei löydy - paristot on uusittu, eikä auta! Pitäisi viedä tässä syksyn aikana merkkihuoltoon tutkituttavaksi tuo naftan kulutus.... Voin vaan sanoa, että seuraava auto on taas saksalainen! Mun vanha Mazda 626 (vm.-99, 2,0 TDi) imi naftaa vain 4,5l/100km. Missähän on nyt mennyt vikaan auton kehittelyssä??? Ei auta, vaikka auto on lämästy täyteen muka uutta ja hienoa teknologiaa mm. eLoop! Niistä ei vaan ole mihinkään!
Perheen ainoa tietokone ,jota jokainen perheen jäsen saa käyttää.
Tympääntynyt omistaja. Mulla kaksi Mazdaa, 2007 ja 2001/6 bensa. Kummassakaan ei mitään vikoja. Ainut mitä oli ,07vaihdettiin etupäänlaakerit. Hyvä ajaa.
Ostin uutena Mazda6,diesel automaatin vuonna 2012. Pari kertaa auto on kutsuttu maahantujan päivityksiin. Yksi etupyörän laakeri on vaihdettu. Huolestuttava ongelma on punainen merkkivalo: öljynpaine alhainen,tarkista öljymäärä.Autolla on nyt ajettu 50000km, ja tämä ongelma on esiintynyt kolme kertaa.Ensimmäisen kerran lähes uutena.Auto heti huol toon,ei saisi edes ajaa.Ajoin 20 km. Huollossa todettiin;öljynlaatu huono,vaihdettiin öljyt ja suodatin ja minulle lasku..Toinen kerta kesällä 2014,sama ongelma,ei saa ajaa.Hinattiin merkkikorjaamolle,ei taaskaan kunnon vikaa.Vaihdettiin öljyt ja suodatin;keskusteltiin laskusta,en maksanut,luvattiin palata asiaan. Kolmas kerta Tammikuussa 2016.Taas valot vilkkuvat töihin ajaessa.Ajoin suoraan huoltoon.Kysyin mitä tehdään ja saako ajaa? Vastattiin,saa ajaa,ja huoltoon noin viikon päästä?????. On kuulema tullut uusi päivitys,joka kestää 2 tuntia.Se tehdään nyt. On menossa luottamus kyseiseen automerkkiin, ja huoltoon. Ja miksi aikaisempi ajokielto peruttiin samaisen vian tullessa kolmannen kerran??? Nyt tosin todettiin ky- syttäessä,huollon olevan maksuttoman. Mutta tuleekohan vika korjatuksi uudella päivityksellä???Mutta takuu loppuu kesäkuussa 2016. Kuka korjauttaa,ja millä hinnalla seuraavan punavalojen vilkuttelun. Onko maahantuojan huollossa parantamisen varaa,onko huolimattomuutta vaiko tietämättömmuutta.
Tuo Hannun edellinen kommentti suorastaan pakotti muistelemaan parin vuoden ( talvi 2014 ) takaisia tapahtumia oman Mazda 6:sen kanssa... Ostin auton uutena syksyllä 2010. Auto oli Mazda 6 ; 2,2 diesel MP. Jo takuuaikana useissa huolloissa valitin ajoittaisia käyntihäiriöitä ja tehottomuutta. Yleensä vastaukseksi pyöriteltiin lauseita öljystä ja päivityksistä. Tilanne kuitenkin parani usein huollon ( öljynvaihdon ) jälkeen. Auton mittarissa ollessa 138tkm ja ikää 3,5v ( takuu ei siis enää voimassa ) moottorin öljynpainevalo vilahti ja vanhoollisen "autokoulutuksen" isältäni saaneena ajoin välittömästi tiensivuun ja sammutin moottorin. Mitään ääniä yms. ei kuulunut, siis ainoastaan tuo öljynpainevalon hento vilahdus. Siitä sitten hinaukseen ja samaan merkkihuoltoon, missä autoa olin jo useilla tuhansilla euroilla huollattanut. Muutaman päivän kuluttua raju diagnoosi; koko moottori ja mahdollisesti turbo vioittuneet niin pahoin, että ainoana vaihtoehtona tehdas uusi moottori ja todennäköisesti myös turbo, kustannusarvio 14000,- euroa... Korjaamolla käytyjen keskustelujen perusteella todennäköisimmäksi vian aiheuttajaksi paljastui 1.ruiskusuuttimen vuotanut kuparitiiviste, joka on päästänyt ilmaa palotilaan ja täten muodostanut karstaa öljynkiertoon, lopulta lähes pysäyttäen sen. Tästä rajut vauriot moottoriin ( niin ja se öljynpainevalo vain kerran vilahti ). Tästä alkoi pitkä ja voimia vaatinut neuvottelu maahantuojan, jälleenmyyjä / merkkikorjaamon ja minun kolmikantana, joka päättyi siihen, että moottori uusittiin, turboa ei sitten lopulta tarvinnutkaan uusia. Touhu maksoi minulle joitakin tuhansia euroja, pärjäilyä pari kuukautta ilman pää-asiallista työkalua ja rutkan määrän harmia ja v!t#tusta! Ko. Mazda oli perheemme 7. perättäinen Mazda ja valitettavasti, varsinkin asian hoidossa ollut työ ja miksei kustannuksetkin aiheuttivat sen, että kyseessä oli myös viimeinen Mazda, ainakin pitkään, pitkään, aikaan.
Mazda 2.2 D 2010 Hatchbacb 98 000 km. Seuraan polttoaineenkulutusta jatkuvasti suoraan tankkauksista.Pyörii välillä 5,7-7,5 l/100 km. Normaalisti välillä 6,2-6,8 l/100 km. Eniten kylmillä ilmoilla tai peräkärriä vedettäessä. Kyllä tuo toteutunut 6,2-6,8 l/100 km on minusta aivan asiallinen lukema. Auton oma kulutusmittari on näyttänyt 5,5 l/100 km alusta asti. Ne puheet jatkuvista alle 6 l/100 km kulutuksista ovat puheita. Parhaat ominaisuudet: Tehoa ja tilaa riittävästi. Pääasiallisesti hyvä ajaa. Huonoa: Odotettua enemmän pikkuvikoja. Myös isompia on ollut: Etupyörän laakeri meni vaihtoon jo nyt. Kiusallinen: Vuotaa vettä tavaratilaan. Merkkiliike ei saa selville, mistä tulee. Olen alkanut epäillä, että katon sauma vuotaa. Onko esiintynyt muilla?
MADZA 6 2.0 Elegance 5-ov (VD5) vm.2008. Ajettu n.40 tkm kun ostin v.-09 heti vikaa pakokaasu anturit vaihtoon heti perään kulj.penkin airbakin toiminta häiriö nämä meni viellä takuuseen. Sitten meni etu pyörien laakerit aj. 120 tkm. Kust.650 e. Sitten katkesi kulj. penkin vasen kiskon kannake hitsattin. Ajettu 240 tkm. Etu pyörien laakerit taas vaihtoon täysin losot ja oli alku peräiset osat. Nämä laakerit laitettuna vähän edul. Vain 485 e. Odottelen seuraavaa laakerin vaihtoa 360 tkm nyt ajettu 313 tkm ja nyt rupes suorastaan v.....taa taas hajos kuskin penkki taka oikealta . Muistin juuri että 260 tkm. piti tehdä täys korj. etu/taka jarrut satulat/levyt hirttivät savu vaan nousi.Koko auto on TÄYS PASKA. ps. Alkoi muuten öljyn kulutus.Oli ensim/viim.MADZA !!!
Laitan lisää kun ei tila riittänyt.Radio meni mykäksi ei kuulu CD levyt eikä radio mutta semmonen ääni kuuluu kuin ampuis suomi konepistoolilla vaikka radiosta on virrat/sulkkeet poissa.Kuskin oven kun joskus aukaisee niin tuntuu kun sota ois alkanut.Oiskohan oven kaijuttimeen menevä johto poikki jota kyllä myyjä liike epäili että voi olla itse radiossa, onko jollakin ollut vastaavaa vikaa Ei voi kyllä mitään hyvää sanoa koko autosta. Madza on kyllä hyvin onnistunut tuotteessa kun saa kaupaksi varaosia. Edellinen auto oli Toyota E Carina 2.0 5 ovinen 10 kertaa parempi 70 tkm aj.kun ostin ja kun vaihdoin madzaan oli aj.480 tkm korjaus tarve vain 2 kertaa vesi pumppu jakohihnan vaihdon yht. Ja iskarit että on autoilla suuri ero.
Minulla on ollut 4 kpl Mazda 6:sta, joista yksi oli diesel.Siinä oli ainut vika, vebasto meni takuuaikana, kun alkoi polttamaan pakkasnestettä eli vuoto. Mutta ei näitä etupyörälaakerivikoja vielä. Miten ne oirilee ennen katsastussetää?
Mazda 6 2.2 dsl 2012 Huoltojen lisäksi ainut ylimääräinen korjaus oli tuo etupyörän laakerin vaihto, Ajettu nyt 180 000km. Tuo laakerin vian kuulee ensin äänestä, oikealle tai vasemmalle kaartaessa ääni muuttuu kun tarkalla korvalla kuuntelee.
Olen harkinnut noin 100tkm ajettua 2.0 A Mazda 6:sta vm2012. Oli ok ajaa, kohtuu hiljainen, moottori kuullosti about ok:lta ja automaatti vaihtoi hienosti. Jarrut olivat vähän pehmoiset. Mutta netissäkin keskustellut sähköviat ja vanhempien mallien ruosteviat pelottavat. Onko näissä perää? Mistä saisi oikeaa ja rehellistä tietoa?
Mazda 6 2.2 Diesel Etupyöränlaakerit,jarrupalat ja levy vaihdettu n.80000km kohdalla 140000 ja nyt moottori totaalipaskana. (suuttimen tiiviste vuotanut) siinä on naisystävällä 2 Mazdaa yhtäaikaa eka ja VIKA
Mazda 2.2 D 2010 Hatchback 115 000 km. Kulutuksen tarkkailu suoraan tankkauksista ja samat tulokset kuin JJURGUHART:lla: 5,7-7,5 l/100 km. Normaalisti välillä 6,2-6,8 l/100 km. Tuo auton oma mittari näyttää myös aina samaa: 5,5 l/100 km. Etupyörän laakeri vaihdettu 98 000 km. Nyt on taas ilmeisesti laakeri rikki. Pajalle pääsyä odotellaan. Myös DPF-valo rupesi vilkuttelemaan viime viikolla. Ei ole huolto yli ajan, on vasta puolivälissä. Se kuulemma on tuon valon toinen tehtävä. Lupasivat katsoa korjaamolla. Takaluukku vuotaa vettä. Tulee mielestäni katon saumasta. Alkoi tuossa 95 000 km korvilla kun auto oli 5,5 vuoden ikäinen. Liekö liimaukset irronneet? Hyvä ajaa. Tehoa piisaa. Harmi vaan, että yhdellä isolla turbolla ei alapää ole niin ruudikas. Kun kone alkaa kunnolla lähteä, on vauhti jo 120 km/h ja pitää hiljentää. Vaihdoin kesärenkaat 16-tuumaisiksi ja se auttoi hiukan kovuuteen. Nyt on toiset kesärenkaat tulossa tiensä päähän ja huomasin saman kuin ensiasennuskesärenkaissa: takarenkaat kuluvat sisäreunoista kuin "nokkapyöriksi": On selviä aallottaisia korkeuseroja, luokkaa 2...3 mm. Ne sitten hypyttävät peräpäätä ja aiheuttavat vielä ylimääräistä ääntä muutenkin melko kovan rengasäänen lisäksi. Katellaan. Toivottavasti ei ole mitää isoa moottorissa. Tuo joillakin esiintynyt koko moottorin tuho on melko häkellyttävä tieto tämän luokan autossa. Kyllä n. 33 000 eur maksaneen kulkineen pitää kestää selvästi yli 350 000 km ja yli 15 vuotta ilman moottorin vaihtoja.
Itsellä on noin vuosi ollut Mazda 6 2.0 bensa vm. -02. Ajettu 180tkm. Autoon on tehty ruostesuojaus 2009 eli auton ollessa 7v ikäinen. Ulospäin ei näy mitään ruostetta ja pohjakin on suurimmaksi osaa ruosteeton, myös kaikkien katteiden ja suojien alla. Ainoastaan pohjassa kynnyksien kohdalla ja takakaarien sisäreunoissa on vähän pintaruostetta. Juuri kävin uusintakäsittelyssä ammattiliikkeessä missä tehtiin täydellinen käsittely kotelosuojalla, tämä kannattaa tehdä koska hidastaa tehokkaasti jo alkanutta ruostumista ja ylläpitää edellisen käsittelyn tehoa. Eikä maksanut kuin 600e. Muuten auto tosi hyvä ajettava, tilava ja vähävikainen. Etuvaloumpiot joutui uusimaan koska näissä on tyyppivikana että valojen korkeussäätö ei toimi. Myös taakse uusittiin jarrut, jarrusatuloita myöten koska olivat jo ruostuneet ihan jumiin. Takaoikealta voi epätasaisuuksilla kuulua kolinaa, en tiedä vielä mistä johtuu mutta olen kuullut että useammallakin on ollut tätä ongelmaa. Yksi epäily on takapyörän säädettävä tukivarsi mistä löystyy mutterit. Kaasu voi vähän jumittaa kun auto on seissyt, tähän auttaa kaasuläppäkotelon puhdistus, ei ole kallis homma. Keskikulutus on vähän korkeahko 8,2/100km.
Ostin uutena 2/2010 2.2 MP farkun. Alustan suojautin heti ennen luovutusta ja ei ole ruosteongelmaa. Matkalla olleet viat: Webasto vaihdettu 1/2011 meni vesi pesään, takuu. Jakoketju venynyt vaihto 64000, takuu. Etupyörän laakeri 81000, takuu ja toinen 100000 maahantuoja maksoi puolet. ( 3 v oli jo täyttynyt). Jarrupaloja vaihdettu eteen x 2 ja taakse kerran, nyt ajettu 180000. Nyt alkanut moottorista joku stefa tihkumaan vähän öljyä ulos. Muuten auto on pelannut ihan ok. Keskikulutus n. 5-5,5 läpi vuoden.
Mazda 6 2,2 td 2010 ajettu n 141,000km kun ostin,ajettuani muutaman tuhannen öljyvalo vilahti tarkistin öljyt lisäsin jonkinverran ajeltiin taasen valo vilahti,vaihdoin öljyt varmuudenvuoksi olihan ajettu viimeisestä huollosta alle 10,000km,ajeltiin taas valo vilahti korjaamolle,mitattiin öljynpaineet vähissä,ajettu n150,000tehtiin lähes täydellinen moottoriremontti taas ajettiin oljyvalo vilahti öljyt alarajassa lisäsin ylärajaan ajettiin katsoin öljyt hups n 100km 1l öljyä.auto korjaamolle vaihdettiin turbo ajettiin seurattiin öljyä,hups 120-200km 1l öljyä,valitin autoliikkeeseen tuli moottoriremontin kuluissa vastaan mukavasti turbon maksoin itse,huomasin jossainvaiheessa että autohan on erinlainen kuin ilmoitettu auto siis puutteelliset tiedot myyntiilmoitus ei vastannutkaan myytyä tavaraa,hirvee riita autoliikkeen kanssa yritti tehdä minusta valehtelian,syyllistyin vain siihen että uskoin autoliikettä ja heidän myyntiilmoitusta,suivaannuin täydellisesti riitautin asian kuluttajaoikeudessa menee asiankäsittelyyn 7kk.remontin syynä kuten kaverillakin aikaisemmassa jutussa,suutin kussut allensa öljystä tuli paksua pikee mikä tukkeutti öljypumpun sihdit niin ettei öljyt kiertäneet,kokonaiskustannus n8,000€ auto syö vieläkin öljyä laaskennallisesti n10-12l 10,000km,jotta semmoinen kokemus tiisseli matsasta en ikinä edes katso matsaan päin kunhan ton saan selväksi.
Jaaha, paljon on vikoja Mazdassa. Ja minulla ei yhtäkään, ja niitä on kaksi 2007 ja 2010 07 massattu ja toki etulaakerit vaihdettu? Miksi Ostakaa Jopo, valmistetaan lämpimissä kosteissa maissa, Ja kasataan Suomessa. Mäti in f.
Kovin hämmentävältä tuntuu lukea noita aikaisempia kommentteja Mazda-kokemuksista. Minulla on Mazda 6:n bensiiniversioita ollut 31 vuotta, nyt 5. ajossa. Uutena ostettuihin kilometrejä kertynyt n. 90000, jonka jälkeen olen vaihtanut uuteen. Olen kuhunkin teettänyt täydellisen ruostesuojauksen 3 vuoden kohdalla. Vikaluettelo on todella lyhyt: 2 akun uusintaa, kaksi kertaa vaihdettu oikean takapyörän jarrusatula, joka todennäköisesti johtui siitä, että auto seisoi talvella 2 kuukautta käyttämättömänä. Muutama polttimon vaihto. Edes jarrupaloja ei ole tarvinnut vaihtaa. Tässä kaikki määräaikaishuoltojen lisäksi tapahtunut 31 vuoden aikana. Mahtaisiko vikojen määrä johtua ajotavasta?
M 6 2009 laakerit eteen takuuseen hiukkas-suodattimen valo kuitattu pois ,vika sulakkeissa puhdistettu hiukan crc tä ja toimii ,pohja massattu ja kerran huoltomassaus ei ruostetta loisto auto kulutus kaupunki ja maantie yhd 6,2 .
Melko uusi ihana Mazda 6 oikkuilee ärsyttävästi, istop-valo palaa ja viesti "Battery management system inspection required" on ruudussa. Akkua on ladattu, uusi akkulaturi ostettu, ja lopuksi uusi akku ostettu. Hälytysvalot syttyvät edelleen ja eilen auto sammui, lähti kuitenkin taas käyntiin. Mitä ihmettä mazdassa tapahtuu... pitäisikö vaihtaa takaisin Toyotaan?
Mulla on ollut Mazdoja useita: 626 -88, 626 -89, 3 -03, 8 -11. Ensimmäistä lukuunottamatta olen ostanut autot noin kolmen vuoden vanhoina ja mittarissa 40-80 tkm. Yksikään ei ole jättänyt tiellä ensimmäistä lukuunottamatta, kun nuorena miehenä loppui bensa tankista :). Hyvin vähän on tarvinut mitään korjailla. Maahantuoja maalasi -03 Mazdaan pyörän kaaret varsinaisen takuuajan jälkeen. Ainoa mikä on sapettanut on ollut kalliit huoltohinnat. Sinällään Tampereen Inchapella ja myöhemmin Metro-autolla on ollut laadukasta tekemistä. Muutamalla muullakin pajalla olen käyttänyt ja huolto on ollut ennemmäkin öljynvaihto+valohoito -tasoa. Paikallisissa huoltamoissa on varmasti eroa, eli kannattaa vähän katsella ja kuulostella mihin vie. Muutamia nimeltä mainitsemattomia merkkiliikeitäkin (myyvät myös Mazdaa) kannattaa varoa.
Mazda 6 2.0 vm -06 n. 100tkm ajettu, käytettynä ostettu. Yksi vika on ollut, vaihdekepin juuressa oleva 'pakille menemisen esto' -tappi ja/tai muovinen pinta kulunut niin että keppi menee helposti liikaa pakille päin silloin kun yrittää laittaa 1. tai 2. vaihteen. Tällöin keppi jumittaa kun se on väärässä kohdassa mennäkseen sinne 1. tai 2. :lle. Erikseen osia ei myydä vaan koko kepin kehikko kaikkine osineen (muovinen) vähintään 500€ (kysytty merkkiliikkeestä). Korjattu muuten. Ei muita vikoja. Jämäkkä auto.
Meillä kutonen v. 2014 skyactiv g 145 premium plus. Uutena ostettiin ja ajettu nyt 75000 km. Pakko kehua kun koskaan ei olla oltu näin tyytyväisiä ja vieläkin ihastuneita autoomme. Ainuttakaan vikaa ei ole ollut, ei edes mitään häiriöitäkään. Viime huollossa jarrupalat eteen mut en laske viaksi. Kulutus kesällä 5,7-6,2 ja talvella 6,1-6,4 siis tankilla mitattu joka kerta vaikka kulutusnäyttö näyttää tismalleen oikein. Öljyä ei ole lisätty kertaakaan huoltojen välissä. (20000km). Lehdet mollaa rengaspaine valvontaa yliherkäksi mut eivät tajua että asia muuttuu tarkemmaksi kun paineet on ylärajoilla. Yhtään turhaa hälytystä ei ole ollut ja painetta laitan 2,8bar. Noihin yllä oleviin kokemuksiin viitaten täytyy todeta että hyvää on tehnyt irtautuminen fordista mazdalle. Asentajan taustaa on itsellä 15 vuotta ja mazdaa rassattiin todella vähän, tästä muistosta johtuen päädyttiin mazdaan mondeon jälkeen. Taatusti on seuraavakin mazda.
Mazda 2.2 D 2010 Hatchback 125 000 km. Jatkoa kommentteihin 28.6.2016 klo 1:08: Kulutuksen tarkkailu suoraan tankkauksista ja edelleen samat lukemat: 5,7-7,5 l/100 km. Normaalisti välillä 6,2-6,8 l/100 km. Toisen etupyörän laakeri vaihdettu 106 000 km. Ensimmäinen vaihdettiin 8 000 km aiemmin. Tasalaatuisia ovat. DPF-valon vilkutus johtui nokkaketjun venymisestä yli rajan. Takuu ummessa, mutta maahantuoja hyvitti 30 % = 414 eur. Takaluukku vuotaa edelleen ajoittain vettä . Myös seuraavassa rengassarjassa takarenkaat kuluivat sisäreunoista kuin "nokkapyöriksi": On selviä aallottaisia korkeuseroja, luokkaa 2...3 mm. Ne sitten hypyttävät peräpäätä ja aiheuttavat vielä ylimääräistä ääntä muutenkin melko kovan rengasäänen lisäksi. Tämä taitaa olla "ominaisuus". Mutta ajo jatkuu edelleen kohtuu hyvällä mielellä: Hyvä ajaa. Tilat hyvät. Hatchback-perä hyvä tavaroiden laiton ja poisoton kannalta. Tehoa piisaa. Tällä ottaa äkkiä sakot kun iso turbo saa tehot päälle. Tulee seurattua tätä Mazdaa ehkä vähän kriittisemmin kuin edellisiä, paljonkin halvempia ja käytettyjä autojani.
Vakiohuollot Mazda 6 2.2 TDI 80tkm, etupyörän laakerit 120tkm, moottori, turbo, kytkin 200 tkm vetoakseli, vaihdelaatikko Vain varakas pystyy ajamaan Mazdalla. Persaukinaiset ajaa Mersuilla tmv. T: Josef Matula
Itselläni on pitkä kokemus Mazdoista (mm. 3x626, 2×6), tämän hetkinen auto on vm.08 Mazda6 2.0td sport wagon. Olen ajanut tällä autolla nyt niin 60tkm (vajaa kaksi vuotta). Autoon on uusittu minun aikana taakse jarrut ja eteen laakerit. Lisäksi kummankin etuistuimen airbag-anturit on pitänyt uusia. Itse olen tykännyt tästä autosta, maantiekulutus on noin 5,5 litraa ja sekalaisessa ajossa talvella kulutus on ollut noin litran suurempi. Pellit ovat siistissä kunnossa, mutta alustassa näkyy pientä värjäytymää, mutta varsin siistissä kunnossa.
Mazda 6 2008 2.0td Sportswagon WF1 eikä ole ensimmäinen matukka meidän perheessä. Ostettu aikanaan 90tkm mittarissa ja ensimmäisenä talvena piti webaston puolikas vaihtaa kun vuosi jäähdytinnesteet palotilaan. 180tkm kuskin istuimen kiinnikkeen hitsaus. 200tkm kampiakselin stefa jakohihnan puoleisesta päästä. 210tkm takajarrulevyt ja sylinterit (toinen oli jumitellut viimeiset 50tkm ja olin siihen viritellyt ylimääräisen palautinjousen joka ei edes katsastuksessa herättänyt kummastusta) ja etujarrulevyt sekä oikeanpuolen etusen laakeri. Ajovalopolttimot H11 kärähtelee vajaan vuoden välein ainakin nuo kalliimmat mallit, perus Philipseillä pötkii hieman pidempään. Nyt 230tkm kohdalla alkaa tuntua että webastossa ei enää tehoja piisaa ja pelkääjän oven helmassa sekä alustassa on alkavaa ruostumista. Keskikulutus viimeiseltä vuodelta on 5,8. Kannattaa tosiaan ajella välillä pykälää pienemmällä vaihteella jotta hiukkassuodattimen poltto pääsee loppuun asti. Kaupunkiajossa öljyn pinta mittatikussa nousee ilmeisesti juuri siitä syystä että DPF poltot jää kesken.
04 Madza6 TD. Nyt ajettu 427 000 km, joista itse ajanut n. 300 000. Etupyörien laakerit vaihdettu, mutta nyt ovat alkaneet kestämään. Jarrusatulat jumittaneet, 3/4 vaihdettu, webasto savutti n. 400 000 paikkeilla, mutta vika korjattu sulake irroittamalla :). Moottori on toiminut lähes täydellisesti, kerran vikavalo syttyi, syynä parin kympin joku pikkuventtiili. Ovet ja takaluukku vaihdettu takuuna, koska saumoissa juuri ja juuri näkyvää ruosteenalkua, helmakotelot kerran laitettu. Ei nyt näkyvää ruostetta missään. Pohja ruostesuojattu ostettaessa. Kaksoismassavauhtipyörä alkanut kolisemaan, se on ensimmäinen tulossa oleva kalliimpi remontti. Vielä toimii silti hyvin. Pärjääkö mikään merkki hinta/laatu/korjauskuluissa?
Hankin 2014 Mazda 6 2,2 GJ dieselin 12.2016 Lappeenrannasta.Ajettu oli 50000km.Nyt kilometrejä alle 80000km.Auto ollut rikki vuoden aikana liki 100 päivää.Mazdaa ostaessa kukaan ei kertonut että olisi hyvä olla -90 luvun käyttöauto varoiksi kotona. Kokemuksesta voin sanoa ettei Suomen Mazdalla toimi varaosatoimitus eikä korjaamotoimintakaan.Kun vie auton korjattavaksi,pitää vaatia kirjallisesti korjauskustannus ja määräaika milloin on valmis.Nyt puheluihin ei vastata,mitään aikataulua ei ole,hintaa ei muisteta. Onko Mazda auto?
Onko kellään ollut tällaista vikaa. Macda 2.0 dieswl vm 2007. Venttiinikopan seutuvilta kuuluu raklattava ääni, aivan kuin jokin löisi kopan kanteen, kierroksia nostaessa kolkuttava ääni myös nopeutuu.
kari hauta,autostasi on todennäköisesti korkannut suuttimen pohjatiiviste(kupari)yhdestä tai useammasta suuttimesta,kannattaa vaihtaa kaikki kun kerran avaa venttiilikannen!,itsellä oli samat oireet omassa mazdassa ja korjaantu tiivisteiden vaidolla.
Kolmas M6 nyt menossa: 1. -05 2L bensamanuaali. Oli 5 vuotta, kilometrit 70000-153000. Ruostesuojautin, joten ei sen puolen ongelmia paitsi tavaratilan luukun sisäpuolella, minkä maalautin. Etulaakerit ja kuskin oven lukko piti uusia tähän. 2. -11 2L bensamanuaali. Oli myös 5 vuotta, kilometrit 47000-111000. Ruostesuojautin, joten ei niitä ongelmia. Teknisesti todella luottopeli. Viiden vuoden aikana piti uusia kuskin penkin lukkoprikka. 3. -16 2L business edition bensa-automaatti. Ollut vasta viikon mutta eipä ole pahaa sanottavaa tällä kokemuksella. Kulutus vaikuttaa olevan luokkaa 6.5 litraa pääasiassa kaupunkiajossa
Itsellä oli 2008 Mazda 6 2.0TD GH, ostaessa oli 155tkm mittarissa. Siihen mennessä oli edellinen omistaja vaihtanut ainakin molemmat etupyörien laakerit. Itse kerkesin vaihtamaan n 50 tkm aikana kaksi pyöränlaakeria vasemmalle ja kerran oikealle. DPF meni tukkoon 165tkm kohdalla, mutta saivat vielä aukaistua sen huollossa. Vasen takajarru laahasi, Webasto kusi jäähdytysnestettä läpi, Kone nyki tasakaasulla välillä. Ruostetta ei omassa yksilössä ollu. Kulutus oli korkeahko.
Katsastin juu farkku 6:sen etualapallo vaihdettiin senkin syy rikkoutunut suojakumi ajettu 260 tuhatta kone aivan huippu 2 litrainen bensa pieniä sanomisin korissa (ruoste) mutta korjaan ne kesän aikana aivan loistava auto kaikki laitteet toimii myös ilmastointi. Aivan ykkös auto kun pikkuisen itse viitsii hoitaa....ja vielä Japanissa valmistettu. Tilaakin kiitettävän paljon.