Mercedes-Benz 190
Moottoriviat
- Vanhemmissa malleissa vuoteen 1988 saakka oli ongelmia jakopään ketjun ja sen kiristimen suhteen. Tarkista, että rakenne on korjattu ja ketju vaihdettu.
- Nokkaakselivikoja esiintyy paljon ajetuissa 6sylinterisissä moottoreissa. Vika ilmenee tyhjäkäynnillä venttiilinnaputuksena ja vaeltavana tyhjäkäyntinä.
- Venttiilivarsien tiivisteet usein kuluneet 150 000200 000 kilometriä ajetussa autossa.
- Tarkasta moottorinkiinnikkeet. Ajan myötä niiden vaimennuskyky heikkenee ja koriin aiheutuu värinää.
- Kaasuvaijerivikoja.
- Dieseleissä on ollut polttoaineputkimurtumia.
- Dieselissä alipainepumppu voi olla rikki. Oireena on moottorin "lotkottava" tyhjäkäynti, moottori ei sammu virtaavaimesta käännettäessä.
- Virtalukkovikoja
- Moottorin varoitusvalovikoja.
- Kompressorin venttiili juuttuu.
Vaihteiston ja voimansiirron viat
- Kardaaniakselin nivelissä esiintyy murtumavikoja. Kardaaniakselin laakerivikoja.
- Tarkista vetopyörästön kunto paljon ajetussa autossa.
- Vetopyörästön öljyvuotoa.
Jarruviat
- Etujarrulevyt ovat kuluneet.
- Takajarrut puoltavat.
- Takajarrulevyt ovat ruostuneet.
- Seisontajarru usein tehoton. Tarkista sen kunto.
- Alipainetehostimen letku voi olla rikki.
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
- Jouset ovat katkenneet.
- Kallistuksenvakaajan kiinnityksessä väljää.
- Ohjausnivelet kuluneet.
- Etupään olkanivelissä väljää.
- Takaakseliston tukivarret väljät.
- Apusimpukka on väljä.
Sähköviat ja valoviat
- Tarkasta keskuslukituksen toiminta, sillä vanhemmissa malleissa se voi takerrella.
- Virtalukko jumittaa.
- Lämmityslaitteen puhallin voi olla loppuun kulunut.
Pakoputkistoviat
- Korkeat CO/HCpäästöt (hiilimonoksidi/hiilivety).
- Pakoputkisto ruostunut.
Ruosteviat
- Tarkasta vanhemmasta autosta ovien alareunat, konepellin etureuna, takaluukku ja lokasuojat. Jos autossa on kattoluukku, tarkasta myös sen reunojen kunto.
Ei kommentteja