Renault Laguna
Katsastuksessa havaittuja vikoja
- 2008 ei erityisiä vikakohteita, neljänneksi paras, mallinmuutoksessa laatu parani huikeasti edellisestä 2006 katsastustuloksesta, jossa Laguna oli kolmanneksi viimeinen AKatsastus
- Etuakselisto (2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998) AKatsastus
- Ohjauslaitteet (2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999) AKatsastus
- Käyttöjarru (2005, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
- Pakokaasupäästöt (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
- Alusta (1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
- Pyöräntuenta on Laguna II:n heikkous, epätavallisen runsaasti vikoja ohjauslaitteissa ja akselistoissa, alapallonivelet ovat kuluneet, raidetangossa välystä, akselistojen kumilaakerit ovat haperot sekä jarrulevyt ovat kuluneet DEKRA, GTÜ
- Ruostuva ja vuotava pakoputkisto uudemmissakin malleissa GTÜ
- Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja GTÜ
- Laguna III:
- Merkittävästi edeltäjiään parempi laatu TÜV
- Takaakseliston kumiset laakeriholkit kuluneet TÜV
- Laguna II:
- Tyyppivikana erittäin epävakaat ja kuluneet akselistot, ohjauslaitteiden väljyys, kuluneet raidetangonpäät ja alapallonivelet TÜV, GTÜ
- Suuntavaloissa vikoja TÜV
- Katkenneita jousia GTÜ
- Kuluneita jarruja GTÜ
- Ruostuneita pakoputkistoja GTÜ
- Pysäköintijarru puoltaa ja pitää heikosti, jarrulevyissä on vikoja TÜV
- Sähkölaitevikoja GTÜ, DEKRA
- Laguna I:
- Epävakaat ja kuluneet akselistot, ohjauksessa väljää, mädät vetoakselit TÜV
- Käyttöjarrulla saatava hidastuvuus on huono ja jarruputket ovat ruosteessa TÜV
Takaisinkutsuja
- Laguna II 1.6, 1.8 ja 2.0 Moottorinohjausyksikkö, Moottoriohjausyksikön uudelleen ohjelmointi Trafi 2003
- Laguna III: Kuljettajan turvavyön esikiristimen vaijeri on liian pitkä ja voi kulua istuinkehikkoa vasten. Kaikki esikiristimet korvataan uudella versiolla. Trafi 2003 ( teksti englanniksi, josta käännetty suomeksi)
- Turvavyö ei toimi kunnolla, koska esikiristimen vaijeri voi repeytyä VOSA, KBA 2010
- Kaasu voi juuttua aukiasentoon(Bensiini ja Diesel), dieselmoottori voi sammua kovan kiihdytyksen jälkeen VOSA 2002
- 1.6, 1.8 ja 2.0 –bensiinimallit: Moottori voi rynnätä suurille kierroksille itsestään tai joutokäynti voi aaltoilla. Mahdollinen vika kaasuläpän sähkötoimisessa ohjauksessa ADAC, VOSA 2003
- Apulaitteiden kiilahihna voi repeytyessään vaurioittaa jakopään hammashihnaa, mikä aiheuttaa moottorivaurion ADAC 2002
- Vettä voi päästä ABS / ESC –katkaisimeen, merkkivalo syttyy, ABS ja ESC voivat lakata toimimasta, mutta jarrutusteho säilyy ADAC 2003
- Kytkin voi jäädä auki kytkinpolkimen jumittaessa ADAC 2006
- EGRventtiili voi likaantua, mikä vähentää moottoritehoa ja/tai aiheuttaa mustaa savutusta ADAC 2006
- 2.0 Bensiinimalli: Nopeus voi nousta 6 – 10 km/h asetettua korkeammaksi vakionopeudensäätimen ohjelmistovirheen vuoksi ADAC 2011
Tielle jättäviä vikoja ADAC
- Laguna ei mukana uusimmissa raporteissa, ohessa toissavuoden 2011 raportin tulokset vuodelta 2000::
- Akkuongelmia erittäin usein (2006 asti)
- Valonheittimet rikki (2006 asti)
- Ajonestolaite rikki (2005)
- Käynnistysmoottori rikki (2005 asti)
- Moottorinohjauksessa häiriö (2006 asti)
- Kampiakselin tunnistin rikki (2006 asti)
Käyttäjien ilmoittamia vikoja
- Pitkä vikalista: Moottorivikoja (polttoainejärjestelmä, hammashihna, moottorivaurio, turbo, sähköjärjestelmä, sytytyspuola, jne), kytkin, vaihteisto, pakoputkisto, ohjauslaitteet, jarrut, lasinnostimet, mittaristo, lämmityslaite, ilmastointilaite ja lasinpyyhkimet ADAC
- Laguna I:
- Vuonna 1998 toteutettiin huoltokampanja, jossa tarkastettiin jakopään hammashihna, vesipumppu ja laturi. Siitä huolimatta lukuisia hammashihnavaurioita ja sähkölaitevikoja moottorinohjauksessa ja ajonestolaitteessa. Autobild
- Istuinten kehikko murtuu Autobild
- Turvatyynyjen tarpeeton laukeaminen, korjauskehotus 1997 Autobild
- Dieselmoottoreiden hammashihna, korjauskehotus 2000 Autobild
- Vuotavat dieselpumput, korjauskehotus dCi –moottorit 2001 Autobild
- Laguna II:
- Paljon moottorivaurioita, viallisia turboahtimia, lukuisia vaihteistovaurioita, kuluneita kytkimiä, erityisesti dieseleissä Autobild
- Dieselien ongelmana ovat lisäksi ruiskutuspumpun ja suuttimien viat Autobild
- Älyavaimissa usein ongelmia Autobild
- Akselistojen pyöräntuennan ja ohjauksen nivelet ja kumiset laakeriholkit ovat alimitoitettuja. Alustan komponentit kuluvat Lagunassa
- ennätystahtiin Autobild
- Laguna III:
- Autobildin 100 000 kilometrin kestotestissä Laguna 2.0 dCi:n moottorin kampiakselin laakerointi ja nokkaakseli olivat kuluneet, mikä on harvinaista nykyautoissa Autobild
- Takaakseliston pyöräntuennan komponenttien nopea kuluminen on periytynyt aikaisemmista Lagunamalleista Autobild.
- Sivuäänet, muun muassa kolinat ärsyttävät autonkäyttäjiä Autobild
Laguna 1 kaikenpuolin keskinkertainen. Laguna2 heikko luvattoman paljon heikkouksia.Silti hyvänäköinen ajoltaan hyvä ja toimiva perustekniikka. Kortinlukija heikko. 1.6 vetonivelen sisäpoorit ruostuu sileiksi. Sähköikkunat edessä heikot jne.
Reno Laguna 1,6 vm. 2000. Kokemukseni mukaan viat ovat olleet vähäisiä 170 000 km asti (nykyinen ajomäärä). Olka-akselin ohjauslaakerit vaihdettu kerran. Ajovalo umpiot vaihdettu kerran. Raidetangon pallonivelet uusittu kerran. Takajarrulevyt vaihdettu kerran. Sytytyspuolissa on ollut ongelmia, niitä on pitänyt vaihdella neljänvuoden välein. Auto kulkee, kuin unelma, jos määräaikaishuollot hoidetaan kunnolla.
ittellä laguna -01... täysi susi, seuraavan kerran kun liikkuu eteeppäi, nii ajan sen kokemäenjokeen.
Laguna 2003 1.6. Hintaansa nähden huippuvekotin. Aikaisempi oli Audi A 6 2004 ja täys paska, sai olla korjaamolla puolet ajasta ja sikamaiset hinnat osilla, kuin myös korjaamokulut.
Laguna III 2.0DCI ,vikalista puhdas 0 , ..120tkm ajettu tosin vasta.
Ennen stoppia nykäisi 2 krt. sitten lopullinen SEIS 80 KM /H, EI KÄYNNISTY EI
Laguna I on edelleen erittäin hyvä vaihtoehto jos etsii halvalla hyvää. Ensimmäinen mallisarja ei tahdo edes ruostua! Ajoin muistaakseni 240 000 km eikä ollut mitään erikoista. Pallonivelet ja etukierrejouset vaihdettiin kerran kuten useimmissa muissakin autoissa noilla kilometreillä. Nyt noita saa alle 500 euron enkä usko että vähän päälle 300 000 kilometreillä esiintyisi mitään ihmeellistä, nuo kulutusosathan on juuri vaihdettu. Vaikea keksiä mikä muu antaisi yhtä paljon autoa hintaansa nähden.
Tuollainen Laguna kolmelitranen veekuus ja ilmenee pientä nykimistä tai oikeastaan niin että kun 50-60km/h ajaa ja joko ihan pikkaisen lisää/vähentää kaasua niin rupeaa nykimään sama tapahtuu myös kovemmassa vauhdissa 80-90 eli ilmeisesti kaasun ollessa määrätyssä asennosaa/kohdassa? mutta kysymys missä vika mahtaa olla?
Laguna II, vm. 2002, 1.8: - Kerran jätti tielle bensapumpun petettyä - Etuikkunoiden vaijerit menivät solmuun, korjaaminen kallista eikä silti oikein toimineet kunnolla - Etuakselissa usein ongelmaa katsastuksen aikaan, nivelet, koiranluut jne. Laguna II, vm. 2006, 2.0 Turbo: - Ei suurempia vikoja, paitsi etuakseliston kuluvat osat kuluvat keskimääräistä nopeammin(?) Laguna on mukava ajaa, hiljainen ja ihan hyvän näköinen. Mielestäni mainettaan parempi.
Lagu III farkku 1.5 D vm 2011 tarttis piakkoin käyttää 210 tkm huollossa....pelannut ja varmasti jatkossakin täysin moitteetta. Ollu aiemmin japseista sakuihin vaan ei enää, "Salmiakissa" pysytään tulevaisuudessakin tai korkeintaan vaihdetaan "tytär malliin" :) jos tossa 2019 tietämissä hommais kertaalleen leimalla kävässeen tulevan vuoden auton ! Siis Talismanín....pesee tekniikallaan ja etenkin tyylillään menne tullen kalliimmat ns. premium sakemannit !
Itselläni vm2000 diesel Laguna. 350000km, 15vuotta. Käytössä uudesta asti. Ajohistoria loppui keväällä jakohihnan katkettua. Kilometrejä sekä aikaa oli kulunut vasta n.puolet suosituksesta ja vaihtotyön oli tehnyt ns.merkkiliike. Muuten koko ajan kulumisen ajan aiheuttamia normaaleja korjauksia. Tänä vuonna ensimmäisen kerran katsauksesta hylkäys. Syytä haettiin asemalla kauan. Oikea alapää löysä? Huollossa kolme asentajaa yritti paikantaa vian, ei löytynyt. Katsastettiin toisella asemalla, OK. Jos vaihdatatte jakohihnan, pyytäkää mustaa valkoisella, mikä on työn ja osien takuu. Tämä liittynee Trafin ohjeisiin katsastusasemille eli tämän ikäisen läpimeno on arpapeliä. Auto ei ruostunut. Pestiin aina pesulinjassa. Maalipinta OK. Renault on merkkinä hyvä, merkkihuolto on, sanonko mistä. Nyt alla Laguna III Grandtour 2.0 ltr diesel.
Ranskalaiset ovat hyviä ainoastaan lautasen päällä!
Laguna gratour III 2.0 Dci hyvin pelannut ajovalo poltin palanut 200tuhatta mittarissa loistava ajoneuvo. Edellinen laguna 1997 2.2 diesel ajettiin 440 tuhatta korjauksia noin 1500 euron edestä kunnes harakiri liikkeessä tehty jakohihnan vaihto päätti Lagunan kulun.
vasta 2 vkoa 1000 km ei sanomista pa kulutus 7,8l/100 ei paha farkuksi.
Laku2-2003 on mainettaan huomattavan paljon parempi. Ostin omani 7 vuotta sitten ja ajattelin, että jos vuoden toimii, niin on hintansa väärtti. No, kahdeksas vuosi menossa. Ei yhtään ruostetta, ei turhia korjauksia, ei edes turhia kulumia. Kaikki vaan toimii. Kerran vuodessa vaihdatan öljyt. Bensankulutuskin ihan nykyautojen todellista tasoa. Auto on vaan nätti ja miellyttävä ajella; hiljainen, pehmeä ja hyvä radio. Olispa vielä rivi-6 ja 4-veto.. maailma pelastuisi.
Laguna2 2.0 16v Hylsy tuli katsastuksessa pakokaasujen takia. Vaihdettua osaa tulpat suodattimet venttiili varren kumit kansi pahvi kaikki yläpään tiivisteet lambda anturit ja termostaatti ja silti tyhjä käynti seilaa 700-1000 välillä. On kyllä viimeinen rellussa tässä taloudessa.
Laguna 3 1.5dci 210000km 2008 pakkivalo ei toimi enää, ovet ei lukkiudu ja bensatankin luukku ei lukkiudu, ruiskupumppu hajosi, injection fault lukee, vaihdettu uusi tilalle ja sama paska toistui alle 1000km ajolla ei lähde enää taas käyntiin, egr venttiilistä vika valoa, mitähän kaikkea muuta vielä, no omapahan on ollut vika kun en mersua ostanut....