Saab 9-5
Moottoriviat
- Jakopää ketjukäyttöinen lukuun ottamatta V6moottoria, jossa jakohihnat. Ketjun vaihto 200 000 kilometrissä. Jakohihnan vaihdosta huolehdittava 90 000 kilometrin välein.
- Tasapainotusakselin hihnan kiristinvika.
- Turbovikoja. Turbojen kiinnileikkautumisia.
- Viallisia sytytysyksiköitä vuosimalleissa 200002 moottoreissa B205 ja B235 sekä V6moottorissa vuosimallissa 2001.
- Moottoreissa on esiintynyt vakavia voiteluhäiriöitä. Kampikammion huohotus voi jäätyä. Suositellaan öljynvaihtovälin puolittamista.
- Kaihda lastuviritettyä yksilöä.
Vaihteiston ja voimansiirron viat
- Vaihteiston öljyvuotoja.
- Vaihteensiirron ongelmia.
Jarruviat
- Takajarrut juuttuvat. Palat juuttuvat satuloissa.
- Käsijarruvika.
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
- Tukivarsien tuennassa on väljää.
- Takatukivarren laakerivika.
- Etualatukivarren pallonivel on väljä.
- Iskunvaimennin on rikki. Alkuperäiset iskunvaimentimet saattavat olla lyhytikäiset. Takaiskunvaimentimet ovat vielä lyhytikäisemmät kuin etuvaimentimet.
Sekalaiset viat
- Ilmastointilaitteen näyttö reistailee. Myös laite saattaa lakkoilla.
- Kojelaudassa voi turvatyynyjen merkkivalo ilmoittaa, että sivuturvatyynyt eivät toimi.
- Etuistuimet saattavat narista.
- Radion/ajotietokoneen näyttö viallinen.
- Tuulilasinpyyhkimien ja tuulilasin pesimien vikoja.
Saab 9-5 sedan 2,0 t 2004, Vikailmoitus kojetaulussa: "Airbag". Merkkivalo syttyy ja merkkiääni kuuluu, kun koskettaa kuljettajan selkänojassa n. 2€:n kolikon kokoista aluetta. Istuimen alla keltaiset johtoliittimet CRC:llä käsitelty. Revitäänkö istuimen saumoja auki vikapaikan löytämiseksi vai pitääkö vaihtaa istuin?
Lisäisin listaan johdinkatkokset takakontin kannessa. Murtuvat poikki. Suunnitteluvirhe. Ja imusarjan öljyvuodon, joka tuhoa sytytyskasetteja.
Minulla oli vm.2004 Saab 9-5 2.2TID, jossa manuaalivaihteen vaihteensiirtäjän tiiviste alkoi vuotaa. Tiiviste jouduttiin vaihtamaan, jopa kaksi kertaa vuodon takia. Kolmatta kertaa en enää viitsinyt vaihtaa, kun vuotaminen tiivisteen läpi oli tyyppivika. Vaihdoin auton pois.
Vm 2000 95 saab ajettu 280000 km. Ei mitään suuremmpaa vikaa jarrulevyt vaihdettu kerran. Turbo kaksi kertaa, ajomatkoista johtuen. Tuulilasi kerran. Vaihdettu. Mitään muuta ajoa haittaavaa vikaa ei ole ollut.
Bensapumppu. Varsinkin jos modataan käymään E85 etanolilla niin tuhoaa vanhat kumiosat hetkessä.
Ei se bensapumppu ihan hetkessä hajoa oem pumpulla 100tkm takana pelkällä etanolilla :D Ruostuminen herkkää takakaarissa ja avaimen ajoneston sirunlukija rinkula virtalukossa menee jossain vaiheessa (uusi osa n.70e kustansi briteistä uutena) EVAP takaiskut myös saattaa mennä jos ei ole niihin koskettu ikinä, tulppaamalla R- letku selviää. Mutta suurin osa ihan kuluvia osia ajan myötä menee kun on mennäkseen uutta osaa tilalle ja kovaa ajoa.
9-5 2.0T -02 -Takaiskut (halpoja) -MAP anturi (halpa) -Venttiilikopan tiiviste (halpa) -Kaikki kuluvat osat kuluu (halpoja) 411tkm vasta menty, koskahan noita tyyppivikoja alkaa tulemaan?
Minkälainen jakohihnan vaihto väli saab 9-5 3.0tid ?
Hei! Mikähän mahtaa olla Saabin vikana vm. 98 malli 95 2,3 turpo, kun kuljettajan puoleinen lämmitys ei toimi. Huoltoliikkeen kommenti oli, että jokin servomoottoreista ei toimi. Kuitenkin kun käytin auton katsastuksessa, niin lähtiessäni sieltä kuljettajan puoleinen lämmitys toimi, johtuen varmaankin katsastuslaitteiden aiheuttamasta tärinästä. Voisiko joku asiaa ymmärtävä antaa vastauksen. T: Saabisti Kouvolasta
Syy minkä takia saab 9-5 2.0 ja 2.3 turbo viat johtuu. Eli olemme huomanneet u:gin autohuollolla asiakaiden turvo vaurioiden johtuvan oljyn kierko häiriöistä ja tämä kyseinen häiriö johtuu öljypohjaan kerääntyvästä sakasta mikä koostuu palaneesta öljystä ja karstasta ja tämä kyseinen "kahvin poro" tukkii öljy sihdin niin hyvin ettei kone saa kunnolla enään öljyä ja ensiäisenä menee turbosta laakerit ja kun vaihtaa/korjaa turbon niin seuraava mikä menee tai voi mennä rikki on tasapaino akselin liuku laakerit. Tälläisiä tapauksia on jo tänä keväänä kakhden asiakaan auton moottori tullut ennen aikaisesti tiensä päähän ja tälläistä ei sattuisi jos autoon tehtäisiin ainakin kerran 4 vuodessa öljypohjan pesu. Terveisin T.Räsänen. U:GIN Autohuolto M.Liuska. SAAB expert
mitähän pensoo pitäs käyttee 9-5 2.3t arc sedanissa vm.2004.kun toiset sanoo sita ja toiset tätä ! !
Reilut 500 tkm takana omalla 9-5:lla. Itse olen ajanut noin 200 tkm. Heti ostettuani vein auton tietysti muutettavaksi etanolilla toimimaan ja tehoakin samalla tuli lisää. Hajonnutta/vikaa/ominaisuutta: - takalasinpyyhin ei ole toiminut koeajon jälkeen (en ole jaksanut korjata) - akku piti vaihtaa 140 e - apulaitehihna halkesi ja piti vaihtaa, mutta rullat oli ok, 100 e - yhdestä pyörästä piti laakeri vaihtaa (ostin Biltemasta uuden, on toiminut nyt 40-50 tkm ok.) n. 100e - jarrulevyt piti uusia eteen vajaan 200 tkm jälkeen n. 100e - ilmastointi välillä temppuilee, jos on viileä aurinkoinen ilma, muuten toimii - joku bypass venttiili alkoi vuotaa ja aiheutti vikakoodin 50e - jos akun irroittaa kokonaan, niin radio pitää liittää uudelleen autoon - käsijarrusta vaijerin suojus ehkä kulunut puhki, kun käsijarru meinaa takerrella pakkasella. tämän vuoksi osittain käsijarrukengät piti vaihtaa 120e - yksi koiranluu piti vaihtaa 30e Kunnossa edelleen: - turbo (ei mitään vikoja havaittu) - moottori (tulpat vaihdettu 200 tkm sitten, öljyjä 10-30 tkm välein) - vaihdelaatikko ja voimansiirto - bensapumppu (ei ole etanolista mennyt rikki, etanolia olen käyttänyt plussakeleillä melko säännöllisesti) - jakopään ketju (Erikoista, että ensimmäinen "tyyppivika" tuossa ylläolevassa listassa ei ole varsinaisesti vika, vaan ote huoltokirjasta. Vähän sama kuin laittaisi Citroenin tyyppiviaksi, että pitää vaihtaa öljyt XX tkm välein?) Jakopään ketjulle en ole tehnyt mitään enkä ajatellutkaan tehdä. Itselläni on vanhan 9-5 mallin viimeinen vuosimalli, jossa on osa noista aiemmin havaituista vioista korjattu. Voi olla, että minulla on käynyt hyvä tuuri, mutta kokonaisuudessaan sanoisin, että kyseessä on ajettavuudeltaan maantiekäyttöön erittäin hyvä auto. Joissakin yksilöissä toki menee rikki esim. turboja, mutta eipä niitä turbottomissa autoissa voi mennä. Enemmän siitä turbosta kuitenkin iloa on kuin haittaa.
Ittelläni on Saab 9-5 2.0 turbo vuosimallia 2000...täysin ruosteeton yksilö ,ajettu 280.000km vailla huolen häivää ja aina on mennyt ekalla katsastuksestakin läpi...monet ovat kysyneet miksi en vaihda autoa...olen sanonut,että tässä hinta luokassa ei ole parempaa autoa enään mihin vaihtaa,joten aion pitää Saabin hamaan loppuun saakka jos luoja suo...
Kirjaimellisesti kaikki saabin tyyppiviat realisoituivat 290tkm kohdalla, turbosta alkaen vikaantuvaan keskuslukitukseen
Jakoketjulle ei ole määrätty vaihtoväliä.