Saab 900
Moottoriviat
- Ennen syksyä 1988 valmistetuissa turbomalleissa eivät turbot kestä. Uudemmat turbot ovat nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin.
- Moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti. Moottori vuotaa venttiilikopan, sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä. Vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä.
- Lataussäädinvikoja. Tämä ilmenee siitä, että latausvalo palaa moottorin käydessä.
- Sytytysjohdinvikoja.
- Virtalukkovikoja. Avain ei kierry lukossa.
- Jäähdytinvuotoja.
- Moottorin öljyvuotoa kampiakselin tiivisteistä.
- V6moottorin osalta varmistu jakohihnan vaihdosta. Vaihtoväli vuosimallista riippuen 50 000100 000 ajokilometriä. Muissa moottoreissa jakopää ketjukäyttöinen.
Vaihteiston ja voimansiirron viat
- Vaihteisto on Saabin heikko kohta. Vaihteiston synkronointi kulunut. Vaihteiston laakerivikoja. Testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni. Vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 ajokilometrin jälkeen.
- Vetopyörästön laakerivikoja.
- Kytkin luistaa eli se on loppuun kulunut.
- Vetonivelien suojuskumit ovat rikki.
- Vaihteensiirrossa esiintyy takertelua.
Jarruviat
- Jarruvikoja, palat kuluvat nopeasti. Takajarrusylinterit jumittuvat.
- Etujarrut ovat herkät vedelle.
- Käsijarru heikkotehoinen.
- Takajarrujen levyt ruostuvat tavallista pahemmin.
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
- Väljää etutukivarsien alapallonivelissä.
- Ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen.
- Hammastangon suojakumit saattavat olla rikki.
- Ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien kuluneisuuteen.
- Takaakselin pitkittäistuen helat väljät.
- Iskunvaimentimien kumihelat väljät.
- Ruostevaurioita etualatukivarren kiinnityksessä.
- Etujousia katkennut.
- Alustasta kuuluu paukahteluja tai narahteluja liikkeelle lähdettäessä autolla, joka on seissyt kovassa pakkasessa. Äänet tulevat kallistuksenvakaajan kumiheloista. Kumihelat suositellaan voideltaviksi Molycote 33 mediumrasvalla.
- Etupään alatukivarsien helat rikki.
Sekalaiset viat
- Lämmityslaitteen säätöventtiili vuotaa.
- Mittarivalot reistailevat.
- Maalivikoja ovien alareunoissa.
- Hansikaslokeron lukko reistailee.
- Kojelauta ääntelee.
- Kuljettajan jalkatilan lämmitys on heikko.
- Tarkista ovien alareunan maalipinnan kunto.
- Kontaktivikoja akun plusnavan liitoksessa. Tämä saattaa aiheuttaa yllättäviä sähkövikoja.
Pakoputkistoviat
- Kaasutinmalleissa esiintyy liian korkeita COarvoja (hiilimonoksidi).
- Pakoputkistovuotoja.
Ruosteviat
- Ruostuminen alkaa ovien alareunoista.
- Vetoakselitunnelit ruostuvat puhki.
No niin Saab 900 v.-95 2,3l taka jarruputket paukahti kesäkuussa ja hain autokorjaamoa auto-jerryn kautta Elokuussa,sieltä löytyi Espoon renga ja huolto , Tekivät työn 300 sadalla.2-viikoa korjauksen jälkeen alkoi käsijarruvalo palaa sen jälkeen jarruvalo ja sitten abs vilahti yritin tyrkyttä autoa korjattavaksi mutta aina löytyi tekosyy kiireitä etc.eikä autoa otettu vastaan . Nyt kun vein oli vastaan otto tylu ja väittivät ettei kyseiset valot liity millään lailla jarruputkien vaihtoon ?Eikö nimen omaan jarruvaloista kyse ?Uhkasivat Hinautta auton pois jos en heti hae.Mikä nyt neuvokksi ?Autoa ajettu n.450km jarrurempan jälkeen ollut seisonnassa ajokortin puuttumisen takia.Kertokaa edes joku tapa saada auto korjattua
Löytyisikö joltain Saabin etuovien alareunojen ruostevaurioiden korjauspeltejä ylimääräisenä. Autoni on Saab 900i vm-84 , 4ovinen sedan, väri valkoinen. Ensisijaisesti kuskin puolen oveen sisä- ja ulkopelti, mutta maksan kyllä tarvittaessa etuovien kaikki 4 peltiä. Matkahuollolla tai noutaen. Marraskuussa tulee ajokielto. Terv. Erkki Talasmäki, Lepistarintie 12, 38210 Sastamala, Puh. 045-8574070.