Subaru Impreza
Katsastuksessa havaittuja vikoja
- Ei mukana AKatsastuksen, TÜV:n eikä DEKRAN raportissa
- Pakoputkiston ruostevaurioita GTÜ
- Kuluneet jarrut GTÜ
- Valovikoja GTÜ
- Vaurioita alustassa, takaakseliston tukivarsien laakeriholkit haperot GTÜ
- Öljyvuotoja GTÜ
Takaisinkutsuja
- Ei Trafin listoilla
- WRXSTi Turbo: Mahdollinen öljyvuoto moottoriöljyn säätöventtiilin kannessa voi aiheuttaa tulipalovaaran VOSA 2004 KBA 2008
Tielle pysäyttäviä vikoja ADAC
- Yksittäistapauksina muutamia tyhjentyneitä akkuja
- Joitakin kosteita sytytystulppia
- Joitakin moottorivaurioita vanhimmissa yksilöissä
Käyttäjien ilmoittamia vikoja
- Ainoastaan 8 vikailmoitusta, joista puolet koskee erilaisia moottorivikoja ADAC
Impreza GT Turbo 2.0 (JDM=WRX) MY97 EU-malli, tuotu -12 Alankomaat, ajettu 190tkm nyt. Ei vikoja. EJ20 moottorin tyyppi viat; - alumiinisen sylinterilohkon 4. sylinterin kuumentuminen/jäähdytysongelma, josta aiheutuu männäntapin/laakerin kalinaa ensin kylmänä ja sitten jatkuvasti. Lopulta männän tai männän renkaiden hajoaminen. Miten välttyä vauriolta? Aja öljyt lämpötilaan 90° ennen kuin annat kenkää autolle!!!! EI RIITÄ että veden lämpötila on normaalissa!!!! Jäähdytä kone ja turbo ennen sammuttamista!!! Näin kun toimit saat "kengittää" imprezaa huoletta ja kestää. Vaihda kunnon 5W-50 öljyt viimeistään 7500 km:n jälkeen!! (Pidä huoli myös voimansiirron vaihteistoöljystä) Jos haluut tehoja lisää ei tarvitse moottorin sisuskaluja vaihtaa. Kunnon välijäähdytin, AOS, suuttimet ja bensa pumppu, 3" putkisto, BOF-valve ja kaikista tärkein ECU:n päivitys ja ohjelmointi DYNOssa oikeasti asiasta ymmärtävällä mekaanikolla. Huom Nakutus! Näillä pääset 300-400 hv:n väliin riippuen konetyypistä EJ20, EJ205, EJ207. Hyviä hetkiä imprezan parissa!
Vielä lisää, öljypumppua ei välttämättä tarvitse vaihtaa tehokkaampaan, kun muistat öljynpaineet 0,7 bar / jokainen 1000 rpm!! Vesipumppu alkuperäisenä on tehokkaampi kuin siivillä oleva OEM pumppu.
Nämä olennaiset moottorin kunnollinen lämmitys sekä jäähdytys pitäisi opettaa jo autokoulussa. Ihmiset tahtovat antaa hanaa koneelle jo ennen kuin edes vesi on lämmin. Turbo ja sylinterikansi kyllä menevät, jos ei moottoria jäähdytä kovan ajon jälkeen. Perusasioita jokaisen automerkin kuljettajalle vielä nykyäänkin.
emppu ja mika puhuvat asiaa itselläni on vuoden 2004 Subaru impreza wrx ja aina ajon jälkeen annan koneen käydä sen pari minuuttia ennen sammuttamista tehoja autossani on riittämiin sitä on viritelty muutenki edellisen omistajan toimesta